Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekstremalne zjawiska pogodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekstremalne zjawiska pogodowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych |
C-2 | Metodyka opracowania czasowej i przestrzennej zmienności ekstremalnych zjawisk pogodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena stopnia zagrożenia dla środowiska i gospodarki przez występujące ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach czasowych i przestrzennych na podstawie danych meteorologicznych i dostepnych źródeł - indywidualne zadania praktyczne | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zmiany klimatu a ekstremalne zjawiska pogodowe. Identyfikacja zjawisk ekstremalnych. | 3 |
T-W-2 | Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku. | 4 |
T-W-3 | Powodzie i ich skutki. | 3 |
T-W-4 | Susze i ich skutki. | 3 |
T-W-5 | Burze, opady gradu, silne wiatry. | 3 |
T-W-6 | Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Zbieranie materiału i przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-3 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet | 18 |
A-W-3 | Korzystanie z konsultacji | 2 |
A-W-4 | Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-2_W01 Zna i rozumie powstawanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstość ich występowania i skutki jakie powodują | OS_1A_W03, OS_1A_W05, OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-2_U01 Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania | OS_1A_U02, OS_1A_U06, OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-2_K01 Jest gotów do oceny zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez występujące ekstremalne zjawiska pogodowe | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-2_W01 Zna i rozumie powstawanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstość ich występowania i skutki jakie powodują | 2,0 | Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych |
3,0 | Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach | |
3,5 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach | |
4,0 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej | |
4,5 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej oraz przestrzennej | |
5,0 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-2_U01 Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania | 2,0 | Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych |
3,0 | Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych | |
3,5 | Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych | |
4,0 | Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych | |
4,5 | Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki | |
5,0 | Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-2_K01 Jest gotów do oceny zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez występujące ekstremalne zjawiska pogodowe | 2,0 | Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy | |
4,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią | |
4,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie | |
5,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie |
Literatura podstawowa
- IPCC, Zmiana Klimatu 2021, Podstawy fizyczne, Podsumowanie dla Decydentów., 2022
- Kardaś A. Malinowski S. Popkiewicz M., Nauka o klimacie, Uniwersytet Warszawski, 2021
- Budziszewska M. Kardaś A. Bohdanowicz Z., Klimatyczne ABC - interdyscyplinarny podręcznik o zmianie klimatu, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2021
- Piotrowicz K., Twardosz R. (red.), Wahania klimatu w różnych skalach przestrzennych i czasowych, IGiGP, 2007
- Bogdanowicz E., Kossowska-Cezak U., Szkutnicki J. (red.), Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US w Szczecinie, Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Tomczyk A., Piniewski M., Mohammad Reza Eini, Bednorz E., Projections of changes in maximum air temperature and hot days in Poland, International Journal of Climatology 42(11), 2022
- Mizerski W, Graniczny M., Geozagrożenia, PWN, 2017
- Wiejak K., Miętus M., Cykliczność ekstremalnych warunków termicznych w Polsce i wybranych obszarach, Czasopismo Geograficzne, 2017, 88(1-2): 73-92.
- Mioduszewski W., Zjawiska ekstremalne w przyrodzie – susze i powodzie, Współczesne Problemy Kształtowania i Ochrony Środowiska, 2012, Monografie nr 3p, „Wybrane problemy ochrony mokradeł"
- Ustrnul Z., Wypych A., Kosowski M., Ekstrema termiczne i opadowe w Polsce w świetle różnych metod wyróżniania wartości ekstremalnych, Wiadomości Meteorologii, Hydrologii, Gospodarki Wodnej, 2011, 5.1-2
- Boryczka J., Stopa-Boryczka M., Baranowski D., Kirszensztajn M., Błażek E., Skrzypczuk J., Atlas współzależności parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce T. XVII. Mroźne zimy i upalne lata w Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, 2003
- Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001