Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,80,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
C-2Poznanie podstawowych metod badań geologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb2
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-6Badania geotechniczne gruntów2
15
wykłady
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.2
T-W-2Geneza, podział i właściwości minerałów4
T-W-3Geneza, podział i właściwości skał magmowych.4
T-W-4Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).2
T-W-5Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.2
T-W-6Geneza, podział i właściwości skał osadowych4
T-W-7Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych2
T-W-8Zlodowacenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.4
T-W-9Surowce mineralne Polski.2
T-W-10Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3praca własna5
A-L-4przygotowanie do zajęć8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Praca własna.5
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-4Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał.
OS_1A_W11, OS_1A_W09, OS_1A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_U01
Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych
OS_1A_U05, OS_1A_U01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb
OS_1A_K02C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_U01
Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2018
  2. Mizerski W., Geologia Polski, PWN, Warszawa, 2020, 5
  3. Andrzej Manecki, Marek Muszyński, Przewodnik do petrografii, AGH, Kraków, 2008
  4. Czubla P., Mizerski W., Świerczewska-Gładysz, Przewodnik do ćwiczeń z geologii, PWN, Warszawa, 2004
  5. Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, PWN, Warszawa, 2004
  6. Lenczewska-Samotyja E., Łowkis A., Zdrojewska N, Zarys geologii z elementami geologii inżynierskiej i hydrogeologii, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  7. Bolewski A., Parachoniak W., Petrografia, Wdawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Elżbieta Liber-Madziarz, Barbara Teisseyre, Mineralogia i petrografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, ISBN: 8370854621
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997
  3. Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb2
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-6Badania geotechniczne gruntów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.2
T-W-2Geneza, podział i właściwości minerałów4
T-W-3Geneza, podział i właściwości skał magmowych.4
T-W-4Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).2
T-W-5Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.2
T-W-6Geneza, podział i właściwości skał osadowych4
T-W-7Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych2
T-W-8Zlodowacenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.4
T-W-9Surowce mineralne Polski.2
T-W-10Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3praca własna5
A-L-4przygotowanie do zajęć8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Praca własna.5
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
Treści programoweT-W-2Geneza, podział i właściwości minerałów
T-W-3Geneza, podział i właściwości skał magmowych.
T-W-6Geneza, podział i właściwości skał osadowych
T-W-9Surowce mineralne Polski.
T-W-8Zlodowacenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.
T-W-4Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.
T-W-10Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych
T-W-5Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.
T-W-7Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-4Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_U01Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
C-2Poznanie podstawowych metod badań geologicznych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Badania geotechniczne gruntów
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych metod badań geologicznych
C-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Badania geotechniczne gruntów
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0