Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Zieleń wysoka w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zieleń wysoka w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania krajobrazu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa (na przykładach gatunków i odmian drzew)4
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich funkcje szczególne6
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich wykorzystanie krajobrazowo-kompozycyjne4
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu; przykłady i dobór gatunków drzew w typach krajobrazu4
T-W-5Prezentacja referatów, prezentacja multimedialna, test zaliczeniowy2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji15
A-W-3Przygotowanie referatu15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Przygotowanie referatu i dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.2_W01
Posiada wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
AK_1A_W11, AK_1A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.2_U01
Posiada umiejętność analizy i określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie
AK_1A_U16, AK_1A_U17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.2_K01
Ma świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
AK_1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.2_W01
Posiada wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,0Posiada elementarną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,5Posiada podstawową wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,0Posiada wiedzę na poziomie dobrym na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,5Posiada pełną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
5,0Posiada pełną i ugruntowaną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.2_U01
Posiada umiejętność analizy i określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie
2,0Nie posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nie dostrzega i nie posiada umiejętności dokonania analizy związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, nawet przy współpracy z prowadzącym
3,0Posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nawet przy współpracy z prowadzącym nie w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
3,5Posiada, na poziomie podstawowym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i przy współpracy z prowadzącym prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
4,0Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielni analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, popełniając drobne błędy
4,5Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
5,0Posiada pełną i ugruntowaną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie, w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.2_K01
Ma świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
2,0Nie ma elementarnej świadomości znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,0Ma elementarną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,0Ma dobrą świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,5Ma pełną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie

Literatura podstawowa

  1. Oleksyn H., Kompozycje roślinne w kształtowaniu terenów zieleni, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2007
  2. red. Drozdek M., Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011
  3. red. Drozdek M., Zieleń miast i wsi - współczesna i zabytkowa - seria, Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011, seria od 2006 r.

Literatura dodatkowa

  1. Forczek-Brataniec U., Widok z drogi, krajobraz w percepcji dynamicznej, Elamed, Katowice, 2008
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
  3. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa (na przykładach gatunków i odmian drzew)4
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich funkcje szczególne6
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich wykorzystanie krajobrazowo-kompozycyjne4
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu; przykłady i dobór gatunków drzew w typach krajobrazu4
T-W-5Prezentacja referatów, prezentacja multimedialna, test zaliczeniowy2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji15
A-W-3Przygotowanie referatu15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O11.2_W01Posiada wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych
Treści programoweT-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa (na przykładach gatunków i odmian drzew)
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich funkcje szczególne
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich wykorzystanie krajobrazowo-kompozycyjne
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu; przykłady i dobór gatunków drzew w typach krajobrazu
T-W-5Prezentacja referatów, prezentacja multimedialna, test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Przygotowanie referatu i dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub referatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,0Posiada elementarną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
3,5Posiada podstawową wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,0Posiada wiedzę na poziomie dobrym na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
4,5Posiada pełną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
5,0Posiada pełną i ugruntowaną wiedzę na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, wartości kulturowej, aspektach prawnych, krajobrazowych i kompozycyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O11.2_U01Posiada umiejętność analizy i określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U16ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
AK_1A_U17umie stosować prawo w praktyce inżynierskiej w zakresie projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu; ma umiejętność w stopniu podstawowym sporządzania kosztorysów do obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych
Treści programoweT-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa (na przykładach gatunków i odmian drzew)
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich funkcje szczególne
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich wykorzystanie krajobrazowo-kompozycyjne
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu; przykłady i dobór gatunków drzew w typach krajobrazu
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nie dostrzega i nie posiada umiejętności dokonania analizy związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, nawet przy współpracy z prowadzącym
3,0Posiada, na poziomie elementarnym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Nawet przy współpracy z prowadzącym nie w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
3,5Posiada, na poziomie podstawowym umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i przy współpracy z prowadzącym prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
4,0Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielni analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu, popełniając drobne błędy
4,5Posiada pełną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
5,0Posiada pełną i ugruntowaną umiejętność określania funkcji, walorów, typów, wartosci kulturowej zieleni wysokiej w krajobrazie. Dostrzega i samodzielnie, w pełni prawidłowo analizuje związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy omawianymi aspektami w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O11.2_K01Ma świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K08ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie; ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni wysokiej w krajobrazie, jej roli, funkcjach, typach, aspektach krajobrazowych i kompozycyjnych
Treści programoweT-W-1Zieleń wysoka w krajobrazie, walory, wartość kulturowa (na przykładach gatunków i odmian drzew)
T-W-2Funkcje zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich funkcje szczególne
T-W-3Aspekty krajobrazowe i kompozycyjne zieleni wysokiej w krajobrazie; przykłady gatunków drzew i ich wykorzystanie krajobrazowo-kompozycyjne
T-W-4Zieleń wysoka w wybranych typach krajobrazu; przykłady i dobór gatunków drzew w typach krajobrazu
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej świadomości znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,0Ma elementarną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,0Ma dobrą świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
4,5Ma pełną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość znaczenia - w kontekście przyrodniczym, kompozycyjnym i kulturowym - zieleni wysokiej w krajobrazie