Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,12zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii i fizjografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.2
T-A-2Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, opisy waloryzacyjne, właściwe akty prawne - analiza materiałów źródłowych2
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Przykłady działań kompensujących i chroniących różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym - prezentacja ustna2
T-A-4Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych i wybranych gatunków - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe.2
T-A-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego2
10
laboratoria
T-L-1Praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej metod monitorowania środowiska przyrodniczego w przygotowaniu planów ochrony obiektów różnej rangi - założenia metodyczne, analiza materiałów źródłowych, zespołowe opracowanie przykładowego projektu.4
T-L-2Wykorzystanie posiadanej wiedzy z zakresu metodyki prac terenowych i kameralnych w samodzielnym przygotowaniu raportu z inwentaryzacji przyrodniczej terenu.4
T-L-3Stosując posiadaną wiedzę z zakresu biologii wybranego gatunku zagrożonego lub chronionego, samodzielnie opracować przykładowy plan jego ochrony proponując takie metody, jak: reintrodukcja, renaturyzacja, metaplantacja, ochrona ex situ i in situ - projekt na podstawie zebranych materiałów źródłowych4
T-L-4Inwazje biologiczne - kategorie inwazyjności, monitoring i metody zwalczania gatunków inwazyjnych. Wybrany przykład zwalczania gatunku inwazyjnego - prezentacja na podstawie zebranych materiałów źródłowych.3
15
wykłady
T-W-1Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-2Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim.3
T-W-3Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 20004
T-W-4Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa.2
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.1
T-W-6Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest sygnatariuszem2
T-W-7Ochrona przyrody jako element ochrony różnorodności biologicznej na poziomie lokalnym i globalnym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu ochrony przyrody6
A-A-3Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury, opracowanie wyników i przygotowanie do zaliczenie33
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2studium przypadku - analiza materiałów źródłowych
M-3film edukacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C03_W01
Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę.
OS_1A_W01C-1, C-2T-A-3, T-W-5M-1S-1
OS_1A_C03_W02
Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata.
OS_1A_W08C-1, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C03_U01
Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych.
OS_1A_U08C-1T-L-2, T-L-1, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-4S-2
OS_1A_C03_U02
Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł.
OS_1A_U08C-1, C-2T-L-3, T-A-5, T-A-3M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C03_K01
Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce.
OS_1A_K01C-1, C-2T-L-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C03_W01
Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę.
2,0
3,0Omawia w sposób niepełny i z błędami podstawowe procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C03_W02
Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata.
2,0
3,0Wymienia w sposób niepełny formy prawnej ochrony przyrody w Polsce oraz główne cele ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C03_U01
Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych.
2,0
3,0Przedstawi w formie trzech sprawozdań pisemnych analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C03_U02
Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł.
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C03_K01
Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce.
2,0
3,0W trzech sprawozdaniach pisemnych oraz w prezentacji multimedialnej wykorzysta słabo i z błędami dostępne publikowane i niepublikowane źródła danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014
  2. Ziarnek K., Piątkowska D., Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ w Szczecinie, BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G, Kiełczewski D, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Klub Przyrodników, Świebodzin, 2008
  2. Pawlaczyk P., Natura 2000 i inne wymagania europejskiej ochrony przyrody. Niezbędnik przyrodnika., Klub Przyrodnika, Świebodzin, 2012, Wersja PDF
  3. Kolbert E., Szóste wymieranie. Historia nienaturalna., Filtry, Warszawa, 2023

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.2
T-A-2Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, opisy waloryzacyjne, właściwe akty prawne - analiza materiałów źródłowych2
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Przykłady działań kompensujących i chroniących różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym - prezentacja ustna2
T-A-4Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych i wybranych gatunków - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe.2
T-A-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej metod monitorowania środowiska przyrodniczego w przygotowaniu planów ochrony obiektów różnej rangi - założenia metodyczne, analiza materiałów źródłowych, zespołowe opracowanie przykładowego projektu.4
T-L-2Wykorzystanie posiadanej wiedzy z zakresu metodyki prac terenowych i kameralnych w samodzielnym przygotowaniu raportu z inwentaryzacji przyrodniczej terenu.4
T-L-3Stosując posiadaną wiedzę z zakresu biologii wybranego gatunku zagrożonego lub chronionego, samodzielnie opracować przykładowy plan jego ochrony proponując takie metody, jak: reintrodukcja, renaturyzacja, metaplantacja, ochrona ex situ i in situ - projekt na podstawie zebranych materiałów źródłowych4
T-L-4Inwazje biologiczne - kategorie inwazyjności, monitoring i metody zwalczania gatunków inwazyjnych. Wybrany przykład zwalczania gatunku inwazyjnego - prezentacja na podstawie zebranych materiałów źródłowych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-2Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim.3
T-W-3Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 20004
T-W-4Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa.2
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.1
T-W-6Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest sygnatariuszem2
T-W-7Ochrona przyrody jako element ochrony różnorodności biologicznej na poziomie lokalnym i globalnym.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu ochrony przyrody6
A-A-3Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury, opracowanie wyników i przygotowanie do zaliczenie33
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C03_W01Potrafi omówić procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego oraz wskazać przykładowe działania mające na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na przyrodę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Przykłady działań kompensujących i chroniących różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym - prezentacja ustna
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Omawia w sposób niepełny i z błędami podstawowe procesy i zjawiska zagrażające cennym elementom środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C03_W02Potrafi wymienić i scharakteryzować formy ochrony przyrody w Polsce, wskazać cele i sposoby powierzchniowej i indywidualnej ochrony przyrody, omówić sposoby ochrony różnoodności biologicznej w Polsce na tle Europy i świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-W-7Ochrona przyrody jako element ochrony różnorodności biologicznej na poziomie lokalnym i globalnym.
