Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Woda w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi w zróznicowanych typach krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach. |
C-2 | Potrafi rozwiązywać zagadnienia z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich. |
C-3 | potrafi oceniać zmiany zachodzące w środowisku, a zwłaszcza zasobów wodnych. Wykazuje znajomość technik i metod wykorzystywanych w ochronie i rewitalizacji zasoów wodnych w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie miejskiim, wiejskim i ekosystemach leśnych. | 3 |
T-L-2 | Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych. | 3 |
T-L-3 | Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu. Rózne jej formy i znaczenie w życiu człowieka. | 3 |
T-L-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia metodyczne związane z przedmiotem. Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby. | 7 |
T-W-2 | Zasoby wodne Świata, Europy i Polski. | 6 |
T-W-3 | Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych, ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim | 6 |
T-W-4 | Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne. | 6 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści | 1 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_W01 ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomoaść technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życzia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu | AK_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich | AK_2A_U02, AK_2A_U09 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | AK_2A_K07 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_W01 ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomoaść technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życzia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potarfi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- A.Pływaczyk.,T.Kowalczyk, Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, 2007
- M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, 1996
- Jadwiga Królikowska, Andrzej Królikowski, Wody Opadowe, Odprowadzanie, Zagospodarowywanie, Podczyszczanie i Wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z.o.o., 2012
- Andrzej Ciepielowski, Podstawy Gospodarowania Wodą, SGGW, Warszawa, 1999
- Seria artykułów dotyczących roli i znaczenia wody w róznych formach krajobrazu,, zasobów wodnych, obiegu wody itp., Zeszytu naukowe, m.in. Architektura, 2011