Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Kulturotwórcze znaczenie roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kulturotwórcze znaczenie roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość gatunków, biologii i rozwoju roślin ogrodniczych |
W-2 | Znajomość asortymentu roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z symboliką roślin ogrodniczych |
C-2 | Zaznajomienie z wykorzystaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach i obrzędach |
C-3 | Przedstawienie roślin ogrodniczych w sztuce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rośliny ozdobne w sztuce | 10 |
T-L-2 | Ogrody biblijne, przyklasztorne, przyzamkowe itp., teoria sygnaturalna, warzywa i zioła w literaturze i sztuce, legendy i mity. | 10 |
T-L-3 | Rośliny sadownicze w literaturze, sztuce, legendach i mitach. Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Symbolika roślin ozdobnych | 4 |
T-W-2 | Biblijne rośliny ozdobne | 2 |
T-W-3 | Rośliny ozdobne w zwyczajach i obrzędach | 4 |
T-W-4 | Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. | 2 |
T-W-5 | Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami. | 4 |
T-W-6 | Znaczenie roślin leczniczych w kulturze i sztuce. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa. | 4 |
T-W-7 | Historyczne i kulturowe rośliny sadownicze z różnych stref klimatycznych. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-03_W01 Student zna symbolikę oraz znaczenie roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-03_U01 Student potrafi analizować materiały żródłowe związane z symboliką, zastosowaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG14-03_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-W-6, T-L-2, T-W-7 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-03_W01 Student zna symbolikę oraz znaczenie roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii | 2,0 | |
3,0 | Student zna symbolikę oraz znaczenie podstawowych roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach i sztuce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-03_U01 Student potrafi analizować materiały żródłowe związane z symboliką, zastosowaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność analizy podstawowych gatunków roślin ogrodniczych pod kątem ich symboliki oraz znaczenia w zwyczajach, obrzędach i sztuce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG14-03_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach i sztuce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szafer W., Szafer J., Kwiaty w naturze i sztuce, PWN, Warszawa, 1958
- Kern L. J., Portrety kwiatów, Wyd. Kwiaty, Tadeusz Frasik, Sp. z o.o., Warszawa, 1992
- Włodarczyk Z., Rośliny biblijne, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2011
- Kawałko M. J., Historie ziołowe, Krajowa Agencja Wydawnicza, Lublin, 1986
- Szczepanowicz B., Rośliny biblijne - leksykon, Petrus, Warszawa, 2017
- Pitte Jean-Robert, Wino i boskość, PAX, 2008
Literatura dodatkowa
- Cunningham S., Encyklopedia magicznych roślin. Drzewa, kwiaty, zioła, Studio Astropsychologii, Białystok, 2009
- Kuźmiński B., Warzywa wędrują za człowiekiem, LSW, Warszawa, 1975