Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Konflikty środowiskowe oraz modelowanie w ochronie i zarządzaniu środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konflikty środowiskowe oraz modelowanie w ochronie i zarządzaniu środowiskiem
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajmość typologi krajobrazów Polski. Podstawowe umiejętności w zakresie korzystania z programów środowiska GIS oraz z programów graficznych. Umiejętność korzystania z ogólnodostępnych baz danych dokumentów administracyjnych i portali informacyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami powstawania konfliktów środowiskowych o różnym podłożu oraz ukazanie metod i narzędzi ich rozwiązywania.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz GIS jako podstawowe narzędzie umożliwiające rozwiązywanie konfliktów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej (MCE) do wyboru lokalizacji inwestycji związanej z potencjalnym zagrożeniem środowiska.4
T-L-2Modelowanie procesów zachodzących w zlewniach z użyciem numerycznego modelu terenu (DEM)2
T-L-3Modelowanie transformacji krajobrazu pod wpływem intensyfikacji rolnictwa4
T-L-4Problem wpływu rolniczego sposobu użytkowania ziemi na zdrowotność mieszkańców miast i wsi (modelowanie zjawiska z wykorzystaniem analizy „moving windows”.2
T-L-5Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów środowiskowych. Metody minimalizacji negatywnych oddziaływań (analiza przestrzenna konfliktów liniowych).4
T-L-6Fragmentacja powierzchni leśnych a przebieg linii energetycznych (modelowanie z wykorzystaniem programu GuidosToolbox).4
T-L-7Wykorzystanie modułu FAD (Forest Area Density) do modelowania fragmentacji krajobrazu4
T-L-8Problem interpolacji danych w modelowaniu zjawisk związanych z ochroną środowiska (program SURFER).2
T-L-9Użycie operatorów logicznych oraz analizy buforowania do modelowania zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiska.2
T-L-10Analiza materiałów dotyczących konfliktów środowiskowych w procesie planowania przestrzennego.2
30
wykłady
T-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geneza i skutki2
T-W-2Dziedziny życia implikujące konflikty środowiskowe. Studia przypadków2
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko jako przykład sposobu i metod identyfikacji konfliktów2
T-W-4Rodzaje przedsięwzięć i sposobów zagospodarowania przestrzeni będące źródłem konfliktów środowiskowych4
T-W-5Konflikty środowiskowe związane z degradacją krajobrazu. Metody minimaizacji oddziaływań negatywnych na krajobraz.6
T-W-6Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiązywania problemów środowiskowych4
T-W-7Bazy danych przestrzennych przydatne przy modelowaniu zjawisk związanych ze środowiskiem4
T-W-8Programy komputerowe ułatwiające modelowanie zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiskiem4
T-W-9Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3metody programowane z użyciem komputera
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS14-03_W01
Student definiuje podstawowe przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych oraz możliwości ich rozwiązywania. Potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia (w tym narzędzia GIS) do określenia miejsc występowania potencjalnych konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS14-03_U01
Student powinien umieć analizować przyczyny występowania konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. Potrafi korzystać z dostępnych baz danych i narzędzi GIS aby przeprowadzić wielokierunkową analizę przestrzenną. Potrafi analizować uzyskane wyniki w odniesieniu do metod i sposobów rozwiązywania i/lub minimalizowania konfliktów środowiskowych.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-2, C-1T-L-10, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-5M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS14-03_K01
Student nabędzie możliwość identyfikacji konfliktów środowiskowych oraz świadomości ich powstawania. Student nabędzie zdolności do wykorzystywania dostępnych narzędzi GIS do obrazowania konfliktów środowiskowych i będzie umiał postępować zgodnie z zasadami aby je skutecznie rozwiązywać.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-2, C-1T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS14-03_W01
Student definiuje podstawowe przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych oraz możliwości ich rozwiązywania. Potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia (w tym narzędzia GIS) do określenia miejsc występowania potencjalnych konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy.
