Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz zanieczyszczeń powietrza. |
W-2 | Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania. | 2 |
T-W-2 | Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych i aerosanitarnych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji. | 2 |
T-W-3 | Reprezentatywność danych i homogeniczność danych pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. | 2 |
T-W-5 | Wskaźniki statystyczne stosowane w ochronie atmosfery. Indeksy jakości powietrza. | 2 |
T-W-6 | Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-1_W01 Zna i rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zmienności elementów meteorologicznych oraz ma podstawową wiedzę z zakresu metod ich wizualizacji. Zna podstawowe wskaźniki jakości powietrza. | OS_1A_W03, OS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-1_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne; zna pojęcie wartości normalnych w klimatologii oraz zna standardy jakości powietrza atmosferycznego. | OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-1_K01 Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska będących skutkiem zmieniającego się klimatu i zanieczyszczenia atmosfery. Ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji. | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-1_W01 Zna i rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zmienności elementów meteorologicznych oraz ma podstawową wiedzę z zakresu metod ich wizualizacji. Zna podstawowe wskaźniki jakości powietrza. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych oraz podstawowe wskaźniki jakości powietrza. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-1_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne; zna pojęcie wartości normalnych w klimatologii oraz zna standardy jakości powietrza atmosferycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-1_K01 Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska będących skutkiem zmieniającego się klimatu i zanieczyszczenia atmosfery. Ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, mimo to, w stopniu minimalnym dostrzega potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery., Szczecin, 2006
- Szymanowski M., Drzeniecka-Osiadacz A., Sawiński T., Kryza M., Historia i współczesność badań nad klimatem Wrocławia – pomiary i badania modelowe, Acta Geographica Lodziensia, Łódź, 2019, 108, str. 109-126
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, ZAPOL, Szczecin, 2004
- Tomczyk A., Bednorz E. (red.), Atlas klimatu Polski (1991-2020), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2022
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2022, piąte
- https://www.imgw.pl/
- https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/home
Literatura dodatkowa
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Różdżyński K., Podstawy telemetrycznego miernictwa meteorologicznego, IMGW, Warszawa, 2004
- Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego. Opowieści, teorie i proste doświadczenia., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001