Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,70egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu genetyki i biologii molekularnej, biochemii, kultur in vitro

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej
C-2Umiejętność stosowania podstawowych metod inżynierii genetycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie produktu PCR do klonowania (izolacja DNA, PCR, rozdział elektroforetyczny, izolacja DNA z żelu, ocena koncentracji izolatu)10
T-L-2Klonowanie fragmentu DNA (przygotowanie wektora plazmidowego, ukompetentnianie i transfekcja bakterii, selekcja stransformowanych bakterii, izolacja plazmidów, walidacja) - 4 bloki po 5 godzin20
30
wykłady
T-W-1Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych roślin4
T-W-2Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych zwierząt4
T-W-3Tworzenie bibliotek genowych2
T-W-4Zasady izolacji genów i tworzenie konstruktu genowego2
T-W-5Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja2
T-W-6Bezwektorowe metody transformacji4
T-W-7Transformacja z użyciem wektorów4
T-W-8Wyciszanie genów metodą interferencji RNA2
T-W-9Metody edytowania genomów4
T-W-10Transformacja na potrzeby badania funkcji genów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury23
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C12_W01
student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt
ABI_1A_W03C-1T-W-1, T-W-6, T-L-1, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C12_U01
student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
ABI_1A_U04, ABI_1A_U05C-2T-L-2, T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C12_K01
ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO
ABI_1A_K01C-2T-L-1, T-L-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C12_W01
student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C12_U01
student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
2,0
3,0student w sposób podstawowy wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C12_K01
ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO
2,0
3,0na poziomie podstawowym ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Desmond S. T. Nicholl, An Introduction to Genetic Engineering, Cambridge University Press
  2. I.A. Kurnaz, Techniques in genetic engineering, CRC PressTaylor & Francis Group
  3. S. Malepszy, Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie produktu PCR do klonowania (izolacja DNA, PCR, rozdział elektroforetyczny, izolacja DNA z żelu, ocena koncentracji izolatu)10
T-L-2Klonowanie fragmentu DNA (przygotowanie wektora plazmidowego, ukompetentnianie i transfekcja bakterii, selekcja stransformowanych bakterii, izolacja plazmidów, walidacja) - 4 bloki po 5 godzin20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych roślin4
T-W-2Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych zwierząt4
T-W-3Tworzenie bibliotek genowych2
T-W-4Zasady izolacji genów i tworzenie konstruktu genowego2
T-W-5Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja2
T-W-6Bezwektorowe metody transformacji4
T-W-7Transformacja z użyciem wektorów4
T-W-8Wyciszanie genów metodą interferencji RNA2
T-W-9Metody edytowania genomów4
T-W-10Transformacja na potrzeby badania funkcji genów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury23
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C12_W01student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej
Treści programoweT-W-1Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych roślin
T-W-6Bezwektorowe metody transformacji
T-L-1Przygotowanie produktu PCR do klonowania (izolacja DNA, PCR, rozdział elektroforetyczny, izolacja DNA z żelu, ocena koncentracji izolatu)
T-W-8Wyciszanie genów metodą interferencji RNA
T-W-5Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja
T-W-9Metody edytowania genomów
T-L-2Klonowanie fragmentu DNA (przygotowanie wektora plazmidowego, ukompetentnianie i transfekcja bakterii, selekcja stransformowanych bakterii, izolacja plazmidów, walidacja) - 4 bloki po 5 godzin
T-W-3Tworzenie bibliotek genowych
T-W-10Transformacja na potrzeby badania funkcji genów
T-W-7Transformacja z użyciem wektorów
T-W-2Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych zwierząt
T-W-4Zasady izolacji genów i tworzenie konstruktu genowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C12_U01student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U04Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje
ABI_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności metod bioinżynieryjnych w produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz ich oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-2Umiejętność stosowania podstawowych metod inżynierii genetycznej
Treści programoweT-L-2Klonowanie fragmentu DNA (przygotowanie wektora plazmidowego, ukompetentnianie i transfekcja bakterii, selekcja stransformowanych bakterii, izolacja plazmidów, walidacja) - 4 bloki po 5 godzin
T-L-1Przygotowanie produktu PCR do klonowania (izolacja DNA, PCR, rozdział elektroforetyczny, izolacja DNA z żelu, ocena koncentracji izolatu)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w sposób podstawowy wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C12_K01ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność stosowania podstawowych metod inżynierii genetycznej
Treści programoweT-L-1Przygotowanie produktu PCR do klonowania (izolacja DNA, PCR, rozdział elektroforetyczny, izolacja DNA z żelu, ocena koncentracji izolatu)
T-L-2Klonowanie fragmentu DNA (przygotowanie wektora plazmidowego, ukompetentnianie i transfekcja bakterii, selekcja stransformowanych bakterii, izolacja plazmidów, walidacja) - 4 bloki po 5 godzin
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0na poziomie podstawowym ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0