Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy produkcji roślinnej | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych |
C-2 | Umiejętnośc doboru warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych |
C-3 | Poznanie podstaw agrotechniki roślin uprawnych |
C-4 | Zapoznanie studentów z układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie wartości materiału siewnego, obliczanie ilości wysiewu. Rozpoznawanie materiału siewnego | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia z rozpoznawania gatunków roślin uprawnych | 10 |
T-L-4 | Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych, dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną | 2 |
T-W-2 | Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną | 2 |
T-W-3 | Wpływ czynników antropogenicznych na produkcję roślinną | 2 |
T-W-4 | Teoretyczne podstawy uprawy roli. Specyfika uprawy różnych typów gleb | 3 |
T-W-5 | Współczesne systemy i sposoby uprawy roli | 4 |
T-W-6 | Podstawy nawożenia i żywienia roślin | 2 |
T-W-7 | Zasady pielęgnowania roślin uprawnych | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka siewu, sadzenia i zbioru roślin uprawnych | 2 |
T-W-9 | Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. | 4 |
T-W-10 | Znaczenie gospodarcze, podział, charakterystyka przyrodniczo - użytkowa roślin uprawnych (zbożowe, okopowe, przemysłowe, bobowate) | 4 |
T-W-11 | Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. Klasyfikacja herbicydów wg. mechanizmu działania | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące |
M-3 | Metody problemowe-dyskusja problemowa |
M-4 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
S-3 | Ocena formująca: Projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R10-R_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany | ABI_1A_W02 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-L-4, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-1, T-W-6 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R10-R_U01 Student ma umiejętność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki | ABI_1A_U03 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-L-3, T-W-2, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-L-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R10-R_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R10-R_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany | 2,0 | |
3,0 | Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R10-R_U01 Student ma umiejętność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R10-R_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną | 2,0 | |
3,0 | Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2020, 1
- Stanisław Karczmarczyk, Agrotechnika roślin uprawnych, AR Szczecin, 2005
Literatura dodatkowa
- M. Błażewicz- Woźniak, T. Kęsik, Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, UP Lublin, 2014
- materiały dydaktyczne CDR, 2020
- Atlasy chwastów, 2022