Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Bioróżnorodność roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioróżnorodność roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość gatunków, biologii i rozwoju roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością roślin ogrodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bioróżnorodność roślin ozdobnych w zależności od strefy geograficzno-roślinnej (wilgotne lasy równikowe) | 2 |
T-L-2 | Bioróżnorodność roślin ozdobnych w zależności od strefy geograficzno-roślinnej (stepy i sawanny) | 2 |
T-L-3 | Bioróżnorodność roślin ozdobnych w zależności od strefy geograficzno-roślinnej (roślinność twardolistna) | 2 |
T-L-4 | Bioróżnorodność roślin ozdobnych w zależności od strefy geograficzno-roślinnej (pustynie i półpustynie) | 2 |
T-L-5 | Bioróżnorodność roślin ozdobnych w zależności od strefy geograficzno-roślinnej (lasy klimatu umiarkowanego) | 2 |
T-L-6 | Mało znane rośliny warzywne, odmiany regionalne i zapomniane, dzikie rośliny jadalne i ich wykorzystanie. | 5 |
T-L-7 | Nowe odmiany roślin warzywnych przeznaczone do różnych systemów i metod uprawy. Warzywa o walorach dekoracyjnych - ocena walorów smakowych i ocena organoleptyczna. | 5 |
T-L-8 | Zasady i metody ochrony bioróżnorodności w sadownictwie | 2 |
T-L-9 | Systemy produkcji uwzględniające zasady bioróżnorodności i zapewniające jakość surowców sadowniczych | 4 |
T-L-10 | Ekoschematy i ich zastosowanie w sadownictwie | 2 |
T-L-11 | Działania wdrażane w ramach PRŚ przyczyniających się do ochrony różnorodności biologicznej oraz korzyści z ich realizacji | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Państwa roślinne (Holarctis, Paleotropis, Neotropis, Capensis, Australis, Holantarctis) | 5 |
T-W-2 | Zachowanie bioróżnorodności w uprawie warzyw. | 5 |
T-W-3 | Znaczenie i zachowanie bioróżnorodności w uprawach sadowniczych | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (poznawanie roślin na kolekcjach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG13-01_W01 Student zna typy roślinności występujące w różnych rejonach świata. Ma wiedzę na temat bioróżnorodności warzyw - odmian starych i zapomnianych,warzyw mało znanych oraz dzikich roślin jadalnych. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-L-9, T-L-8, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG13-01_U01 Student rozpoznaje i dobiera gatunki roślin ogrodniczych do właściwych stref geograficzno-roślinnych. Potrafi rozpoznawać i oceniać wartość starych i regionalnych odmian oraz gatunków mniej znanych roślin ogrodniczych | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-L-10, T-L-11, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG13-01_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie bioróżnorodności roślin ogrodniczych | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-L-7, T-L-6, T-L-11, T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG13-01_W01 Student zna typy roślinności występujące w różnych rejonach świata. Ma wiedzę na temat bioróżnorodności warzyw - odmian starych i zapomnianych,warzyw mało znanych oraz dzikich roślin jadalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia podstawowe gatunki występujące w różnych strefach roślinnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG13-01_U01 Student rozpoznaje i dobiera gatunki roślin ogrodniczych do właściwych stref geograficzno-roślinnych. Potrafi rozpoznawać i oceniać wartość starych i regionalnych odmian oraz gatunków mniej znanych roślin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje i dobiera podstawowe gatunki roślin ogrodniczych do właściwych stref geograficzno-roślinnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG13-01_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie bioróżnorodności roślin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie bioróżnorodności roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel H., Rośliny ozdobne, PWRiL, Warszawa, 2000
- Rohwer J. G., Atlas roślin tropikalnych, Horyzont, Warszawa, 2002
- Bartels A., Flora świata. Rośliny śródziemnomorskie, MULTICO Oficyna wydawnicza, Warszawa, 2009
- Beata Feledyn-Szewczyk, Ochrona różnorodności biologicznej w warunkach produkcji rolnej, IUNG-PIB w Puławach, 2022
- Podgórscy B. A., Polski zielnik kulinarny, KURPISZ, Poznań, 2004
- Chroboczek E., Odmianoznawstwo roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Katalogi odmian warzyw