Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona strefy wybrzeża:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona strefy wybrzeża | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw geografii, meteorologii, ochrony przyrody, ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych metod ochrony strefy polskiego wybrzeża. |
C-2 | Umiejętność oceny zagrożeń występujących w strefie wybrzeża. |
C-3 | Znajomość i umiejętność planowania działań z uwzględnieniem ochrony strefy wybrzeża. |
C-4 | Celem zajęć jest zrozumienie procesów przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych zachodzących w regionie Morza Bałtyckiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studium przypadków | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki i uwarunkowania rozwoju polskiego wybrzeża. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka morfologiczna polskiego wybrzeża. Typy brzegów morskich: wydmowe i klifowe. Wygląd i cechy wybrzeża akumulowanego i erodowanego. Linia brzegowa i jej podział. Dynamika strefy brzegowej. Wpływ wezbrań sztormowych na rozwój brzegu. | 3 |
T-W-3 | Zagrożenia naturalne i antropogeniczne polskiego wybrzeża. Zjawiska ekstremalne. Zanieczyszenie środowiska w regionie Morza Bałtyckiego. Siedliska roślinne na polskim wybrzeżu - wpływ na kształtowanie strefy brzegowej. | 4 |
T-W-4 | Uwarunkowania prawne użytkowania i ochrony brzegów morskich oraz środowiska morskiego. | 2 |
T-W-5 | Stan brzegów morskich w Polsce i stosowane metody ochrony. | 2 |
T-W-6 | Strategia ochrony brzegów polskiego wybrzeża. | 2 |
T-W-7 | Propozycje działań na rzecz ochrony środowiska nadmorskiego. Zmiany klimatu a strefa wybrzeża Morza Bałtyckiego. | 2 |
T-W-8 | Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja |
M-5 | film |
M-6 | prezentacja |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian wiedzy z treści wykładowych |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-1_W01 Zna i rozumie czynniki zagrożenia i podstawowe metody ochrony strefy wybrzeża. | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-1_U01 Potrafi zinterpretować zjawiska zachodzące w strefie wybrzeża. | OS_1A_U01, OS_1A_U02 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-1 | M-4, M-3, M-2, M-5, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-1_K01 Jest gotów do świadomego podejmowania decyzji odnośnie metod ochrony w strefie wybrzeża. Jest gotów do oceny zagrożeń występujących w strefie wybrzeża Bałtyku. | OS_1A_K01, OS_1A_K04, OS_1A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-3, M-1, M-6, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-1_W01 Zna i rozumie czynniki zagrożenia i podstawowe metody ochrony strefy wybrzeża. | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu podstawowym problemy występujące w strefie wybrzeża. Zna podstawowe metody ochrony wybrzeża. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-1_U01 Potrafi zinterpretować zjawiska zachodzące w strefie wybrzeża. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zidentyfikować występujący problem w strefie wybrzeża oraz dobrać metody ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-1_K01 Jest gotów do świadomego podejmowania decyzji odnośnie metod ochrony w strefie wybrzeża. Jest gotów do oceny zagrożeń występujących w strefie wybrzeża Bałtyku. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową świadomość o potrzebie ochrony strefy wybrzeża. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Kostrzewski A., Krzemień K., Migoń P. Starkel L., Winowskii M., Zwoliński Z., Współczesne przemiany rzeźby Polski. Roz. 10, Bogucki, Poznań, 2021
- Łabuz T., Sposoby ochrony brzegów morskich i ich wpływ na środowisko przyrodnicze polskiego wybrzeża Bałtyku Raport, 2013
- Musielak S., Procesy brzegowe na polskim wybrzeżu Bałtyku w świetle badań geologiczno-geomorfologicznych, 2013
- Łabuz T., Brzegi wydmowe polskiego wybrzeża Bałtyku, Czasopismo Geograficzne, 76 (1-2), s.19-47, Wrocław, 2005
- Basiński T., Ochrona brzegów morskich, IBW PAN, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Bugajny N, Furmanczyk K, Monitoring polskich brzegów Bałtyku w projekcie SatBałtyk, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2021
- Giza A., Badania długoterminowej zmienności pokrycia terenu w morskiej strefie brzegowej, Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia 1137, 2020
- Cedro A. Lewczuk K. (red.), Polska Geografia Morza. Przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne badania morza i obszarów nadmorskich, Volumina, 2018
- Mizerski W., Geologia dynamiczna - rozdział 14 Wybrzeża, PWN, 2018
- Wolski T., Czasowa i przestrzenna charakterystyka ekstremalnych poziomów wód Morza Bałtyckiego, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2017
- Pozytywne wzorce zagospodarowania przestrzennego obszarów nadmorskich, LGR „ZALEW SZCZECIŃSKI” ORAZ PÓŁNOCNO KASZUBSKA LGR, 2012
- Witak M., Procesy geologiczne w strefie brzegowej morza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego, Gdansk, 2015
- Grzelakowski A., Region Morza Bałtyckiego. Strategie Rozwoju., Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług nr 49, Szczecin, 2010
- Dobracki R., Uścinowicz Sz., Geozagrożenia polskiego brzegu Bałtyku, Przegląd Geologiczny, vol. 55, nr 8, 2007, 2007