Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Konflikty środowiskowe oraz modelowanie w ochronie i zarządzaniu środowiskiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konflikty środowiskowe oraz modelowanie w ochronie i zarządzaniu środowiskiem | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajmość typologi krajobrazów Polski. Podstawowe umiejętności w zakresie korzystania z programów środowiska GIS oraz z programów graficznych. Umiejętność korzystania z ogólnodostępnych baz danych dokumentów administracyjnych i portali informacyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przyczynami powstawania konfliktów środowiskowych o różnym podłożu oraz ukazanie metod i narzędzi ich rozwiązywania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz GIS jako podstawowe narzędzie umożliwiające rozwiązywanie konfliktów środowiskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej (MCE) do wyboru lokalizacji inwestycji związanej z potencjalnym zagrożeniem środowiska. | 4 |
T-L-2 | Modelowanie procesów zachodzących w zlewniach z użyciem numerycznego modelu terenu (DEM) | 2 |
T-L-3 | Modelowanie transformacji krajobrazu pod wpływem intensyfikacji rolnictwa | 4 |
T-L-4 | Problem wpływu rolniczego sposobu użytkowania ziemi na zdrowotność mieszkańców miast i wsi (modelowanie zjawiska z wykorzystaniem analizy „moving windows”. | 2 |
T-L-5 | Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów środowiskowych. Metody minimalizacji negatywnych oddziaływań (analiza przestrzenna konfliktów liniowych). | 4 |
T-L-6 | Fragmentacja powierzchni leśnych a przebieg linii energetycznych (modelowanie z wykorzystaniem programu GuidosToolbox). | 4 |
T-L-7 | Wykorzystanie modułu FAD (Forest Area Density) do modelowania fragmentacji krajobrazu | 4 |
T-L-8 | Problem interpolacji danych w modelowaniu zjawisk związanych z ochroną środowiska (program SURFER). | 2 |
T-L-9 | Użycie operatorów logicznych oraz analizy buforowania do modelowania zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiska. | 2 |
T-L-10 | Analiza materiałów dotyczących konfliktów środowiskowych w procesie planowania przestrzennego. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiskowe konflikty przestrzenne - geneza i skutki | 2 |
T-W-2 | Dziedziny życia implikujące konflikty środowiskowe. Studia przypadków | 2 |
T-W-3 | Ocena oddziaływania na środowisko jako przykład sposobu i metod identyfikacji konfliktów | 2 |
T-W-4 | Rodzaje przedsięwzięć i sposobów zagospodarowania przestrzeni będące źródłem konfliktów środowiskowych | 4 |
T-W-5 | Konflikty środowiskowe związane z degradacją krajobrazu. Metody minimaizacji oddziaływań negatywnych na krajobraz. | 6 |
T-W-6 | Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiązywania problemów środowiskowych | 4 |
T-W-7 | Bazy danych przestrzennych przydatne przy modelowaniu zjawisk związanych ze środowiskiem | 4 |
T-W-8 | Programy komputerowe ułatwiające modelowanie zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiskiem | 4 |
T-W-9 | Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | metody programowane z użyciem komputera |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-03_W01 Student definiuje podstawowe przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych oraz możliwości ich rozwiązywania. Potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia (w tym narzędzia GIS) do określenia miejsc występowania potencjalnych konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. | ABI_1A_W01, ABI_1A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-03_U01 Student powinien umieć analizować przyczyny występowania konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. Potrafi korzystać z dostępnych baz danych i narzędzi GIS aby przeprowadzić wielokierunkową analizę przestrzenną. Potrafi analizować uzyskane wyniki w odniesieniu do metod i sposobów rozwiązywania i/lub minimalizowania konfliktów środowiskowych. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-10, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-5 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS14-03_K01 Student nabędzie możliwość identyfikacji konfliktów środowiskowych oraz świadomości ich powstawania. Student nabędzie zdolności do wykorzystywania dostępnych narzędzi GIS do obrazowania konfliktów środowiskowych i będzie umiał postępować zgodnie z zasadami aby je skutecznie rozwiązywać. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10 | M-4, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-03_W01 Student definiuje podstawowe przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych oraz możliwości ich rozwiązywania. Potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia (w tym narzędzia GIS) do określenia miejsc występowania potencjalnych konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje przynejmniej trzy przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych i potrafi dobrać jedno narzędzie i metodę ich rozwiązywania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-03_U01 Student powinien umieć analizować przyczyny występowania konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. Potrafi korzystać z dostępnych baz danych i narzędzi GIS aby przeprowadzić wielokierunkową analizę przestrzenną. Potrafi analizować uzyskane wyniki w odniesieniu do metod i sposobów rozwiązywania i/lub minimalizowania konfliktów środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym korzystać z dostępnych baz danych i wykonać podstawową analizę przestrzenną w odniesieniu do minimalizacji występowania konfliktów środowiskowych na wskazanym obszarze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS14-03_K01 Student nabędzie możliwość identyfikacji konfliktów środowiskowych oraz świadomości ich powstawania. Student nabędzie zdolności do wykorzystywania dostępnych narzędzi GIS do obrazowania konfliktów środowiskowych i będzie umiał postępować zgodnie z zasadami aby je skutecznie rozwiązywać. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi omówić genezę powstawania konfliktów środowiskowych i dobrać narzędzia i metody ich przestrzennej prezentacji. Potrafi podać podstawowe zasady ich rozwiązywania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alicja Lisowska, Konflikty środowiskowe i sposoby ich roztrzygania, Biuro Doradztwa Ekologicznego Sp.z o.o.., 2012
- Michałowska E., Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, ,„Studia Regionalne i Lokalne”, 3, 1., 2012
Literatura dodatkowa
- Karolina DMOCHOWSKA‐DUDEK, KONFLIKTYSPOŁECZNO‐PRZESTRZENNE JAKONOWYPRZEDMIOTBADAŃGEOGRAFIISPOŁECZNEJ, Podstawoweideei koncepcje w geografiit. Dorobek polskie jgeografii po konferencji w Rydzynie, 2015
- Pawłowska K. (red.), Zanim wybuchnie konflikt. Idea i metody partycypacji społecznej w ochronie krajobrazu i kształtowaniu przestrzeni, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków, 2010