Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz zanieczyszczeń powietrza.
W-2Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych i aerosanitarnych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność danych pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.2
T-W-5Wskaźniki statystyczne stosowane w ochronie atmosfery. Indeksy jakości powietrza.2
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_W01
Zna i rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zmienności elementów meteorologicznych oraz ma podstawową wiedzę z zakresu metod ich wizualizacji. Zna podstawowe wskaźniki jakości powietrza.
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne; zna pojęcie wartości normalnych w klimatologii oraz zna standardy jakości powietrza atmosferycznego.
OS_1A_U01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_K01
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska będących skutkiem zmieniającego się klimatu i zanieczyszczenia atmosfery. Ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji.
OS_1A_K06C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_W01
Zna i rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zmienności elementów meteorologicznych oraz ma podstawową wiedzę z zakresu metod ich wizualizacji. Zna podstawowe wskaźniki jakości powietrza.
2,0
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych oraz podstawowe wskaźniki jakości powietrza.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne; zna pojęcie wartości normalnych w klimatologii oraz zna standardy jakości powietrza atmosferycznego.
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_K01
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska będących skutkiem zmieniającego się klimatu i zanieczyszczenia atmosfery. Ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji.
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, mimo to, w stopniu minimalnym dostrzega potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery., Szczecin, 2006
  3. Szymanowski M., Drzeniecka-Osiadacz A., Sawiński T., Kryza M., Historia i współczesność badań nad klimatem Wrocławia – pomiary i badania modelowe, Acta Geographica Lodziensia, Łódź, 2019, 108, str. 109-126
  4. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, ZAPOL, Szczecin, 2004
  5. Tomczyk A., Bednorz E. (red.), Atlas klimatu Polski (1991-2020), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2022
  6. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2022, piąte
  7. https://www.imgw.pl/
  8. https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/home

Literatura dodatkowa

  1. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  2. Różdżyński K., Podstawy telemetrycznego miernictwa meteorologicznego, IMGW, Warszawa, 2004
  3. Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego. Opowieści, teorie i proste doświadczenia., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych i aerosanitarnych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność danych pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.2
T-W-5Wskaźniki statystyczne stosowane w ochronie atmosfery. Indeksy jakości powietrza.2
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-1_W01Zna i rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zmienności elementów meteorologicznych oraz ma podstawową wiedzę z zakresu metod ich wizualizacji. Zna podstawowe wskaźniki jakości powietrza.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność danych pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.
T-W-5Wskaźniki statystyczne stosowane w ochronie atmosfery. Indeksy jakości powietrza.
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.
T-W-4Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych i aerosanitarnych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych oraz podstawowe wskaźniki jakości powietrza.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-1_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne; zna pojęcie wartości normalnych w klimatologii oraz zna standardy jakości powietrza atmosferycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.
T-W-4Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
T-W-5Wskaźniki statystyczne stosowane w ochronie atmosfery. Indeksy jakości powietrza.
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność danych pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych i aerosanitarnych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-1_K01Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska będących skutkiem zmieniającego się klimatu i zanieczyszczenia atmosfery. Ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych i aerosanitarnych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.
T-W-4Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.
T-W-5Wskaźniki statystyczne stosowane w ochronie atmosfery. Indeksy jakości powietrza.
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność danych pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, mimo to, w stopniu minimalnym dostrzega potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0