Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
W-2 | gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni |
C-2 | Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków, komunaluch i przemysłowych osadów ściekowych, odpadów. |
C-3 | Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń |
C-4 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody pobierania i utrwalania próbek ścieków i osadów ściekowych i przygotowanie ich do analiz chemicznyh. Obliczanie stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń | 5 |
T-L-2 | Oznacznie ortofosforanów, azotu amonowego i azotanowego w ściekach/osadach. | 3 |
T-L-3 | Obliczanie dawek ścieków do uzyżniania i nawadniania gleb. | 3 |
T-L-4 | Zasada metody i oznaczanie zawiesiny łatwo opadającej w ściekach. Oznaczanie pH i zasolenia. Interpretacja uzyskanych wyników. | 4 |
T-L-5 | Oznaczanie metali ciężkich w osadach ściekowych metodą kolorymetryczną. Wartość opałowa osadów ściekowych. | 4 |
T-L-6 | Obliczanie dawki osadów ściekowych w zależności od zawartości metali ciężkich w glebie. | 3 |
T-L-7 | Oznaczanie tlenu metodą Winklera | 3 |
T-L-8 | Praktyczne wykorzystanie ustabilizowanych osadów ścieków w oparciu o akty prawne | 2 |
T-L-9 | Ocena wpływu stosowania odpadów na środowisko | 2 |
T-L-10 | Pisemene zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza powstania ścieków. Definicje ścieków, podział, właściwości chemiczne i mikrobiologiczne. | 3 |
T-W-2 | Technologie - stopnie oczysczania ścieków (mechaniczny, biologiczny, z usuwaniem biogenów). Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Zajęcia na terenie oczyszczalni ścieków Pomorzany. | 5 |
T-W-3 | Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - dobór gleb i roślin, systemy nawadniania gleb ściekami. Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków. | 5 |
T-W-4 | Ustawa o komunaluch osadach ściekowych. Podział, charakterystyka chemiczna i właściwkości sanitarne osadów ściekowych. | 4 |
T-W-5 | Technologie przyrodniczego zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych i innych odpadów. Baza danych odpadowych (BDO). | 6 |
T-W-6 | Metody odzysku fosforu z komunalych osadów ściekowych. | 3 |
T-W-7 | Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE | 2 |
T-W-8 | Termiczna utylizacja osadów ściekowych. Zaliczenie treści wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury tematu | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów, odpadów, itp) |
M-4 | Praca w zespołach |
M-5 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-6 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS02_W01 Student zna technologie oczyszczania ścieków i osadów ściekowych, ich właściwości chemiczne i sanitarne oraz metody przyrodniczego ich zagospodarowania. | ABI_1A_W02 | — | — | C-4, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5 | M-5, M-2, M-6, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS02_U01 Student potrafi wykorzystć nabytą wiedzę w celu zagodarowania ścieków i osadów bez ujemnego wpływu na środowisko. | ABI_1A_U07 | — | — | C-4, C-2 | T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-1 | M-5, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS02_K01 Student aktywnie uczestniczy w pracach grupowych, ma świadomość o skutkach niewłaściwego stosowania komunalnych osadów ściekowych. | ABI_1A_K01 | — | — | C-3, C-4 | T-L-9, T-L-6, T-L-8 | M-3, M-6, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS02_W01 Student zna technologie oczyszczania ścieków i osadów ściekowych, ich właściwości chemiczne i sanitarne oraz metody przyrodniczego ich zagospodarowania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu wybranych zagadnień gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS02_U01 Student potrafi wykorzystć nabytą wiedzę w celu zagodarowania ścieków i osadów bez ujemnego wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejetności z zakresu gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS02_K01 Student aktywnie uczestniczy w pracach grupowych, ma świadomość o skutkach niewłaściwego stosowania komunalnych osadów ściekowych. | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się podstawowym stopniem zdobywania wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma podstawową świadmość na temat gospodarki wodno-ściekowej i zagospodarowania odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
- J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
- J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I
- RMŚ, Ustawa w sparwie komunalnych osadów ściekowych, Dz.U.2015.poz.257, 2015
- RMŚ, Dz.U.w sprawie procesu odzysku R10., Dz.U.2015.132, 2015
Literatura dodatkowa
- Aktualne informacje i artykuły naukowe zawierające tematykę dotyczącą komunalych osadów ściekowych oraz innych odpadów., 2020
- E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008