Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne metody oceny jakości środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologiczne metody oceny jakości środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikrobiologii podstawowej i środowiskowej.
W-2Podstawy biochemii drobnoustrojów środowiskowych
W-3Znajomość procesów i przemian metabolicznych i katabolicznych drobnoustrojów środowiskowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiskowej, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potencjalnego wykorzystania.
C-2Umiejętność doboru drobnoustrojów, metod oraz testów w ocenie jakości środowiska
C-3Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu nowoczesnych metod mirobiologicznej oceny stanu środowiska w celu doskonalenia umiejętności praktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Skrining mikrooganizmów środowiskowych4
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów.4
T-A-3Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów środowiskowych3
T-A-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań. Charakterystyka metod oceny jakości środowiskowej.4
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.4
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.4
T-W-4Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów środowiskowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.4
T-W-5Wybrane mikrobiologiczne metody oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematu6
A-A-3przygotowanie do kolokwium4
25
wykłady
A-W-1Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii10
A-W-2Uczestnictwo w wykładach20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusje tematyczne
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-1_W01
Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w mikrobiologii środowiska, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
OS_1A_W07C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-1_U01
Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego oceny jakości środowiska.
OS_1A_U05C-1T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-1_K01
Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii środowiskowej, doboru metod i testów do oceny jakości środowiska.
OS_1A_K01C-2, C-1T-A-3, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-1_W01
Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w mikrobiologii środowiska, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
2,0Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w mirkobiologii środowiskowej.
3,0Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w mikrobiologii środowiska, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce.
3,5Znajomość wybranych grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska, na przedstawionych na zajęciach.
4,0Znajomość wybranych grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska, na przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w metodach oceny jakości środowiska
4,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w wybranych metodach oceny jakości środowiska
5,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska z opisem ich zastosowania w metodach oceny jakości, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-1_U01
Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego oceny jakości środowiska.
2,0Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów w ocenie metod środowiska.
3,0Zdolność do analizy przydatnościśrodowiskowej (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania.
3,5Zdolność do analizy przydatności środowiskowej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia.
4,0Zdolność do analizy przydatności środowiskowej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania.
4,5Zdolność do analizy przydatności środowiskowej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia.
5,0Zdolność do analizy przydatności środowiskowej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-1_K01
Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii środowiskowej, doboru metod i testów do oceny jakości środowiska.
2,0Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii.
3,0Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii.
3,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
5,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji .

Literatura podstawowa

  1. Jane Nicklin, Simon Baker, Caroline Griffiths, Krótkie wykłady. Mikrobiologia, PWN, 2021
  2. Mieczysław K. Błaszczyk, Mikrobiologia Środowisk, PWN, 2022
  3. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności., PWN, Warszawa, 2008
  4. Barbara Kołwzan, Bioremediacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z oceną ekotoksykologiczną, Oficyna WydawniczaPolitechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
  5. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
  6. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  2. Ratlegle C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Skrining mikrooganizmów środowiskowych4
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów.4
T-A-3Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów środowiskowych3
T-A-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań. Charakterystyka metod oceny jakości środowiskowej.4
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.4
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.4
T-W-4Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów środowiskowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.4
T-W-5Wybrane mikrobiologiczne metody oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematu6
A-A-3przygotowanie do kolokwium4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii10
A-W-2Uczestnictwo w wykładach20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O12-1_W01Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w mikrobiologii środowiska, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiskowej, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potencjalnego wykorzystania.
C-3Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu nowoczesnych metod mirobiologicznej oceny stanu środowiska w celu doskonalenia umiejętności praktycznych.
Treści programoweT-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań. Charakterystyka metod oceny jakości środowiskowej.
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w mirkobiologii środowiskowej.
3,0Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w mikrobiologii środowiska, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce.
3,5Znajomość wybranych grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska, na przedstawionych na zajęciach.
4,0Znajomość wybranych grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska, na przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w metodach oceny jakości środowiska
4,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w wybranych metodach oceny jakości środowiska
5,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w mikrobiologii środowiska z opisem ich zastosowania w metodach oceny jakości, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O12-1_U01Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego oceny jakości środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiskowej, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potencjalnego wykorzystania.
Treści programoweT-W-4Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów środowiskowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.
T-A-4Nowoczesne analizatory w ocenie jakości środowiska
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.
T-W-5Wybrane mikrobiologiczne metody oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i urządzenia.
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów w ocenie metod środowiska.
3,0Zdolność do analizy przydatnościśrodowiskowej (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania.
3,5Zdolność do analizy przydatności środowiskowej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia.
4,0Zdolność do analizy przydatności środowiskowej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania.
4,5Zdolność do analizy przydatności środowiskowej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia.
5,0Zdolność do analizy przydatności środowiskowej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O12-1_K01Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii środowiskowej, doboru metod i testów do oceny jakości środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru drobnoustrojów, metod oraz testów w ocenie jakości środowiska
C-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiskowej, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potencjalnego wykorzystania.
Treści programoweT-A-3Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów środowiskowych
T-A-1Skrining mikrooganizmów środowiskowych
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań. Charakterystyka metod oceny jakości środowiskowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusje tematyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii.
3,0Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii.
3,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
5,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji .