Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Woda w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 0,50,30zaliczenie
wykładyW1 25 1,50,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi w zróznicowanych typach krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.
C-2Potrafi rozwiązywać zagadnienia z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich.
C-3potrafi oceniać zmiany zachodzące w środowisku, a zwłaszcza zasobów wodnych. Wykazuje znajomość technik i metod wykorzystywanych w ochronie i rewitalizacji zasoów wodnych w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie miejskiim, wiejskim i ekosystemach leśnych.3
T-L-2Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych.3
T-L-3Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu. Rózne jej formy i znaczenie w życiu człowieka.3
T-L-4zaliczenie pisemne1
10
wykłady
T-W-1Zagadnienia metodyczne związane z przedmiotem. Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.7
T-W-2Zasoby wodne Świata, Europy i Polski.6
T-W-3Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych, ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim6
T-W-4Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne.6
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści1
A-L-3konsultacje1
12
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych10
A-W-3Konsultacje2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C11_W01
ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomoaść technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życzia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C11_U01
Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich
AK_2A_U02, AK_2A_U09C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C11_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
AK_2A_K07C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C11_W01
ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomoaść technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życzia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potarfi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C11_U01
Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C11_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. A.Pływaczyk.,T.Kowalczyk, Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, 2007
  2. M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, 1996
  3. Jadwiga Królikowska, Andrzej Królikowski, Wody Opadowe, Odprowadzanie, Zagospodarowywanie, Podczyszczanie i Wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z.o.o., 2012
  4. Andrzej Ciepielowski, Podstawy Gospodarowania Wodą, SGGW, Warszawa, 1999
  5. Seria artykułów dotyczących roli i znaczenia wody w róznych formach krajobrazu,, zasobów wodnych, obiegu wody itp., Zeszytu naukowe, m.in. Architektura, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie miejskiim, wiejskim i ekosystemach leśnych.3
T-L-2Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych.3
T-L-3Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu. Rózne jej formy i znaczenie w życiu człowieka.3
T-L-4zaliczenie pisemne1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia metodyczne związane z przedmiotem. Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.7
T-W-2Zasoby wodne Świata, Europy i Polski.6
T-W-3Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych, ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim6
T-W-4Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne.6
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści1
A-L-3konsultacje1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych10
A-W-3Konsultacje2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C11_W01ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomoaść technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życzia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi w zróznicowanych typach krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.
Treści programoweT-W-2Zasoby wodne Świata, Europy i Polski.
T-W-1Zagadnienia metodyczne związane z przedmiotem. Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.
T-W-4Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne.
T-W-3Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych, ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potarfi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C11_U01Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-3potrafi oceniać zmiany zachodzące w środowisku, a zwłaszcza zasobów wodnych. Wykazuje znajomość technik i metod wykorzystywanych w ochronie i rewitalizacji zasoów wodnych w środowisku.
C-2Potrafi rozwiązywać zagadnienia z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich.
Treści programoweT-L-1Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie miejskiim, wiejskim i ekosystemach leśnych.
T-L-2Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych.
T-L-3Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu. Rózne jej formy i znaczenie w życiu człowieka.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C11_K01Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi w zróznicowanych typach krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.
Treści programoweT-L-3Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu. Rózne jej formy i znaczenie w życiu człowieka.
T-L-1Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie miejskiim, wiejskim i ekosystemach leśnych.
T-L-4zaliczenie pisemne
T-L-2Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru