Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Bioanalityka i metody badawcze w bioinżynierii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioanalityka i metody badawcze w bioinżynierii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej podstawowa znajomość matematyki i statystyki, obsługa komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczne wykorzystanie metod instrumentalnych w bioanalizie, oraz zdobycia wiedzy z zakresu dobrej praktyki laboratoryjnej, prawidłowego wykonania pomiarów, opracowywania wyników oraz przygotowywania raportów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody analizy z wykorzystaniem sensorów chemicznych (pomiar pH-metryczny, pomiar konduktometryczny, pomiar z ykorzystaniem elektro jonoselektywnych, pomiar metodą miareczkowania potencjometrycznego, pomiar metodą miareczkowania konduktometrycznego, techniki wyznaczania PK miareczkowania). | 3 |
T-L-2 | Metody optyczne, zastosowanie refraktometrii i turbidymetrii. | 3 |
T-L-3 | Metody spektroskopowe, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie wybranych wskaźników chemicznych i biochemicznych. | 3 |
T-L-4 | Spektroskopia atomowa, zastosowanie atomowej spektrometrii absorpcyjnej i atomowej spektrometrii emisyjnej w analizie ilościowej pierwiastków. | 3 |
T-L-5 | Zastosowanie chromatografii na przykładzie analizy wybranych kationów i anionów metodą chromatografii jonowymiennej. | 3 |
T-L-6 | Metody ekstrakcji. Zastosowanie prawa podziału Nernsta, wyznaczenie współczynnika biokumulacji. | 3 |
T-L-7 | Metody wagowe - grawimetria, Wyznaczenie gęstości cieczy i ciał stałych. Analiza objetościowa, przygotowanie i ustalenie miana tritantów, oznaczenie i obliczenie zawartości substancji oznaczanej. | 3 |
T-L-8 | Laboratorium Katedry Agroinżynierii - ocena wartości technologicznej roślin uprawnych | 3 |
T-L-9 | Laboratorium Katedry Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii - analiza efektywności metod pozyskiwania biomasy mikroalg produkowanej w systemach otwartych i w fotobioreaktorach. | 3 |
T-L-10 | Laboratorium Katedry Bioinżynierii (Pracownia Fizyki i Agrofizyki) - zastosowanie metod spektroskopowych w badaniach próbek roślinnych i glebowych. | 3 |
T-L-11 | Laboratorium Technologii Wina - wybrane elementy produkcji wina | 3 |
T-L-12 | Laboratorium Katedry Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii - konwersja energii w układach kogeneracyjnych. | 3 |
T-L-13 | Laboratorium Katedry Kształtowania Środowiska - oznaczanie zawartości rtęci w próbkach środowiskowych, oznaczanie makro- i mikroskładników w próbkach środowiskowych | 3 |
T-L-14 | Laboratorium Katedry Bioinżynierii (Pracownia Mikrobiologii i Biochemii Środowiska) - ocena ekotoksyczności próbek środowiskowych z wykorzystaniem bakterii Aliivibrio fischeri (Microtox) | 3 |
T-L-15 | Bioanalityczne metody pomiaru w automatycznych systemach określania biomasy i liczebności mikroorganizów oraz ich produktów metabolicznych. (Pracownia Mikrobiologii i Biochemii Środowiska) | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Opracowanie otrzymanych wyników | 13 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne |
M-2 | Metody problemowe |
M-3 | Metody programowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena opodsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C14_W01 Posiada wiedzę w zakresie zastosowania nowoczesnych technik pomiarowych w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu bioinżynierii. Posiada wiedzę dotyczacą praw i zasad działania aparatury analitycznej. Posiada wiedzę z zasad opracowywania wyników pomiarów i przygotowania raportów. Posiada wiedzę dotyczacą zasad dobrej praktyki laboratoryjnej. | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-13, T-L-10, T-L-12, T-L-14, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-2, T-L-11, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C14_U01 Posiada umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku za pomocą technik inżynerskich i nowoczesnych metod analitycznych. Posiada umiejętności interpretacji danych w aspekcie jakościowym i ilościowym