Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Odnawialne Źródła Energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne Źródła Energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, botaniki, fizyki, chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE)): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz charakterystyka specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne w Polsce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wiadomości wprowadzające. Rolnictwo jako producent energii – produkcja i wykorzystanie BIOPALIW STAŁYCH, BIOPALIW CIEPŁYCH, BIOGAZU ROLNICZEGO | 2 |
T-A-2 | Jednoroczne uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji jednorocznych roślin energetycznych. | 4 |
T-A-3 | Wieloletnie uprawy energetyczne. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji wieloletnich roślin energetycznych. | 4 |
T-A-4 | Plantacyjna uprawa drzew i krzewów i pozyskanie biomasy. Przegląd poszczególnych gatunków roślin energetycznych. Technologia uprawy roślin energetycznych. Metody typowania terenów przydatnych do zakładania plantacji trwałych roślin energetycznych. | 4 |
T-A-5 | Efekty ekologiczne i środowiskowe wykorzystania biomasy w energetyce. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania. Sytuacja energetyczna świata i Polski. Zasoby energetyczne Polski. Struktura importu energii. Zużycie energii w Polsce i na świecie. Wpływ energetyki konwencjonalnej na środowisko. Pojęcia: „paliwa zeroemisyjne”, „zielona energia”, „paliwa alternatywne (ang. RDF)”, „carbon footprint”. | 6 |
T-W-2 | Energetyka odnawialna na tle polityki międzynarodowej i krajowej. Energia wodna. | 4 |
T-W-3 | Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych. | 4 |
T-W-4 | Energia wiatrowa i fotowoltaika. | 4 |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka i klasyfikacja biomasy jako źródła energii odnawialnej. Właściwości biomasy jako źródła energii (odpady z rolnictwa, słoma, drewno, osady ściekowe, dedykowane gatunki roślin energetycznych). Stan środowiska naturalnego i skutki środowiskowe stosowania biopaliw. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie prezentacji multimedialnej) | 3 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 18 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Prezentacja, projekt |
S-2 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-1_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe źródła energii odnawialnej: energię słońca, wiatru, wody, geotermalną oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz potrafi scharakteryzować dedykowane gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne w Polsce. Student potrafi ocenić zagrożenia środowiska spowodowane wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, wytłumaczyć problemy z ich stosowaniem oraz dba o bioróżnorodność biologiczną | OS_1A_W07, OS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-3_U01 Student potrafi uzyskać potrzebne informacje na temat odnawialnych źródeł energii z różnych źródeł literaturowych. Student potrafi analizować i weryfikować uzyskane dane liczbowe odnośnie np. wielkości uzyskiwanej energii. Student umie dobierać odnawialne źródła energii do różnych warunków siedliskowych. | OS_1A_U01, OS_1A_U05, OS_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-3_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych jako źródła biomasy | OS_1A_K03, OS_1A_K07, OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-1_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe źródła energii odnawialnej: energię słońca, wiatru, wody, geotermalną oraz z biomasy i surowców odnawialnych pochodzących z rolnictwa do produkcji biopaliw stałych, płynnych i gazowych oraz potrafi scharakteryzować dedykowane gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne w Polsce. Student potrafi ocenić zagrożenia środowiska spowodowane wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, wytłumaczyć problemy z ich stosowaniem oraz dba o bioróżnorodność biologiczną | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z odnawialnymi źródłami energii, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-3_U01 Student potrafi uzyskać potrzebne informacje na temat odnawialnych źródeł energii z różnych źródeł literaturowych. Student potrafi analizować i weryfikować uzyskane dane liczbowe odnośnie np. wielkości uzyskiwanej energii. Student umie dobierać odnawialne źródła energii do różnych warunków siedliskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre źródła energii odnawialnej do warunków siedliskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-3_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych jako źródła biomasy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na energię cieplną i elektryczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kościk B., Rośliny energetyczne., Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 2003
- Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródła biomasy., Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2005, s. 55-64., Lewandowski. P. (red.) Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim. Energia z biomasy szansą na rozwój. Uwarunkowania i prognozy.
- Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego., Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2006, s. 237-249., Lewandowski. P. (red.) Produkcja energii z surowców odnawialnych na Pomorzu Zachodnim.
- Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006, Koszalińskie Studia i Materiały, z. 9, s. 109-118.
- Bury M., Wstępne wyniki badań nad uprawą miskanta chińskiego (Miscanthus sinensis) i miskanta olbrzymiego (Miscanthus x giganteus Greef et Deu.) w warunkach Pomorza Zachodniego., Wydawnictwo Hogben, Szczecin, 2007, Lewandowski P. (red.) Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim. Wykorzystanie zielonej energii – szanse i zagrożenia]. 237–248.
- Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej., Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011, s. 251-266., M. Jasiulewicz (red.) Wykorzystanie biomasy w energetyce – aspekty ekonomiczne i ekologiczne
- Twidell J., Weir T., Renewable Energy Resources, Taylor & Francis, Wielka Brytania, 2006
- Stanisław Gumuła, Energetyka wiatrowa, Wydawnictwo A.G.H.im.Stanisława Staszica, Kraków, 2020, wydabie drugie
- Praca zbiorowa pod redakcją Łukasza Sikorskiego, Morska energetyka wiatrowa. Praktyczne wprowadzenie., Onepress, 2023, e-book
Literatura dodatkowa
- Rudzka J., Nowe rośliny uprawne na cele spożywcze, przemysłowe i jako odnawialne źródła energii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1996
- Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański (Sida hermaphrodita Rusby). Uprawa i wykorzystanie., Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1997
- Gradziuk P., Biopaliwa, Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa, 2003