Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Zasoby i ochrona biosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasoby i ochrona biosfery | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii, ekologii i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o zasobach biosfery, ich wyczerpywaniu oraz dostępniosci długoterminowej, zasadami ich ochrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie różnorodności biologicznej Parku Narodowego Gorongosa | 4 |
T-L-2 | Projekt zespołowy - ekspertyza środowiskowa wybranego obiektu reprezentującego dowolny typ powierzchniowej formy ochrony przyrody | 10 |
T-L-3 | Rozpoznanie i charakterystyka różnych form ochrony przyrody w wybranej lokalizacji | 4 |
T-L-4 | Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych przykładu nowoczesnych działań ochrony czynnej, które umożliwiły uratowanie cennego gatunku/siedliska/ekosystemu - studium przypadku | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie śladów: water footprint, carbon footprint, ecofootprint | 4 |
T-L-6 | Krytyczna dyskusja na wybrane tematy w zakresie od Apokalipsa owadów – czy tylko pszczoła miodna jest zagrożona? przez Mikroplastik jest wszędzie. Czy naprawdę jest szkodliwy? aż do Greenwashing – czym jest to zjawisko i jak je rozpoznać, rażące przykłady. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby biosfery jako obiekt gospodarowania. Biosfera jako środowisko globalne. Podział zasobów. Charakterystyka zasobów odnawialnych (ziemia i gleba, lasy i wody, łowiska i zasoby ryb, zasoby genetyczne i gatunki dziko rosnące, rezerwaty i krajobraz). | 2 |
T-W-2 | Zanieczyszczenie jako proces. Woda jako zasób szczególnie wrażliwy. Stan zasobów wodnych i ich ochrona w Polsce na tle świata i Europy. Wpływ globalnych zmian klimatycznych na hydrosferę. Zagrożenia środowiska glebowego. Działalność rolnicza a środowisko przyrodnicze. | 6 |
T-W-3 | Ewolucja problemów środowiskowych - od problemów lokalnych do globalnych. Przykłady degradacji i zagrożenia środowiska w skali regionalnej (Morze Bałtyckie, Morze Aralskie i in.).Międzynarodowy charakter ochrony przyrody i środowiska; zagrożenia ekologiczne i ich skutki; międzynarodowe organizacje ochrony środowiska i zdrowia człowieka; udział Polski we współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony środowiska. | 8 |
T-W-4 | Ochrona środowiska a ochrony przyrody. Organizacja ochrony przyrody w Polsce. Polskie i światowe organizacje ochrony przyrody, prawo w dziedzinie ochrony przyrody. Ochrona bioróżnorodności i georóżnorodności. Ochrona obszarowa, indywidualna i gatunkowa. Ochrona zwierząt łownych. Wymarłe gatunki roślin i zwierząt oraz gatunki współcześnie wymierające i zagrożone. Metody stosowane w ochronie gatunkowej. Ochrona in ssitu oraz ex situ. | 8 |
T-W-5 | Banki genów, banki nasion i banki tkanek. Ogrody zoologiczne, ośrodki hodowli dzikich zwierząt, ogrody botaniczne i arboreta. Sterowanie siedliskami. Korytarze ekologiczne. Rodzaje urządzeń ochronnych i obiektów ochronnych. Klasyfikacja drogowych przejść dla zwierząt. Tryb sporządzania, ustanawiania oraz elementy planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego. Tryb ustanawiania i elementy projektu zadań ochronnych. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Burza mózgów |
M-6 | Anegdota |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja ustna - ocena |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS11-OS_W01 Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-5, M-3, M-2, M-4, M-6, M-1 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS11-OS_U01 Potrafi zalanowac i wykonać inwentaryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-3, M-6, M-2, M-4, M-5 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS11-OS_K01 Ma świadomość wpływu człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody, potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów i wykonać inwentaryzację przyrodniczą | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-L-6 | M-3, M-4, M-2, M-6, M-5 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS11-OS_W01 Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu zasobów biosfery oraz jej ochrony w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS11-OS_U01 Potrafi zalanowac i wykonać inwentaryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność oceny zasobów biosfery oraz sposobów jej ochrony w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS11-OS_K01 Ma świadomość wpływu człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody, potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów i wykonać inwentaryzację przyrodniczą | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać informacje dotyczace zasobów biosfery w literaturze naukowej w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wójcik Jan, Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, PWN, Warszawa, 2020
- Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski Sz., Nauka o klimacie, Sonia DRAGA sp. z oo Nieoczywiste - imprint GAB Media, Katowice, 2019, II
- Weiner January, Życie i ewolucja biosfery. Podrecznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2020, III
- Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2012
- Zalewska A., Komosiński K., Krupa R., Kołodziej P., Szydłowska J., Metody wykonywania waloryzacji przyrodniczych Podręcznik metodyczny i przewodnik do zajęć terenowych, Wydawnictwo Mantis, Olsztyn, 2013
Literatura dodatkowa
- Publikacje naukowe z zakresu przedmiotu