T-W-1Historia ochrony przyrody. Podstawowe akty prawne. Cele, zasady i formy ochrony przyrody w Polsce.
T-W-3Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - obszary Natura 2000
T-W-2Formy powierzchniowej ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne. Obszary chronione w województwie zachodniopomorskim.
T-W-5Ochrona czynna gatunków i siedlisk. Monitoring przyrodniczy.
T-W-6Międzynarodowe konwencje i porozumienia z zakresu ochrony przyrody, których Polska jest sygnatariuszem
T-W-4Formy indywidualnej ochrony przyrody - użytki ekologiczne, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia w sposób niepełny formy prawnej ochrony przyrody w Polsce oraz główne cele ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C03_U01Potrafi korzystać z dokumentacji podstawowych, tworzonych na potrzeby inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych w obszarach objętych ochroną prawną. Potrafi dokonać oceny stanu obiektów przyrodniczych na podstawie dostarczonych danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
Treści programoweT-L-2Wykorzystanie posiadanej wiedzy z zakresu metodyki prac terenowych i kameralnych w samodzielnym przygotowaniu raportu z inwentaryzacji przyrodniczej terenu.
T-L-1Praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej metod monitorowania środowiska przyrodniczego w przygotowaniu planów ochrony obiektów różnej rangi - założenia metodyczne, analiza materiałów źródłowych, zespołowe opracowanie przykładowego projektu.
T-A-4Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych i wybranych gatunków - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe.
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Przykłady działań kompensujących i chroniących różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym - prezentacja ustna
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.
T-A-2Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, opisy waloryzacyjne, właściwe akty prawne - analiza materiałów źródłowych
Metody nauczaniaM-2studium przypadku - analiza materiałów źródłowych
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi w formie trzech sprawozdań pisemnych analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C03_U02Potrafi omówić wybrane zagadnienie z zakresu ochrony obiektów przyrodniczo cennych, ochrony gatunków lub ochrony siedlisk, z wykorzystaniem różnorodnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-L-3Stosując posiadaną wiedzę z zakresu biologii wybranego gatunku zagrożonego lub chronionego, samodzielnie opracować przykładowy plan jego ochrony proponując takie metody, jak: reintrodukcja, renaturyzacja, metaplantacja, ochrona ex situ i in situ - projekt na podstawie zebranych materiałów źródłowych
T-A-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego
T-A-3Wybrane zgadnienia z zakresu ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Przykłady działań kompensujących i chroniących różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym - prezentacja ustna
Metody nauczaniaM-3film edukacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C03_K01Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w dokumentacjach podstawowych sporządzanych dla obszarów chronionych oraz w aktach prawnych, regulujących ochronę przyrody w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o formach ochrony przyrody w Polsce, celach ochrony i procedurach powoływania poszczególnych powierzchniowych form ochrony przyrody.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi gatunkami chronionymi w Polsce, kryteriami obejmownia ochroną gatunkową oraz metodami ochrony czynnej gatunków i siedlisk.
Treści programoweT-L-4Inwazje biologiczne - kategorie inwazyjności, monitoring i metody zwalczania gatunków inwazyjnych. Wybrany przykład zwalczania gatunku inwazyjnego - prezentacja na podstawie zebranych materiałów źródłowych.
T-A-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego
T-A-1Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów - analiza aktów prawnych, praca na materiałach źródłowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2studium przypadku - analiza materiałów źródłowych
M-3film edukacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W trzech sprawozdaniach pisemnych oraz w prezentacji multimedialnej wykorzysta słabo i z błędami dostępne publikowane i niepublikowane źródła danych.
3,5
4,0
4,5
5,0