Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Uprawa roślin na użytkach zielonych i plantacjach energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa roślin na użytkach zielonych i plantacjach energetycznych | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z uprawą roślin na użytkach zielonych, aby zapewnić paszę dla zwierząt w odpowiedniej ilości i jakości oraz przedstawienie gatunków roślin dedykowanych do celów energetycznych, aby częściowo zastąpić nieodnawialne surowce kopalne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie traw. | 4 |
T-L-2 | Rozpoznawanie nasion traw | 2 |
T-L-3 | rozpoznawanie roślin energetycznych | 2 |
T-L-4 | Układanie mieszanek, zakładanie i uprawa użytków zielonych | 4 |
T-L-5 | Zakładanie plantacji roślin energetycznych i ich uprawa | 3 |
T-L-6 | Rozpoznawanie jednorocznych roślin energetycznych | 2 |
T-L-7 | Rozpoznawanie materiału siewnego jednorocznych roślin energetycznych | 2 |
T-L-8 | Rozpoznawanie wieloletnich zielnych roślin energetycznych (bylin) | 2 |
T-L-9 | Rozpoznawanie materiału siewnego i rozmnożeniowego wieloletnich zielnych roślin energetycznych | 2 |
T-L-10 | Rozpoznawanie wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych | 2 |
T-L-11 | Rozpoznawanie materiału siewnego i rozmnożeniowego wieloletnich traw energetycznych | 2 |
T-L-12 | Ocena stanu plantacji roślin energetycznych w terenie (Rolnicza Stacja Doświadczalna w Lipniku, ewentualnie biogazownia rolnicza w Raminie) | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka użytków zielonych | 2 |
T-W-2 | Wpływ warunków siedliskowych na zbiorowiska trawiaste | 2 |
T-W-3 | Budowa morfologiczna oraz wymagania siedliskowe traw i innych składników szaty roslinnej użytków zielonych. | 6 |
T-W-4 | Charakterystyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów oraz wartość energetyczna traw | 2 |
T-W-5 | Metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych | 2 |
T-W-6 | Zbiór i konserwacja runi łąkowej i roślin towarzyszących (zioła, bobowate) | 1 |
T-W-7 | Rośliny energetyczne, definicja, podział i perspektywy ich wykorzystania | 2 |
T-W-8 | Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce. | 2 |
T-W-9 | Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany. | 2 |
T-W-10 | Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru jednorocznych roślin energetycznych (kukurydza, sorgo, słonecznik, burak i in.). | 2 |
T-W-11 | Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich bylin przeznaczonych na cele energetyczne (topinambur, ślazowiec pensylwański, rożnik przerośnięty i in.) | 2 |
T-W-12 | Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych (róża, wierzba, topola, robinia, olcha, brzoza i in.) | 2 |
T-W-13 | Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich traw energetycznych: miskant, perz wydłużony, Spartina, mozga i in. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury tematu | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena formująca: Test wyboru, koloquium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R02_W01 Student potrafii rozpoznawać gatunki traw i zna metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R02_U01 Student umie dobierać gatunki traw na użytki zielone (łąki i pastwiska) oraz rośliny energetyczne do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy | ABI_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-5, T-W-11 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R02_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na prawidłową gospodarkę łąkowo-pastwiskową i uprawę roślin energetycznych | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R02_W01 Student potrafii rozpoznawać gatunki traw i zna metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin trawiastych i energetycznych oraz ocenić ich wartość użytkową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R02_U01 Student umie dobierać gatunki traw na użytki zielone (łąki i pastwiska) oraz rośliny energetyczne do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki traw i roślin energetycznych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R02_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na prawidłową gospodarkę łąkowo-pastwiskową i uprawę roślin energetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin na użytkach zielonych i do produkcji biomasy na cele energetyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czyż h., Gos A., Kitczak T., Trzskoś m., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie
- Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ Poznań, Poznań, 2004
- Mirowski T., Mokrzycki E., Uliasz-Boheńczyk A., Energetyczne wykorzystanie biomasy, IGSMIE PAN, Kraków, 2018
- Szczukowski S., Wieloletnie rośliny energetyczne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2012
- Lisowski A., Technologie zbioru roślin energetycznych, SGGW, Warszawa, 2010
- Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej, Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
- Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański (Sida hermaphrodita Rusby). Uprawa i wykorzystanie., Wyd. AR Lublin, Lublin, 2006
- Bury M. Kitczak T. (red.), Uprawa ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby). Wyniki produkcyjne, agrotechnika i wykorzystanie., Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019, dostepna w internecie: https://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/Content/46463/000227687.pdf
Literatura dodatkowa
- Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1984