2,0
3,0Student definiuje przynejmniej trzy przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych i potrafi dobrać jedno narzędzie i metodę ich rozwiązywania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS14-03_U01
Student powinien umieć analizować przyczyny występowania konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. Potrafi korzystać z dostępnych baz danych i narzędzi GIS aby przeprowadzić wielokierunkową analizę przestrzenną. Potrafi analizować uzyskane wyniki w odniesieniu do metod i sposobów rozwiązywania i/lub minimalizowania konfliktów środowiskowych.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym korzystać z dostępnych baz danych i wykonać podstawową analizę przestrzenną w odniesieniu do minimalizacji występowania konfliktów środowiskowych na wskazanym obszarze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS14-03_K01
Student nabędzie możliwość identyfikacji konfliktów środowiskowych oraz świadomości ich powstawania. Student nabędzie zdolności do wykorzystywania dostępnych narzędzi GIS do obrazowania konfliktów środowiskowych i będzie umiał postępować zgodnie z zasadami aby je skutecznie rozwiązywać.
2,0
3,0Student potrafi omówić genezę powstawania konfliktów środowiskowych i dobrać narzędzia i metody ich przestrzennej prezentacji. Potrafi podać podstawowe zasady ich rozwiązywania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alicja Lisowska, Konflikty środowiskowe i sposoby ich roztrzygania, Biuro Doradztwa Ekologicznego Sp.z o.o.., 2012
  2. Michałowska E., Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, ,„Studia Regionalne i Lokalne”, 3, 1., 2012

Literatura dodatkowa

  1. Karolina DMOCHOWSKA‐DUDEK, KONFLIKTYSPOŁECZNO‐PRZESTRZENNE JAKONOWYPRZEDMIOTBADAŃGEOGRAFIISPOŁECZNEJ, Podstawoweideei koncepcje w geografiit. Dorobek polskie jgeografii po konferencji w Rydzynie, 2015
  2. Pawłowska K. (red.), Zanim wybuchnie konflikt. Idea i metody partycypacji społecznej w ochronie krajobrazu i kształtowaniu przestrzeni, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej (MCE) do wyboru lokalizacji inwestycji związanej z potencjalnym zagrożeniem środowiska.4
T-L-2Modelowanie procesów zachodzących w zlewniach z użyciem numerycznego modelu terenu (DEM)2
T-L-3Modelowanie transformacji krajobrazu pod wpływem intensyfikacji rolnictwa4
T-L-4Problem wpływu rolniczego sposobu użytkowania ziemi na zdrowotność mieszkańców miast i wsi (modelowanie zjawiska z wykorzystaniem analizy „moving windows”.2
T-L-5Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów środowiskowych. Metody minimalizacji negatywnych oddziaływań (analiza przestrzenna konfliktów liniowych).4
T-L-6Fragmentacja powierzchni leśnych a przebieg linii energetycznych (modelowanie z wykorzystaniem programu GuidosToolbox).4
T-L-7Wykorzystanie modułu FAD (Forest Area Density) do modelowania fragmentacji krajobrazu4
T-L-8Problem interpolacji danych w modelowaniu zjawisk związanych z ochroną środowiska (program SURFER).2
T-L-9Użycie operatorów logicznych oraz analizy buforowania do modelowania zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiska.2
T-L-10Analiza materiałów dotyczących konfliktów środowiskowych w procesie planowania przestrzennego.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geneza i skutki2
T-W-2Dziedziny życia implikujące konflikty środowiskowe. Studia przypadków2
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko jako przykład sposobu i metod identyfikacji konfliktów2
T-W-4Rodzaje przedsięwzięć i sposobów zagospodarowania przestrzeni będące źródłem konfliktów środowiskowych4
T-W-5Konflikty środowiskowe związane z degradacją krajobrazu. Metody minimaizacji oddziaływań negatywnych na krajobraz.6
T-W-6Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiązywania problemów środowiskowych4
T-W-7Bazy danych przestrzennych przydatne przy modelowaniu zjawisk związanych ze środowiskiem4
T-W-8Programy komputerowe ułatwiające modelowanie zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiskiem4
T-W-9Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS14-03_W01Student definiuje podstawowe przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych oraz możliwości ich rozwiązywania. Potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia (w tym narzędzia GIS) do określenia miejsc występowania potencjalnych konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz GIS jako podstawowe narzędzie umożliwiające rozwiązywanie konfliktów środowiskowych
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami powstawania konfliktów środowiskowych o różnym podłożu oraz ukazanie metod i narzędzi ich rozwiązywania.
Treści programoweT-W-2Dziedziny życia implikujące konflikty środowiskowe. Studia przypadków
T-W-5Konflikty środowiskowe związane z degradacją krajobrazu. Metody minimaizacji oddziaływań negatywnych na krajobraz.
