Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Hydrologia z elementami melioracji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia z elementami melioracji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,80,25zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 20 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy meteorologii i klimatologii. Podstawy gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.1
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.2
T-A-3Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie. Tachoidy2
T-A-4Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu2
T-A-5Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna1
T-A-6Metody regulowania stosunków wodnych na obszarze zlewni2
10
laboratoria
T-L-1Wyznaczenie zlewni topograficznej wybranego cieku i określenie charakterystyk fizycznych zlewni.5
T-L-2Metody pomiaru stanu wód, prędkości przepływu i przepływów.2
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych dla wybranego wodowskazu2
T-L-4Obliczenia prędkości przepływów dla wybranego przekroju rzeki2
T-L-5Opracowanie danych związanych z reguowaniem stosunków wodnych w zlewni4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarowaniem wodami w kraju.1
T-W-2Wody powierzchniowe. Liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-3Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody.3
T-W-4Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych.2
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.2
T-W-7Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.5
T-W-8Zjawiska ekstremalne: niżówki i wezbrania. Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-3Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, obliczanie wskaźników kształtu zlewni.3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
20
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Prace obliczeniowe przepływów, krzxywa konsumcyjna3
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Zapoznanie się z problematyką realizacji RDW w Polsce5
A-W-4Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
OS_1A_W08C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-A-6, T-A-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
OS_1A_U01C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-A-1, T-A-5M-1, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
OS_1A_K02C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-A-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2020
  2. Jokiel P., Marszelewski W., Pociask-Karteczka J., Hydrologia Polski, PWN, Warszawa, 2017, 1
  3. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2023
  2. praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.1
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.2
T-A-3Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie. Tachoidy2
T-A-4Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu2
T-A-5Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna1
T-A-6Metody regulowania stosunków wodnych na obszarze zlewni2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczenie zlewni topograficznej wybranego cieku i określenie charakterystyk fizycznych zlewni.5
T-L-2Metody pomiaru stanu wód, prędkości przepływu i przepływów.2
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych dla wybranego wodowskazu2
T-L-4Obliczenia prędkości przepływów dla wybranego przekroju rzeki2
T-L-5Opracowanie danych związanych z reguowaniem stosunków wodnych w zlewni4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarowaniem wodami w kraju.1
T-W-2Wody powierzchniowe. Liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-3Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody.3
T-W-4Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych.2
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.2
T-W-7Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.5
T-W-8Zjawiska ekstremalne: niżówki i wezbrania. Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-3Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, obliczanie wskaźników kształtu zlewni.3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Prace obliczeniowe przepływów, krzxywa konsumcyjna3
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Zapoznanie się z problematyką realizacji RDW w Polsce5
A-W-4Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C06_W01zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
T-W-7Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.
T-W-2Wody powierzchniowe. Liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.
T-W-1Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarowaniem wodami w kraju.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych.
T-W-8Zjawiska ekstremalne: niżówki i wezbrania. Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-A-6Metody regulowania stosunków wodnych na obszarze zlewni
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłady konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C06_U01opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-L-2Metody pomiaru stanu wód, prędkości przepływu i przepływów.
T-L-4Obliczenia prędkości przepływów dla wybranego przekroju rzeki
T-L-5Opracowanie danych związanych z reguowaniem stosunków wodnych w zlewni
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych dla wybranego wodowskazu
T-L-1Wyznaczenie zlewni topograficznej wybranego cieku i określenie charakterystyk fizycznych zlewni.
T-W-4Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.
T-A-3Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie. Tachoidy
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
T-W-7Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych.
T-W-8Zjawiska ekstremalne: niżówki i wezbrania. Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-3Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody.
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.
T-A-5Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłady konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C06_K01potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-L-2Metody pomiaru stanu wód, prędkości przepływu i przepływów.
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych dla wybranego wodowskazu
T-L-5Opracowanie danych związanych z reguowaniem stosunków wodnych w zlewni
T-W-7Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarowaniem wodami w kraju.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych.
T-A-6Metody regulowania stosunków wodnych na obszarze zlewni
T-A-4Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu
T-A-5Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłady konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0