Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,40,30zaliczenie
wykładyW4 20 1,20,52zaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 0,40,18zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość materiału z zakresu chemii, fizyki i matematyki na podstawowym poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.4
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.4
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.4
T-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.2
T-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.2
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.2
20
zajęcia terenowe
T-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków.5
5
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków4
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologii wody i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu, osadniki. Flotacja - rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Procesy membranowe. Wirowanie.5
T-W-3Fizyczno-chemiczne procesy stosowane w uzdatnianiu wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty. Wymiana jonowa - charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Adsorpcja - chemiczna i fizyczna, adsorbenty. Dezynfekcja wody - fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.5
T-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych.3
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
35
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Utrwalenie tresci wykładu i przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków.
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość wskaźników jakości wód i ścieków oraz operacji i procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
OS_1A_W05, OS_1A_W07C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_U01
Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
OS_1A_U09, OS_1A_U05C-1T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-T-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciągłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06, OS_1A_K01C-2, C-1T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość wskaźników jakości wód i ścieków oraz operacji i procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami
4,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_U01
Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
2,0
3,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
4,5Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
5,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciągłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
2,0
3,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
4,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M. Wolska M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2022
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Zarzycki R. Imbierowicz M. Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony srodowiska tom 1, WNT, Warszawa, 2016
  4. Bartkiewicz B. Umiejowska K., Oczyszczanie scieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2014
  2. ANIELAK, Anna M., Usuwanie żelaza i manganu z wody. Teoria i praktyka., Technologia Wody, [S.l.], n. 1, p. 14, https://technologia-wody.eu/tw/article/view/141, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.4
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.4
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.4
T-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.2
T-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.2
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.2
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków4
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologii wody i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu, osadniki. Flotacja - rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Procesy membranowe. Wirowanie.5
T-W-3Fizyczno-chemiczne procesy stosowane w uzdatnianiu wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty. Wymiana jonowa - charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Adsorpcja - chemiczna i fizyczna, adsorbenty. Dezynfekcja wody - fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.5
T-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych.3
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Utrwalenie tresci wykładu i przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_W01Znajomość wskaźników jakości wód i ścieków oraz operacji i procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.
Treści programoweT-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
T-W-3Fizyczno-chemiczne procesy stosowane w uzdatnianiu wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty. Wymiana jonowa - charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Adsorpcja - chemiczna i fizyczna, adsorbenty. Dezynfekcja wody - fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologii wody i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu, osadniki. Flotacja - rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Procesy membranowe. Wirowanie.
T-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami
4,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_U01Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
Treści programoweT-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.
T-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.
T-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków.
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków.
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
4,5Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
5,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciągłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
Treści programoweT-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.
T-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologii wody i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu, osadniki. Flotacja - rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Procesy membranowe. Wirowanie.
T-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków.
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
4,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków