Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarowanie wodą w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.4
T-W-2Stan i rodzaje zasobów wodnych.3
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.2
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.2
T-W-5Charakterystyczne zbiorników naturalnych i sztucznych w krajobrazie3
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_W01
Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
AK_1A_W05, AK_1A_W11, AK_1A_W17C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_U01
Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
AK_1A_U11C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
AK_1A_K07C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_W01
Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_U01
Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ Falenty, Falenty, 1999
  3. Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Tomiałojcia L., Ekologiczne aspekty melioracji wodnych., PAN Kraków, Kraków, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.4
T-W-2Stan i rodzaje zasobów wodnych.3
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.2
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.2
T-W-5Charakterystyczne zbiorników naturalnych i sztucznych w krajobrazie3
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O05.2_W01Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
AK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W17zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
Treści programoweT-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-5Charakterystyczne zbiorników naturalnych i sztucznych w krajobrazie
T-W-6Zaliczenie
T-W-2Stan i rodzaje zasobów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O05.2_U01Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
Treści programoweT-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-5Charakterystyczne zbiorników naturalnych i sztucznych w krajobrazie
T-W-6Zaliczenie
T-W-2Stan i rodzaje zasobów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O05.2_K01Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
Treści programoweT-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-5Charakterystyczne zbiorników naturalnych i sztucznych w krajobrazie
T-W-6Zaliczenie
T-W-2Stan i rodzaje zasobów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru