Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczne metody produkcji, przechowywania i przetwarzania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne metody produkcji, przechowywania i przetwarzania żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada postawową wiedzę o roli rolnictwa ekologicznego w produkcji żywności oraz oddziaływaniu stosowanych procesów technologicznych na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
C-2Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego
C-3Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych4
T-A-2Ocena znaczenia niektórych zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności.2
T-A-3Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych2
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców.2
10
wykłady
T-W-1Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności2
T-W-2Ekologia pozyskania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego2
T-W-3Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko12
T-W-4Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności4
T-W-5Ekologiczne metody produkcji żywności i elementów opakowaniowych2
T-W-6Działalność przetwórcza żywności jako jedno z groźniejszych źródeł zanieczyszczeń środowiska3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń8
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładch25
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniającej wykłady8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-2_W01
Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
OS_1A_W07C-1T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-2_U01
Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
OS_1A_U06C-3T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-2_K01
Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
OS_1A_K01C-2T-W-2, T-A-3, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-2_W01
Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
2,0student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności
3,0student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
3,5student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
4,0student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
5,0student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-2_U01
Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
2,0student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
3,5student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
4,0student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-2_K01
Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
2,0student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,0student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,5student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,0student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,5studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
5,0student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności

Literatura podstawowa

  1. Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2022, II
  2. Kumider J. Zielnica J., Ekologiczne aspekty pozyskiwania i przetwarzania żywności, Wyd. Akademii ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2004
  3. Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
  2. Adamczyk W., Ekologiczne Problemy jakości wyrobów, PTTŻ, Kraków, 2002
  3. Nawirska-Olszańska A. Sokół-Łętowska A., Gospodarka wodno-ściekowa i energetyczna w zakładach przemysłu spożywczego, WUP, Wrocław, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych4
T-A-2Ocena znaczenia niektórych zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności.2
T-A-3Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych2
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności2
T-W-2Ekologia pozyskania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego2
T-W-3Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko12
T-W-4Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności4
T-W-5Ekologiczne metody produkcji żywności i elementów opakowaniowych2
T-W-6Działalność przetwórcza żywności jako jedno z groźniejszych źródeł zanieczyszczeń środowiska3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń8
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładch25
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniającej wykłady8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O10-2_W01Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
Treści programoweT-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych
T-W-5Ekologiczne metody produkcji żywności i elementów opakowaniowych
T-W-1Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności
T-W-3Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko
Metody nauczaniaM-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności
3,0student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
3,5student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
4,0student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
5,0student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O10-2_U01Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-6Działalność przetwórcza żywności jako jedno z groźniejszych źródeł zanieczyszczeń środowiska
T-A-3Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych
T-A-2Ocena znaczenia niektórych zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności.
T-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
3,5student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
4,0student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O10-2_K01Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego
Treści programoweT-W-2Ekologia pozyskania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-3Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych
T-W-4Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
Metody nauczaniaM-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,0student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,5student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,0student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,5studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
5,0student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności