Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów zieleni i dendrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie terenów zieleni i dendrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,20,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,40,20zaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,40,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
C-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów5
5
zajęcia terenowe
T-T-1Wykonanie inwentaryzacji terenu5
5
wykłady
T-W-1Inwentaryzacja terenu zieleni2
T-W-2Rola zieleni w miastach, podział i kategorie terenów zieleni oraz typy systemów zieleni2
T-W-3Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych i liściastych z uwzględnieniem wymagań siedliskowych4
T-W-4Przegląd czynników i elementów kompozycji2
T-W-5Przegląd poszczególnych części projektu2
T-W-6Urządzanie podstawowych terenów zieleni (m.in. zbiorniki wodne, skarpy i murki oporowe, schody terenowe, trawniki)6
T-W-7Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2wykonanie projektu5
10
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Wykonanie inwentaryzacji terenu5
10
wykłady
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady multimedialne - informacyjne
M-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C13_W01
Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska.
OS_1A_W06, OS_1A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C13_U01
Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
OS_1A_U09, OS_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C13_K01
Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań
OS_1A_K03, OS_1A_K04, OS_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C13_W01
Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska.
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C13_U01
Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje i analizuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę dyskutując i podając szereg przykładów nie tylko z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C13_K01
Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Suchocka M., Projekt ochrony drzew w procesie inwestycyjnym, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa, 2016
  2. Bradley S., Przycinanie drzew i krzewów, Muza, Warszawa, 2006
  3. Seneta W., Dolatowski J., Zieliński J., Dendrologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  4. Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, Legraf, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Pachnowska B., Dokumentacja w ocenie drzew, Instytut Drzewa, Wrocław, 2021
  3. Krynicki M., Podstawy inwentaryzacji drzew, Instytut Drzewa, Wrocław, 2021

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów5
5

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wykonanie inwentaryzacji terenu5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inwentaryzacja terenu zieleni2
T-W-2Rola zieleni w miastach, podział i kategorie terenów zieleni oraz typy systemów zieleni2
T-W-3Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych i liściastych z uwzględnieniem wymagań siedliskowych4
T-W-4Przegląd czynników i elementów kompozycji2
T-W-5Przegląd poszczególnych części projektu2
T-W-6Urządzanie podstawowych terenów zieleni (m.in. zbiorniki wodne, skarpy i murki oporowe, schody terenowe, trawniki)6
T-W-7Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2wykonanie projektu5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Wykonanie inwentaryzacji terenu5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C13_W01Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
C-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin
Treści programoweT-W-4Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-5Przegląd poszczególnych części projektu
T-W-7Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu
T-W-6Urządzanie podstawowych terenów zieleni (m.in. zbiorniki wodne, skarpy i murki oporowe, schody terenowe, trawniki)
T-W-3Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych i liściastych z uwzględnieniem wymagań siedliskowych
T-W-2Rola zieleni w miastach, podział i kategorie terenów zieleni oraz typy systemów zieleni
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne - informacyjne
M-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C13_U01Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
C-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin
Treści programoweT-W-4Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-5Przegląd poszczególnych części projektu
T-W-7Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu
T-W-6Urządzanie podstawowych terenów zieleni (m.in. zbiorniki wodne, skarpy i murki oporowe, schody terenowe, trawniki)
T-W-3Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych i liściastych z uwzględnieniem wymagań siedliskowych
T-W-2Rola zieleni w miastach, podział i kategorie terenów zieleni oraz typy systemów zieleni
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne - informacyjne
M-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje i analizuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę dyskutując i podając szereg przykładów nie tylko z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C13_K01Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
C-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin
Treści programoweT-W-4Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-5Przegląd poszczególnych części projektu
T-W-7Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu
T-W-6Urządzanie podstawowych terenów zieleni (m.in. zbiorniki wodne, skarpy i murki oporowe, schody terenowe, trawniki)
T-W-3Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych i liściastych z uwzględnieniem wymagań siedliskowych
T-W-2Rola zieleni w miastach, podział i kategorie terenów zieleni oraz typy systemów zieleni
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne - informacyjne
M-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem