Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Skutki antropogenicznego obciążenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skutki antropogenicznego obciążenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać ppodstawowa wiedzę z zakresu ekologii, chemii środowiskowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie zadrzewień śródpolnych w ograniczaniu stężeń gazów cieplarnianych | 2 |
T-A-2 | Zagrożenia naturalnych zapylaczy związane z intensyfikacją rolnictwa i zanieczyszczeniem atmosfery | 2 |
T-A-3 | Wpływ intensywnej gospodarki rolnej na bioróżnorodność agrocenoz | 2 |
T-A-4 | Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych. Zasolenie gleby - jako jedna z przyczyn wzrostu stresu suszy fizjologicznej | 2 |
T-A-5 | Środowisko glebowe (liczby graniczne wapnowanie, zalecenia nawozowe). Zasady dobrej praktyki rolniczej. | 2 |
T-A-6 | Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dawek nie zagrażającym poszczególnym elementom środowiska. | 2 |
T-A-7 | Demonstracja próbek nawozów mineralnych. | 2 |
T-A-8 | Określenie wymagań nawozowych roślin uprawnych. Zaliczenie pisemne ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. | 3 |
T-W-2 | Wpływ chemizacji rolnictwa na skażenie powietrza, gleb i produktów roślinnych | 2 |
T-W-3 | Negatywny wpływ stosowania nadmiernych dawek nawozów sztucznych i organicznych na glebę i ekosystemy wodne. | 2 |
T-W-4 | Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych. Kształtowanie agroekosystemów i gospodarki rolnej pod kątem sekwestracji związków węgla. Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów. | 3 |
T-W-5 | Wpływ intensyfikacji rolnictwa na bioróżnorodność flory i fauny. Zasady stosowania pestycydów a bezpieczeństwo gatunków pszczół. Wpływ melioracji oraz mechanizacji rolnictwa (wpływ na bioróznorodność). | 3 |
T-W-6 | Rolnictwo, przemysł i urbanizacja jako czynniki kształtujące krajobraz kulturowy Polski. Zmniejszeniu wartości estetycznych otoczenia - degradacja krajobrazu. Zanieczyszczenie gleb w wyniku transportu samochodowego. | 2 |
T-W-7 | Zanieczyszczenie środowiska miejskiego i wiejskiego hałasem - problemy zdrowotne | 2 |
T-W-8 | Zanieczyszczenia chemiczne powietrzna i gleb związane z działalnością głównych gałęzi przemysłu. Niska emisja jako źródło cząstek PM2.5, PM10 i smogu. | 2 |
T-W-9 | i skutki odziaływania metali ciężkich, fluoru i związków siarki na poszczególne elementy środowiska i na zdrowie człowieka. | 2 |
T-W-10 | Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. | 4 |
T-W-11 | Asortyment i właściwości agrochemiczne nawozów mineralnych i ich wpływ na środowisko. | 3 |
T-W-12 | Asortyment, wartość nawozowa oraz optymalne właściwości chemiczne nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych i ich wpływ na środowisko. | 3 |
T-W-13 | Środowiskowa rola makro i mikroskładników w żywieniu roślin uprawnych. Ich wpływ na środowisko glebowe. | 3 |
T-W-14 | Wykorzystanie wybranych odpadów do celów nawozowych. Rodzaje i zagrożenia środowiskowe wynikające ze stosowania odpadów do nawożenia gleba. | 3 |
T-W-15 | Korzystne i niekorzystne skutki antropogenicznego oddziaływania agrochemikaliów na środowisko. | 2 |
T-W-16 | Zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowywanie zadań domowych | 5 |
A-A-3 | Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 40 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta - przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej |
M-4 | Metody projektów |
M-5 | Metody pogadanek |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata |
S-3 | Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek |
S-5 | Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej |
S-6 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C20_W01 Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego | OS_1A_W11, OS_1A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-15, T-W-11, T-W-14, T-W-13, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-5, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C20_U01 Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego | OS_1A_U06, OS_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-8, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-A-4 | M-1, M-4, M-5 | S-3, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C20_K01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym | OS_1A_K04 | — | — | C-4 | T-A-6, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C20_W01 Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C20_U01 Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student zna techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C20_K01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić prawidlowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Wójcik, Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Bożena Nowakowicz-Dębek, Witold Chabuz, Biogospodarka i środowisko, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2018
- Kazimierz Piekut, Bogumiła Pawluśkiewicz, Rolnicze podstawy kształtowania środowiska, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2005
- Janka Ryszard Marian, Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- S. Baran, E. Krzywy, J. Łabętowicz, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
- B. Filipek-Mazur, Środowiskowe aspakty stosowania nawozów i środków ochrony roślin w rolnictwie, AR Kraków, Kraków, 2011
- T. Filipek, Podstawy i skutki chemizacji agroekosystemów, AR Lublin, Lublin, 2003
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2., PWRiL, Poznań, 2009
- Krzywy Edward, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- RMRiRW, z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008
- Ustawa o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r z pózniejszymi zmianami 2020, 2022, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
Literatura dodatkowa
- Aktualny przegląd artykułów związanych z przedmiotem, 2020
- Adam Ekielski, Karol Wesołowski, Systemy agrotroniczne, Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, Toruń, 2020
- Grażyna Gajdek, Czesław Puchalski (red.), Ochrona środowiska produkcji rolniczej, Wydawnictwo Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020
- -, Wyzwanie związane z redukcją zanieczyszczeń przemysłowych, Europejska Agencja Środowiska, -, 2022