Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Nawozy niekonwencjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawozy niekonwencjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna, przyrodnicze skutki nawożenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznać studentów z wartością nawozową i możliwościami wykorzystania do użyźniania gleb i nawożenia roślin materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów,
C-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych (odzysk R-10).2
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyko-chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym.2
T-A-3Zasady certyfikacji nawozów2
T-A-4Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i nawozowych roślin uprawnych. Obliczanie dopuszczalnych dawek nawozów niekonwencjonalnych.3
T-A-5Pisemne zaliczenie przedmiotu1
10
wykłady
T-W-1Akty prawne związane z nawożeniem. Przegląd asortymentu nawozów i produktów o znaczeniu nawozowym.2
T-W-2Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Nawozowe preparaty mikrobiologiczne.4
T-W-3Popioły ze spalania węgla kamiennego i brunatnego oraz biomasy (charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)4
T-W-4Produkty odpadowe jako źródło materii organicznej (słoma, odpady rolnicze, odpady z przemysłu rolno-spożywczego, i in.)4
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu.3
T-W-6Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania pofermentu.3
T-W-7Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb. Metale ciężkie w odpadach.4
T-W-8Pisemne zaliczenie przedmiotu1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń9
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach4
A-A-4Konsultacje przedmiotowe2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje przedmiotowe2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
M-5Interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_W01
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
OS_1A_W08C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
OS_1A_U01C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-5, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
OS_1A_K05C-2, C-3T-A-1, T-W-8, T-W-6M-3, M-1, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_W01
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalczyk-Juśko A., Szymańska M., Poferment nawozem dla rolnictwa, Fundacja na rzecz polskiego rolnictwa, 2015
  2. Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodasrki odpadami, PWN, Warszawa, 2015
  3. Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E., Przyrodnnicze wykorzystanie odpadów. Posdtawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Kalembasa S., Tengler Sz., Rola węgla brunatnego w nawożeniu i ochronie środowiska, Akademia Rolnicza w Siedlcach, Siedlce, 2004
  5. RMŚ, Dz.U. z 2014 ustwa o odpadach, 2014
  6. RMŚ, Dz.U. z 2015, poz.257 w sprawie komunalnych osadów ściekowych, 2015
  7. RMŚ, Dz.U. z 2015, poz. 132 w sprawie procesu odzysku R10, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Pilarska A., Pilarski K., NOWOCZESNE METODY ORAZ PERSPEKTYWY ZAGOSPODAROWANIA NAWOZÓW NATURALNYCH, Technika rolnicza, 2014
  2. Ociepa E., Pachura P., Ociepa-Kubicka A., Wpływ niekonwencjonalnego nawożenia na migrację metali ciężkich w układzie gleba-roślina, Inżynieria i Ochrona Środowiska, 2014
  3. Lipiński W., Nawozy niekonwencjonalne (rozdział w podręczniku Chemia rolna), WSSP, Lublin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych (odzysk R-10).2
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyko-chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym.2
T-A-3Zasady certyfikacji nawozów2
T-A-4Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i nawozowych roślin uprawnych. Obliczanie dopuszczalnych dawek nawozów niekonwencjonalnych.3
T-A-5Pisemne zaliczenie przedmiotu1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne związane z nawożeniem. Przegląd asortymentu nawozów i produktów o znaczeniu nawozowym.2
T-W-2Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Nawozowe preparaty mikrobiologiczne.4
T-W-3Popioły ze spalania węgla kamiennego i brunatnego oraz biomasy (charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)4
T-W-4Produkty odpadowe jako źródło materii organicznej (słoma, odpady rolnicze, odpady z przemysłu rolno-spożywczego, i in.)4
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu.3
T-W-6Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania pofermentu.3
T-W-7Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb. Metale ciężkie w odpadach.4
T-W-8Pisemne zaliczenie przedmiotu1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń9
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach4
A-A-4Konsultacje przedmiotowe2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje przedmiotowe2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_W01Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-W-1Akty prawne związane z nawożeniem. Przegląd asortymentu nawozów i produktów o znaczeniu nawozowym.
T-W-3Popioły ze spalania węgla kamiennego i brunatnego oraz biomasy (charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)
T-W-2Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Nawozowe preparaty mikrobiologiczne.
T-W-8Pisemne zaliczenie przedmiotu
T-W-7Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb. Metale ciężkie w odpadach.
T-W-4Produkty odpadowe jako źródło materii organicznej (słoma, odpady rolnicze, odpady z przemysłu rolno-spożywczego, i in.)
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu.
T-W-6Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania pofermentu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z nawozami niekonwencjonalnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_U01Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyko-chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym.
T-A-3Zasady certyfikacji nawozów
T-W-6Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania pofermentu.
T-A-5Pisemne zaliczenie przedmiotu
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych (odzysk R-10).
T-A-4Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i nawozowych roślin uprawnych. Obliczanie dopuszczalnych dawek nawozów niekonwencjonalnych.
Metody nauczaniaM-5Interpretacja wyników
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O13-2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych (odzysk R-10).
T-W-8Pisemne zaliczenie przedmiotu
T-W-6Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania pofermentu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie stosowanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,5
4,0
4,5
5,0