Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka odpadami 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wymogów prawnych dotyczących wytwarzania odpadów, systemów ich gromadzenia oraz ewidencji. Przyswojenie informacji o właściwościach i technologiach przetwarzania [unieszkodliwiania] odpadów komunalnych oraz wybranych odpadów przemysłowych i niezbezpiecznych. Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego. Zdobycie umiejętności planowania rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska. Poznanie zasad i kryteriów oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie oraz w rekultywacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sprawozdawczość o odpadach w systemie BDO i katalog odpadów. | 2 |
T-A-2 | Ilość, skład morfologiczny oraz wskaźniki jakości odpadów komunalnych wytwarzanych w Polsce. | 2 |
T-A-3 | Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów. | 4 |
T-A-4 | Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów. | 2 |
T-L-2 | Ocena wartości opałowej odpadów na podstawie wyników analitycznych. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do konstrukcji hydroizolacji składowisk odpadów. | 2 |
T-L-4 | Systemy gromadzenia odpadów komunalnych. | 2 |
T-L-5 | Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania. | 2 |
T-L-6 | Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów. | 2 |
T-L-7 | Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko. | 3 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zapoznanie się z systemami przetwarzania odpadów (zakład MBP, spalarnia odpadów). | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa. | 2 |
T-W-2 | Pozwolenia na wytwarzanie i ewidencja odpadów. | 2 |
T-W-3 | Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka, właściwości i metody unieszkodliwiania oraz zagospodarowania wybranych odpadów przemysłowych. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyka, właściwości i metody unieszkodliwiania oraz zagospodarowania odpadów budowlanych. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka właściwości, metod unieszkodliwiania i zagospodarowania wybranych odpadów niebezpiecznych | 2 |
T-W-7 | Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów. | 2 |
T-W-8 | Kompostowanie i fermentacja odpadów. | 2 |
T-W-9 | Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 10 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 10 |
25 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C17_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami | OS_1A_W07, OS_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-T-1, T-A-4, T-L-6, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C17_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi. | OS_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C17_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. | OS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C17_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C17_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C17_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2023, ISBN: 9788301180744
- Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel Przywecki, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001