Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Zasoby i ochrona biosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasoby i ochrona biosfery
Specjalność Produkcja ogrodnicza
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii, ekologii i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o zasobach biosfery, ich wyczerpywaniu oraz dostępniosci długoterminowej, zasadami ich ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie różnorodności biologicznej Parku Narodowego Gorongosa4
T-L-2Projekt zespołowy - ekspertyza środowiskowa wybranego obiektu reprezentującego dowolny typ powierzchniowej formy ochrony przyrody10
T-L-3Rozpoznanie i charakterystyka różnych form ochrony przyrody w wybranej lokalizacji4
T-L-4Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych przykładu nowoczesnych działań ochrony czynnej, które umożliwiły uratowanie cennego gatunku/siedliska/ekosystemu - studium przypadku4
T-L-5Wyznaczanie śladów: water footprint, carbon footprint, ecofootprint4
T-L-6Krytyczna dyskusja na wybrane tematy w zakresie od Apokalipsa owadów – czy tylko pszczoła miodna jest zagrożona? przez Mikroplastik jest wszędzie. Czy naprawdę jest szkodliwy? aż do Greenwashing – czym jest to zjawisko i jak je rozpoznać, rażące przykłady.4
30
wykłady
T-W-1Zasoby biosfery jako obiekt gospodarowania. Biosfera jako środowisko globalne. Podział zasobów. Charakterystyka zasobów odnawialnych (ziemia i gleba, lasy i wody, łowiska i zasoby ryb, zasoby genetyczne i gatunki dziko rosnące, rezerwaty i krajobraz).2
T-W-2Zanieczyszczenie jako proces. Woda jako zasób szczególnie wrażliwy. Stan zasobów wodnych i ich ochrona w Polsce na tle świata i Europy. Wpływ globalnych zmian klimatycznych na hydrosferę. Zagrożenia środowiska glebowego. Działalność rolnicza a środowisko przyrodnicze.6
T-W-3Ewolucja problemów środowiskowych - od problemów lokalnych do globalnych. Przykłady degradacji i zagrożenia środowiska w skali regionalnej (Morze Bałtyckie, Morze Aralskie i in.).Międzynarodowy charakter ochrony przyrody i środowiska; zagrożenia ekologiczne i ich skutki; międzynarodowe organizacje ochrony środowiska i zdrowia człowieka; udział Polski we współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony środowiska.8
T-W-4Ochrona środowiska a ochrony przyrody. Organizacja ochrony przyrody w Polsce. Polskie i światowe organizacje ochrony przyrody, prawo w dziedzinie ochrony przyrody. Ochrona bioróżnorodności i georóżnorodności. Ochrona obszarowa, indywidualna i gatunkowa. Ochrona zwierząt łownych. Wymarłe gatunki roślin i zwierząt oraz gatunki współcześnie wymierające i zagrożone. Metody stosowane w ochronie gatunkowej. Ochrona in ssitu oraz ex situ.8
T-W-5Banki genów, banki nasion i banki tkanek. Ogrody zoologiczne, ośrodki hodowli dzikich zwierząt, ogrody botaniczne i arboreta. Sterowanie siedliskami. Korytarze ekologiczne. Rodzaje urządzeń ochronnych i obiektów ochronnych. Klasyfikacja drogowych przejść dla zwierząt. Tryb sporządzania, ustanawiania oraz elementy planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego. Tryb ustanawiania i elementy projektu zadań ochronnych.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia ćwiczeń18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Burza mózgów
M-6Anegdota

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS11-OG_W01
Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego
ABI_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS11-OG_U01
Potrafi zalanowac i wykonać inwentaryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS11-OG_K01
Ma świadomość wpływu człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody, potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów i wykonać inwentaryzację przyrodniczą
ABI_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS11-OG_W01
Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zasobów biosfery oraz jej ochrony w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS11-OG_U01
Potrafi zalanowac i wykonać inwentaryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych
2,0
3,0Student posiada umiejętność oceny zasobów biosfery oraz sposobów jej ochrony w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS11-OG_K01
Ma świadomość wpływu człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody, potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów i wykonać inwentaryzację przyrodniczą
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać informacje dotyczace zasobów biosfery w literaturze naukowej w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wójcik Jan, Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, PWN, Warszawa, 2020
  2. Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski Sz., Nauka o klimacie, Sonia DRAGA sp. z oo Nieoczywiste - imprint GAB Media, Katowice, 2019, II
  3. Weiner January, Życie i ewolucja biosfery. Podrecznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2020, III
  4. Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2012
  5. Zalewska A., Komosiński K., Krupa R., Kołodziej P., Szydłowska J., Metody wykonywania waloryzacji przyrodniczych Podręcznik metodyczny i przewodnik do zajęć terenowych, Wydawnictwo Mantis, Olsztyn, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje naukowe z zakresu przedmiotu

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie różnorodności biologicznej Parku Narodowego Gorongosa4
T-L-2Projekt zespołowy - ekspertyza środowiskowa wybranego obiektu reprezentującego dowolny typ powierzchniowej formy ochrony przyrody10
T-L-3Rozpoznanie i charakterystyka różnych form ochrony przyrody w wybranej lokalizacji4
T-L-4Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych przykładu nowoczesnych działań ochrony czynnej, które umożliwiły uratowanie cennego gatunku/siedliska/ekosystemu - studium przypadku4
T-L-5Wyznaczanie śladów: water footprint, carbon footprint, ecofootprint4
T-L-6Krytyczna dyskusja na wybrane tematy w zakresie od Apokalipsa owadów – czy tylko pszczoła miodna jest zagrożona? przez Mikroplastik jest wszędzie. Czy naprawdę jest szkodliwy? aż do Greenwashing – czym jest to zjawisko i jak je rozpoznać, rażące przykłady.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby biosfery jako obiekt gospodarowania. Biosfera jako środowisko globalne. Podział zasobów. Charakterystyka zasobów odnawialnych (ziemia i gleba, lasy i wody, łowiska i zasoby ryb, zasoby genetyczne i gatunki dziko rosnące, rezerwaty i krajobraz).2
T-W-2Zanieczyszczenie jako proces. Woda jako zasób szczególnie wrażliwy. Stan zasobów wodnych i ich ochrona w Polsce na tle świata i Europy. Wpływ globalnych zmian klimatycznych na hydrosferę. Zagrożenia środowiska glebowego. Działalność rolnicza a środowisko przyrodnicze.6
T-W-3Ewolucja problemów środowiskowych - od problemów lokalnych do globalnych. Przykłady degradacji i zagrożenia środowiska w skali regionalnej (Morze Bałtyckie, Morze Aralskie i in.).Międzynarodowy charakter ochrony przyrody i środowiska; zagrożenia ekologiczne i ich skutki; międzynarodowe organizacje ochrony środowiska i zdrowia człowieka; udział Polski we współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony środowiska.8
T-W-4Ochrona środowiska a ochrony przyrody. Organizacja ochrony przyrody w Polsce. Polskie i światowe organizacje ochrony przyrody, prawo w dziedzinie ochrony przyrody. Ochrona bioróżnorodności i georóżnorodności. Ochrona obszarowa, indywidualna i gatunkowa. Ochrona zwierząt łownych. Wymarłe gatunki roślin i zwierząt oraz gatunki współcześnie wymierające i zagrożone. Metody stosowane w ochronie gatunkowej. Ochrona in ssitu oraz ex situ.8
T-W-5Banki genów, banki nasion i banki tkanek. Ogrody zoologiczne, ośrodki hodowli dzikich zwierząt, ogrody botaniczne i arboreta. Sterowanie siedliskami. Korytarze ekologiczne. Rodzaje urządzeń ochronnych i obiektów ochronnych. Klasyfikacja drogowych przejść dla zwierząt. Tryb sporządzania, ustanawiania oraz elementy planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego. Tryb ustanawiania i elementy projektu zadań ochronnych.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia ćwiczeń18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS11-OG_W01Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zasobach biosfery, ich wyczerpywaniu oraz dostępniosci długoterminowej, zasadami ich ochrony.
Treści programoweT-W-1Zasoby biosfery jako obiekt gospodarowania. Biosfera jako środowisko globalne. Podział zasobów. Charakterystyka zasobów odnawialnych (ziemia i gleba, lasy i wody, łowiska i zasoby ryb, zasoby genetyczne i gatunki dziko rosnące, rezerwaty i krajobraz).
T-W-2Zanieczyszczenie jako proces. Woda jako zasób szczególnie wrażliwy. Stan zasobów wodnych i ich ochrona w Polsce na tle świata i Europy. Wpływ globalnych zmian klimatycznych na hydrosferę. Zagrożenia środowiska glebowego. Działalność rolnicza a środowisko przyrodnicze.
T-W-3Ewolucja problemów środowiskowych - od problemów lokalnych do globalnych. Przykłady degradacji i zagrożenia środowiska w skali regionalnej (Morze Bałtyckie, Morze Aralskie i in.).Międzynarodowy charakter ochrony przyrody i środowiska; zagrożenia ekologiczne i ich skutki; międzynarodowe organizacje ochrony środowiska i zdrowia człowieka; udział Polski we współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony środowiska.
T-W-5Banki genów, banki nasion i banki tkanek. Ogrody zoologiczne, ośrodki hodowli dzikich zwierząt, ogrody botaniczne i arboreta. Sterowanie siedliskami. Korytarze ekologiczne. Rodzaje urządzeń ochronnych i obiektów ochronnych. Klasyfikacja drogowych przejść dla zwierząt. Tryb sporządzania, ustanawiania oraz elementy planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego. Tryb ustanawiania i elementy projektu zadań ochronnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Burza mózgów
M-6Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zasobów biosfery oraz jej ochrony w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS11-OG_U01Potrafi zalanowac i wykonać inwentaryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zasobach biosfery, ich wyczerpywaniu oraz dostępniosci długoterminowej, zasadami ich ochrony.
