Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie energii odnawialnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie energii odnawialnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Paweł Kołosowski <Pawel.Kolosowski@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Słowik <jm07559@zut.edu.pl>, Wojciech Słowik <sw06505@zut.edu.pl>, Kinga Śnieg <Kinga.Snieg@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia, chemia, fizyka, podstawowe wiadomości korzystania z programu Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi informacji o uwarunkowaniach rozwoju bioenergetyki
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy
C-3Przekazanie studentowi informacji o przykładach dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy
C-4Zaznajomienie studenta z metodami ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy oraz wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi metodami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizyczne i energetyczne właściwości paliw stałych z biomasy2
T-A-2Pozyskiwanie i przetwarzanie biomasy energetycznej. Transport, składowanie, sezonowanie i suszenie biomasy.4
T-A-3Zasoby biomasy energetycznej. Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna. Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy wieloletnich gatunków na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.6
T-A-4Przykłady dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy.2
T-A-5Ochrona środowiska w energetyce1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.6
T-W-2Alternatywne i odnawialne źródła energii. Podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce oraz cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej.2
T-W-3Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotowoltaiczne, panele i kolektory słoneczne i inne.2
T-W-4Energetyka wodna2
T-W-5Technologie geotermalne. Technologie wiatrowe4
T-W-6Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu bioenergetyki. Systemy energetyczne wykorzystujące biomasę, biogaz, biopaliwa2
T-W-7Technologie wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie referatu3
A-A-3Studiowanie literatury5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu15
A-W-3Studiowanie literatury13
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D16_W01
Zna technologie pozyskiwania i przygotowania biomasy energetycznej i wytwarzania z niej energii elektrycznej, ciepła, chłodu i paliw. Zna uwarunkowania prawne rozwoju bioeenergetyki, Zna podstawowe narzędzia i materiały pozwalające ocenić efektywność wykorzystania biomasy na cele energetyczne oraz efekty środowiskowe.
OS_1A_W07C-3, C-1, C-2, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D16_U01
Student potrafi wdrażać technologie pozyskiwania różnych form energii z biomasy oraz oceniac ich efekty ekonomiczno-środowiskowe. Student potrafi oszacować zasoby i zarządzać dostawami biomasy energetycznej
OS_1A_U08, OS_1A_U07C-3, C-1, C-2, C-4T-W-7, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D16_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem technologii pozyskiwania różnych form energii z biomasy
OS_1A_K07C-3, C-1, C-2, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D16_W01
Zna technologie pozyskiwania i przygotowania biomasy energetycznej i wytwarzania z niej energii elektrycznej, ciepła, chłodu i paliw. Zna uwarunkowania prawne rozwoju bioeenergetyki, Zna podstawowe narzędzia i materiały pozwalające ocenić efektywność wykorzystania biomasy na cele energetyczne oraz efekty środowiskowe.
2,0
3,0Potrafi wyspecyfikować procesy przetwarzania biomasy na energię i biopaliwa I generacji, zna metodykę obliczania kosztów pozyskiwania energii z biomasy i zna narzędzia do oceny zasobów biomasy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D16_U01
Student potrafi wdrażać technologie pozyskiwania różnych form energii z biomasy oraz oceniac ich efekty ekonomiczno-środowiskowe. Student potrafi oszacować zasoby i zarządzać dostawami biomasy energetycznej
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować poszczególne etapy biologicznego łańcucha pozyskiwania energii i przedstawić ich ogólną charakterystykę. Potrafi też określić wielkość zasobów biomasy energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D16_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem technologii pozyskiwania różnych form energii z biomasy
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z problematyką pozyskiwania energii z biomasy, co przejawia się m.in. w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia oraz aktywnością w rozwiązywaniu omawianych na zajęciach zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W. M., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2013, ISBN 978-83-63623-73-9
  2. Kołodziej B., Matyka M., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne, Powszechne, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o., Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2
  3. Klugmann-Radziemska E., Odnawialne źródła energii Przykłady obliczeniowe., Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2013, SBN 978-83-7349-480-1
  4. Gradziuk P., Biopaliwa, Wieś Jutra, Warszawa, 2003
  5. Stanisław Gumuła, Energetyka wiatrowa, Wydawnictwo A.G.H. im. Stanisława Staszica, Kraków, 2020, wydanie drugie
  6. Praca zbiorowa pod redakcją Łukasza Sikorskiego., Morska energetyka wiatrowa. Praktyczne wprowadzenie., Onepress, 2023, e-book

Literatura dodatkowa

  1. Czysta energia i Agroenergetyka, 2021, Aktualne i wcześniejsze wydania czasopisma od 2011 roku, czasopismo
  2. Twidell J., Weir T., Renewable Energy Resources, Taylor & Francis, Wielka Brytania, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizyczne i energetyczne właściwości paliw stałych z biomasy2
T-A-2Pozyskiwanie i przetwarzanie biomasy energetycznej. Transport, składowanie, sezonowanie i suszenie biomasy.4
T-A-3Zasoby biomasy energetycznej. Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna. Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy wieloletnich gatunków na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.6
T-A-4Przykłady dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy.2
T-A-5Ochrona środowiska w energetyce1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.6
T-W-2Alternatywne i odnawialne źródła energii. Podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce oraz cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej.2
T-W-3Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotowoltaiczne, panele i kolektory słoneczne i inne.2
T-W-4Energetyka wodna2
T-W-5Technologie geotermalne. Technologie wiatrowe4
T-W-6Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu bioenergetyki. Systemy energetyczne wykorzystujące biomasę, biogaz, biopaliwa2
T-W-7Technologie wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie referatu3
A-A-3Studiowanie literatury5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu15
A-W-3Studiowanie literatury13
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D16_W01Zna technologie pozyskiwania i przygotowania biomasy energetycznej i wytwarzania z niej energii elektrycznej, ciepła, chłodu i paliw. Zna uwarunkowania prawne rozwoju bioeenergetyki, Zna podstawowe narzędzia i materiały pozwalające ocenić efektywność wykorzystania biomasy na cele energetyczne oraz efekty środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji o przykładach dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy
C-1Przekazanie studentowi informacji o uwarunkowaniach rozwoju bioenergetyki
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy
C-4Zaznajomienie studenta z metodami ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy oraz wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi metodami
Treści programoweT-W-2Alternatywne i odnawialne źródła energii. Podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce oraz cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej.
T-W-3Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotowoltaiczne, panele i kolektory słoneczne i inne.
T-W-4Energetyka wodna
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”.
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyspecyfikować procesy przetwarzania biomasy na energię i biopaliwa I generacji, zna metodykę obliczania kosztów pozyskiwania energii z biomasy i zna narzędzia do oceny zasobów biomasy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D16_U01Student potrafi wdrażać technologie pozyskiwania różnych form energii z biomasy oraz oceniac ich efekty ekonomiczno-środowiskowe. Student potrafi oszacować zasoby i zarządzać dostawami biomasy energetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji o przykładach dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy
C-1Przekazanie studentowi informacji o uwarunkowaniach rozwoju bioenergetyki
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy
C-4Zaznajomienie studenta z metodami ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy oraz wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi metodami
Treści programoweT-W-7Technologie wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy.
T-A-2Pozyskiwanie i przetwarzanie biomasy energetycznej. Transport, składowanie, sezonowanie i suszenie biomasy.
T-W-6Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu bioenergetyki. Systemy energetyczne wykorzystujące biomasę, biogaz, biopaliwa
T-W-5Technologie geotermalne. Technologie wiatrowe
T-A-1Fizyczne i energetyczne właściwości paliw stałych z biomasy
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować poszczególne etapy biologicznego łańcucha pozyskiwania energii i przedstawić ich ogólną charakterystykę. Potrafi też określić wielkość zasobów biomasy energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D16_K01aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem technologii pozyskiwania różnych form energii z biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji o przykładach dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy
C-1Przekazanie studentowi informacji o uwarunkowaniach rozwoju bioenergetyki
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy
C-4Zaznajomienie studenta z metodami ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy oraz wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi metodami
Treści programoweT-A-3Zasoby biomasy energetycznej. Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna. Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy wieloletnich gatunków na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.
T-A-4Przykłady dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy.
T-A-5Ochrona środowiska w energetyce
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z problematyką pozyskiwania energii z biomasy, co przejawia się m.in. w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia oraz aktywnością w rozwiązywaniu omawianych na zajęciach zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0