Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Terapia ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terapia ogrodnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość najważniejszych roślin ozdobnych, podstaw ich produkcji, możliwości zastosowania
W-2znajomość podstaw botaniki i fizjologii roślin
W-3podstawy projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2poznanie możliwości wykorzystania biernej i czynnej terapii ogrodniczej u różnych grup pacjentów
C-3przygotowanie studenta do zaprojektowania ogrodu lub gospodarstwa zajmującego się terapią ogrodniczą oraz stworzenie programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie3
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej3
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajeć z terapii ogrodniczej4
T-W-4Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2studiowanie treści wykładów oraz polecanej literatury4
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca program terapii ogrodniczej wraz z prostym projektem ogrodu lub gospodarstwa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania z jednoczesną znajomością roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska
AK_1A_W11, AK_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.2_U01
potrafi wykonać projekt koncepcyjny ogrodu lub gospodarstwa z przeznaczeniem na zajęcia terapii opgrodniczej
AK_1A_U08C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.2_K02
student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
AK_1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania z jednoczesną znajomością roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania, nie posiada znajomości roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania, zna podstawowe gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
3,5student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania, zna podstawowe gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
4,0student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania, zna podstawowe gatunki i odmiany roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
4,5student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania, zna podstawowe oraz uzupełniające gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
5,0student ma kompleksową wiedzę z zakresu różnorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków, zna gatunki i odmiany oraz metody uprawy roślin ważnych w terapii ogrodniczej oraz podstawy ochrony środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.2_U01
potrafi wykonać projekt koncepcyjny ogrodu lub gospodarstwa z przeznaczeniem na zajęcia terapii opgrodniczej
2,0student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej
3,0student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej
3,5student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej
4,0student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej i uzasadnić jego założenia
4,5student umie projektować poznane za zajęciach ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzedzia
5,0Student ma kompleksowe umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystując różnorodne narzędzia i materiały oraz wprowadzając autorskie rozwiazania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.2_K02
student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
2,0student nie jest zdolny do twórczego myślenia, nie ma świadomości znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, nie rozumie podstawowych relacji użytkownik - otoczenie
3,0student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem i pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
3,5student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje proste rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem i pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
4,0student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach
4,5student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach, potrafi podejmować decyzje
5,0student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach, potrafi podejmować decyzje, uzasadnia swoje wybory

Literatura podstawowa

  1. M.L. Hewson, Horticulture As Therapy, Mitchell L. Hewson, HTM, Ontario, 1994
  2. E. Hyams, Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo
  2. H. Chmiel, Uprawa Roślin Ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie3
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej3
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajeć z terapii ogrodniczej4
T-W-4Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2studiowanie treści wykładów oraz polecanej literatury4
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.2_W01Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania z jednoczesną znajomością roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2poznanie możliwości wykorzystania biernej i czynnej terapii ogrodniczej u różnych grup pacjentów
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej
Metody nauczaniaM-1metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca program terapii ogrodniczej wraz z prostym projektem ogrodu lub gospodarstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania, nie posiada znajomości roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania, zna podstawowe gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
3,5student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania, zna podstawowe gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
4,0student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania, zna podstawowe gatunki i odmiany roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
4,5student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania, zna podstawowe oraz uzupełniające gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska
5,0student ma kompleksową wiedzę z zakresu różnorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków, zna gatunki i odmiany oraz metody uprawy roślin ważnych w terapii ogrodniczej oraz podstawy ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.2_U01potrafi wykonać projekt koncepcyjny ogrodu lub gospodarstwa z przeznaczeniem na zajęcia terapii opgrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3przygotowanie studenta do zaprojektowania ogrodu lub gospodarstwa zajmującego się terapią ogrodniczą oraz stworzenie programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajeć z terapii ogrodniczej
T-W-4Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Metody nauczaniaM-1metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca program terapii ogrodniczej wraz z prostym projektem ogrodu lub gospodarstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej
3,0student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej
3,5student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej
4,0student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej i uzasadnić jego założenia
4,5student umie projektować poznane za zajęciach ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzedzia
5,0Student ma kompleksowe umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystując różnorodne narzędzia i materiały oraz wprowadzając autorskie rozwiazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.2_K02student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K06rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2poznanie możliwości wykorzystania biernej i czynnej terapii ogrodniczej u różnych grup pacjentów
C-3przygotowanie studenta do zaprojektowania ogrodu lub gospodarstwa zajmującego się terapią ogrodniczą oraz stworzenie programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajeć z terapii ogrodniczej
T-W-4Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Metody nauczaniaM-1metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca program terapii ogrodniczej wraz z prostym projektem ogrodu lub gospodarstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest zdolny do twórczego myślenia, nie ma świadomości znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, nie rozumie podstawowych relacji użytkownik - otoczenie
3,0student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem i pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
3,5student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje proste rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem i pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie
4,0student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach
4,5student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach, potrafi podejmować decyzje
5,0student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach, potrafi podejmować decyzje, uzasadnia swoje wybory