Treści programoweT-L-1Badanie różnorodności biologicznej Parku Narodowego Gorongosa
T-L-2Projekt zespołowy - ekspertyza środowiskowa wybranego obiektu reprezentującego dowolny typ powierzchniowej formy ochrony przyrody
T-L-3Rozpoznanie i charakterystyka różnych form ochrony przyrody w wybranej lokalizacji
T-L-4Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych przykładu nowoczesnych działań ochrony czynnej, które umożliwiły uratowanie cennego gatunku/siedliska/ekosystemu - studium przypadku
T-L-5Wyznaczanie śladów: water footprint, carbon footprint, ecofootprint
T-L-6Krytyczna dyskusja na wybrane tematy w zakresie od Apokalipsa owadów – czy tylko pszczoła miodna jest zagrożona? przez Mikroplastik jest wszędzie. Czy naprawdę jest szkodliwy? aż do Greenwashing – czym jest to zjawisko i jak je rozpoznać, rażące przykłady.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Burza mózgów
M-6Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność oceny zasobów biosfery oraz sposobów jej ochrony w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS11-OG_K01Ma świadomość wpływu człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody, potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów i wykonać inwentaryzację przyrodniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zasobach biosfery, ich wyczerpywaniu oraz dostępniosci długoterminowej, zasadami ich ochrony.
Treści programoweT-L-1Badanie różnorodności biologicznej Parku Narodowego Gorongosa
T-L-2Projekt zespołowy - ekspertyza środowiskowa wybranego obiektu reprezentującego dowolny typ powierzchniowej formy ochrony przyrody
T-L-3Rozpoznanie i charakterystyka różnych form ochrony przyrody w wybranej lokalizacji
T-L-4Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych przykładu nowoczesnych działań ochrony czynnej, które umożliwiły uratowanie cennego gatunku/siedliska/ekosystemu - studium przypadku
T-L-5Wyznaczanie śladów: water footprint, carbon footprint, ecofootprint
T-L-6Krytyczna dyskusja na wybrane tematy w zakresie od Apokalipsa owadów – czy tylko pszczoła miodna jest zagrożona? przez Mikroplastik jest wszędzie. Czy naprawdę jest szkodliwy? aż do Greenwashing – czym jest to zjawisko i jak je rozpoznać, rażące przykłady.
T-W-1Zasoby biosfery jako obiekt gospodarowania. Biosfera jako środowisko globalne. Podział zasobów. Charakterystyka zasobów odnawialnych (ziemia i gleba, lasy i wody, łowiska i zasoby ryb, zasoby genetyczne i gatunki dziko rosnące, rezerwaty i krajobraz).
T-W-2Zanieczyszczenie jako proces. Woda jako zasób szczególnie wrażliwy. Stan zasobów wodnych i ich ochrona w Polsce na tle świata i Europy. Wpływ globalnych zmian klimatycznych na hydrosferę. Zagrożenia środowiska glebowego. Działalność rolnicza a środowisko przyrodnicze.
T-W-3Ewolucja problemów środowiskowych - od problemów lokalnych do globalnych. Przykłady degradacji i zagrożenia środowiska w skali regionalnej (Morze Bałtyckie, Morze Aralskie i in.).Międzynarodowy charakter ochrony przyrody i środowiska; zagrożenia ekologiczne i ich skutki; międzynarodowe organizacje ochrony środowiska i zdrowia człowieka; udział Polski we współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony środowiska.
T-W-4Ochrona środowiska a ochrony przyrody. Organizacja ochrony przyrody w Polsce. Polskie i światowe organizacje ochrony przyrody, prawo w dziedzinie ochrony przyrody. Ochrona bioróżnorodności i georóżnorodności. Ochrona obszarowa, indywidualna i gatunkowa. Ochrona zwierząt łownych. Wymarłe gatunki roślin i zwierząt oraz gatunki współcześnie wymierające i zagrożone. Metody stosowane w ochronie gatunkowej. Ochrona in ssitu oraz ex situ.
T-W-5Banki genów, banki nasion i banki tkanek. Ogrody zoologiczne, ośrodki hodowli dzikich zwierząt, ogrody botaniczne i arboreta. Sterowanie siedliskami. Korytarze ekologiczne. Rodzaje urządzeń ochronnych i obiektów ochronnych. Klasyfikacja drogowych przejść dla zwierząt. Tryb sporządzania, ustanawiania oraz elementy planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego. Tryb ustanawiania i elementy projektu zadań ochronnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Burza mózgów
M-6Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać informacje dotyczace zasobów biosfery w literaturze naukowej w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0