Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geneza i przekształcenia mokradeł oraz ich ochrona:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geneza i przekształcenia mokradeł oraz ich ochrona
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji i ochrony mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji osadów i gleb hydrogenicznych oraz właściwego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Makroskopowe i mikroskopowe rozpoznawanie osadów limnicznych oraz torfów i ich stopnia rozkładu.5
T-A-2Okreslenie przynalezności systematycznej oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych oraz stopnia przekształceń antropogenicznych osadów hydrogenicznych na monolitach glebowych.4
T-A-3Okreslanie na podstawie materiaółów dydaktycznych wybranego mokradła i terenu do niego przyległego - typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych oraz przynalezności systematycznej. Wyzanaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych4
T-A-4Wykonanie na podstawie materiałów dydaktycznych projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych2
15
wykłady
T-W-1Geneza mokradeł i gleb organicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rozmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce2
T-W-2Metody badań osadów i gleb organicznych2
T-W-3Klasyfikscja genetyczna torfów i osadów limnicznych2
T-W-4Systematyka gleb organicznych2
T-W-5Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych, wystepowanie, specyfikacja i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe.2
T-W-6Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania. Mokradła fluwiogeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ambrogeniczne, torfowiska soligeniczne, prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe.2
T-W-7Właściwości morfologiczne, fizyczne i chemiczne gleb hydrogenicznych oraz ich przekształcenia w procesie murszenia2
T-W-8Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania mokradeł ich wpływ na właściwości gleb organicznych2
T-W-9Wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych i wpływ na środowisko2
T-W-10Ochrona i renaturyzacja gleb organicznych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
OS_1A_W09C-1, C-2T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
OS_1A_U01, OS_1A_U06C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
OS_1A_K01C-1, C-2T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Piotr Ilnicki i Lech Wojciech Szajdak, Zanikanie torfowisk, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, 2016
  2. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
  3. Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2002
  4. Franciszek Maciak, Stefan Liwski, Ćwiczenia z torfoznawstwa, SGGW, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Redakcja Robert Stańko, Lesław Wołejko, Paweł Pawlaczyk, Podręcznik dobrych praktyk w ochronie torfowisk alkalicznych, Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2018, ISBN: 978-83-63426-23-1
  2. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  3. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  4. Radakcja Halina Jankowska-Hulejt, Hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, IMiUZ, Falenty, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Makroskopowe i mikroskopowe rozpoznawanie osadów limnicznych oraz torfów i ich stopnia rozkładu.5
T-A-2Okreslenie przynalezności systematycznej oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych oraz stopnia przekształceń antropogenicznych osadów hydrogenicznych na monolitach glebowych.4
T-A-3Okreslanie na podstawie materiaółów dydaktycznych wybranego mokradła i terenu do niego przyległego - typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych oraz przynalezności systematycznej. Wyzanaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych4
T-A-4Wykonanie na podstawie materiałów dydaktycznych projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza mokradeł i gleb organicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rozmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce2
T-W-2Metody badań osadów i gleb organicznych2
T-W-3Klasyfikscja genetyczna torfów i osadów limnicznych2
T-W-4Systematyka gleb organicznych2
T-W-5Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych, wystepowanie, specyfikacja i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe.2
T-W-6Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania. Mokradła fluwiogeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ambrogeniczne, torfowiska soligeniczne, prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe.2
T-W-7Właściwości morfologiczne, fizyczne i chemiczne gleb hydrogenicznych oraz ich przekształcenia w procesie murszenia2
T-W-8Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania mokradeł ich wpływ na właściwości gleb organicznych2
T-W-9Wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych i wpływ na środowisko2
T-W-10Ochrona i renaturyzacja gleb organicznych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-1_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji i ochrony mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji osadów i gleb hydrogenicznych oraz właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-W-7Właściwości morfologiczne, fizyczne i chemiczne gleb hydrogenicznych oraz ich przekształcenia w procesie murszenia
T-W-10Ochrona i renaturyzacja gleb organicznych
T-W-1Geneza mokradeł i gleb organicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rozmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce
T-W-4Systematyka gleb organicznych
T-W-6Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania. Mokradła fluwiogeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ambrogeniczne, torfowiska soligeniczne, prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe.
T-W-5Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych, wystepowanie, specyfikacja i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe.
T-W-3Klasyfikscja genetyczna torfów i osadów limnicznych
T-W-9Wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych i wpływ na środowisko
T-W-2Metody badań osadów i gleb organicznych
T-W-8Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania mokradeł ich wpływ na właściwości gleb organicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-1_U01Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji i ochrony mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji osadów i gleb hydrogenicznych oraz właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-A-3Okreslanie na podstawie materiaółów dydaktycznych wybranego mokradła i terenu do niego przyległego - typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych oraz przynalezności systematycznej. Wyzanaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych
T-A-1Makroskopowe i mikroskopowe rozpoznawanie osadów limnicznych oraz torfów i ich stopnia rozkładu.
T-A-2Okreslenie przynalezności systematycznej oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych oraz stopnia przekształceń antropogenicznych osadów hydrogenicznych na monolitach glebowych.
T-A-4Wykonanie na podstawie materiałów dydaktycznych projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-1_K01Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji i ochrony mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji osadów i gleb hydrogenicznych oraz właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-W-7Właściwości morfologiczne, fizyczne i chemiczne gleb hydrogenicznych oraz ich przekształcenia w procesie murszenia
T-A-3Okreslanie na podstawie materiaółów dydaktycznych wybranego mokradła i terenu do niego przyległego - typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych oraz przynalezności systematycznej. Wyzanaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych
T-A-4Wykonanie na podstawie materiałów dydaktycznych projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-A-1Makroskopowe i mikroskopowe rozpoznawanie osadów limnicznych oraz torfów i ich stopnia rozkładu.
T-A-2Okreslenie przynalezności systematycznej oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych oraz stopnia przekształceń antropogenicznych osadów hydrogenicznych na monolitach glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.