zraz z ich analizą statystyczną. Posiada umiejętność samodzielnej pracy zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-11, T-L-13, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-12, T-L-14, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C14_K01 Wykazuje aktywna postawę w obliczu problemu analityczbego. Wykazuje zdolnośc do krytycznej oceny dokonanych obserwacji, obliczeń a także dyskutuje błędy. Zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie konieczność dalszego kształcenia się i potrafi do tego inspirować innych. Posiada świadomość uwarunkowań finansowych stosowanych metod analitycznych, dba o użytkowaną aparaturę. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-12, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-13, T-L-8, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-14, T-L-3, T-L-11 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C14_W01 Posiada wiedzę w zakresie zastosowania nowoczesnych technik pomiarowych w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu bioinżynierii. Posiada wiedzę dotyczacą praw i zasad działania aparatury analitycznej. Posiada wiedzę z zasad opracowywania wyników pomiarów i przygotowania raportów. Posiada wiedzę dotyczacą zasad dobrej praktyki laboratoryjnej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę w zakresie zastosowania nowoczesnych technik pomiarowych w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu bioinżynierii. Na poziomie dostatecznym posiada wiedzę dotyczacą praw i zasad działania aparatury analitycznej. Na poziomie dostatecznym posiada wiedzę z zasad opracowywania wyników pomiarów i przygotowania raportów. Na poziomie dostatecznym posiada wiedzę dotyczacą zasad dobrej praktyki laboratoryjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C14_U01 Posiada umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku za pomocą technik inżynerskich i nowoczesnych metod analitycznych. Posiada umiejętności interpretacji danych w aspekcie jakościowym i ilościowym zraz z ich analizą statystyczną. Posiada umiejętność samodzielnej pracy zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. | 2,0 | |
3,0 | w sposób dostateczny rozwiązuje problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku za wykorzystaniem technik inżynerskich i nowoczesnych metod analitycznych. Na poziomie dostatecznym posiada umiejętności interpretacji danych w aspekcie jakościowym i ilościowym zraz z ich analizą statystyczną. Na poziomie dostatecznym posiada umiejętność samodzielnej pracy zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C14_K01 Wykazuje aktywna postawę w obliczu problemu analityczbego. Wykazuje zdolnośc do krytycznej oceny dokonanych obserwacji, obliczeń a także dyskutuje błędy. Zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie konieczność dalszego kształcenia się i potrafi do tego inspirować innych. Posiada świadomość uwarunkowań finansowych stosowanych metod analitycznych, dba o użytkowaną aparaturę. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje aktywna postawę w obliczu problemu analityczbego. Wykazuje zdolnośc do krytycznej oceny dokonanych obserwacji, obliczeń a także dyskutuje błędy. Dostatecznie zna ograniczenia własnej wiedzy, dostatecznie rozumie konieczność dalszego kształcenia się i dostatecznie potrafi do tego inspirować innych. Na poziomoe dostatecznym posiada świadomość uwarunkowań finansowych stosowanych metod analitycznych, dostatecznie dba o użytkowaną aparaturę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod red. Ryszard Kocjana, Chemia Analityczan podręcznik dla studentów tom. 1 i 2, PZWL, 2015
- pod red. Irena Baranowska Bogusław Buszewski, Bioanalityka w nauce i życiu, PWN, Warszawa, 2020
- Pod red. Zbigniew Brzózka, Elzbieta Malinowska, Wojciech Wróblewski, Sensory chemiczne i biosensory, PWN, Warszawa, 2022
- Praca zbiorowa, Podstawy chemii analitycznej tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Polskie Normy
- Elżbieta Lipkowska-Grabowska, Elżbieta Faron-Lewandowska, Pracowania chemiczna. Analiza wody i ścieków, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998