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko jako przykład sposobu i metod identyfikacji konfliktów
T-W-9Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych
T-W-6Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiązywania problemów środowiskowych
T-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geneza i skutki
T-W-7Bazy danych przestrzennych przydatne przy modelowaniu zjawisk związanych ze środowiskiem
T-W-8Programy komputerowe ułatwiające modelowanie zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiskiem
T-W-4Rodzaje przedsięwzięć i sposobów zagospodarowania przestrzeni będące źródłem konfliktów środowiskowych
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje przynejmniej trzy przyczyny wystepowania konfliktów środowiskowych i potrafi dobrać jedno narzędzie i metodę ich rozwiązywania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS14-03_U01Student powinien umieć analizować przyczyny występowania konfliktów środowiskowych w odniesieniu do ich genezy. Potrafi korzystać z dostępnych baz danych i narzędzi GIS aby przeprowadzić wielokierunkową analizę przestrzenną. Potrafi analizować uzyskane wyniki w odniesieniu do metod i sposobów rozwiązywania i/lub minimalizowania konfliktów środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz GIS jako podstawowe narzędzie umożliwiające rozwiązywanie konfliktów środowiskowych
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami powstawania konfliktów środowiskowych o różnym podłożu oraz ukazanie metod i narzędzi ich rozwiązywania.
Treści programoweT-L-10Analiza materiałów dotyczących konfliktów środowiskowych w procesie planowania przestrzennego.
T-L-3Modelowanie transformacji krajobrazu pod wpływem intensyfikacji rolnictwa
T-L-6Fragmentacja powierzchni leśnych a przebieg linii energetycznych (modelowanie z wykorzystaniem programu GuidosToolbox).
T-L-1Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej (MCE) do wyboru lokalizacji inwestycji związanej z potencjalnym zagrożeniem środowiska.
T-L-2Modelowanie procesów zachodzących w zlewniach z użyciem numerycznego modelu terenu (DEM)
T-L-7Wykorzystanie modułu FAD (Forest Area Density) do modelowania fragmentacji krajobrazu
T-L-4Problem wpływu rolniczego sposobu użytkowania ziemi na zdrowotność mieszkańców miast i wsi (modelowanie zjawiska z wykorzystaniem analizy „moving windows”.
T-L-8Problem interpolacji danych w modelowaniu zjawisk związanych z ochroną środowiska (program SURFER).
T-L-9Użycie operatorów logicznych oraz analizy buforowania do modelowania zjawisk związanych z ochroną i zarządzaniem środowiska.
T-L-5Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów środowiskowych. Metody minimalizacji negatywnych oddziaływań (analiza przestrzenna konfliktów liniowych).
Metody nauczaniaM-3metody programowane z użyciem komputera
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym korzystać z dostępnych baz danych i wykonać podstawową analizę przestrzenną w odniesieniu do minimalizacji występowania konfliktów środowiskowych na wskazanym obszarze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS14-03_K01Student nabędzie możliwość identyfikacji konfliktów środowiskowych oraz świadomości ich powstawania. Student nabędzie zdolności do wykorzystywania dostępnych narzędzi GIS do obrazowania konfliktów środowiskowych i będzie umiał postępować zgodnie z zasadami aby je skutecznie rozwiązywać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz GIS jako podstawowe narzędzie umożliwiające rozwiązywanie konfliktów środowiskowych
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami powstawania konfliktów środowiskowych o różnym podłożu oraz ukazanie metod i narzędzi ich rozwiązywania.
Treści programoweT-W-9Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych
T-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geneza i skutki
T-W-7Bazy danych przestrzennych przydatne przy modelowaniu zjawisk związanych ze środowiskiem
T-W-2Dziedziny życia implikujące konflikty środowiskowe. Studia przypadków
T-L-2Modelowanie procesów zachodzących w zlewniach z użyciem numerycznego modelu terenu (DEM)
T-L-3Modelowanie transformacji krajobrazu pod wpływem intensyfikacji rolnictwa
T-L-6Fragmentacja powierzchni leśnych a przebieg linii energetycznych (modelowanie z wykorzystaniem programu GuidosToolbox).
T-L-10Analiza materiałów dotyczących konfliktów środowiskowych w procesie planowania przestrzennego.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi omówić genezę powstawania konfliktów środowiskowych i dobrać narzędzia i metody ich przestrzennej prezentacji. Potrafi podać podstawowe zasady ich rozwiązywania.
3,5
4,0
4,5
5,0