Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii i zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonomii i zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat zjawisk gospodarczych w Polsce. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania gospodarki rynkowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z istotą zarządzania przedsiebiorstwem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. | 2 |
T-W-2 | Rynek i mechanizm rynkowy. | 2 |
T-W-3 | Popyt, podaż i cena. | 2 |
T-W-4 | Rola państwa w gospodarce. Wzrost i rozwój gospodarczy państwa. | 2 |
T-W-5 | Pojęcie i funkcje budżetu państwa. Zasady polityki budżetowej. | 2 |
T-W-6 | Bezrobocie i jego rodzaje. Przyczyny i skutki bezrobocia. | 2 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
T-W-8 | Organizacja i zarządzanie – przegląd podstawowych pojęć. | 2 |
T-W-9 | Planowanie i organizowanie jako funkcje zarządzania. | 3 |
T-W-10 | Motywowanie i kontrola jako funkcje zarządzania. | 4 |
T-W-11 | Rola i zadania kierownika w procesie zarządzania. | 2 |
T-W-12 | Problemy etyczne w organizacjach. | 3 |
T-W-13 | Nowe trendy w zarządzaniu. | 2 |
T-W-14 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 13 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do dyskusji. | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A01_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia ekonomiczne - rynek i mechanizm rynkowy; popyt, podaż i cena; rola państwa w gospodarce; pojęcie, funkcje i zasady budżetu państwa; bezrobocie, jego przyczyny i skutki. | OZE_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
OZE_1A_A01_W02 Student zna i rozumie istotę zarządzania - planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola; rola i zadania kierownika w procesie zarządzania; problemy etyczne w organizacjach; nowe trendy w zarządzaniu. | OZE_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-13, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A01_U01 Student potrafi analizować zjawiska gospodarcze. | OZE_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
OZE_1A_A01_U02 Student potrafi analizować zjawiska zachodzące w przedsiębiorstwach, uwazględniając różne funkcje zarządzania. | OZE_1A_U10 | — | — | C-2 | T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-13 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A01_K01 Angażuje się w proces nauczania. Potrafi działać w grupie. | OZE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-2, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A01_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia ekonomiczne - rynek i mechanizm rynkowy; popyt, podaż i cena; rola państwa w gospodarce; pojęcie, funkcje i zasady budżetu państwa; bezrobocie, jego przyczyny i skutki. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
OZE_1A_A01_W02 Student zna i rozumie istotę zarządzania - planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola; rola i zadania kierownika w procesie zarządzania; problemy etyczne w organizacjach; nowe trendy w zarządzaniu. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A01_U01 Student potrafi analizować zjawiska gospodarcze. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. | |
OZE_1A_A01_U02 Student potrafi analizować zjawiska zachodzące w przedsiębiorstwach, uwazględniając różne funkcje zarządzania. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A01_K01 Angażuje się w proces nauczania. Potrafi działać w grupie. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- B. Czarny, E. Czarny, R. Bartkowiak, R. Rapacki, Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2000
- R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
- R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- J. Beksiak, Ekonomia. Kurs podstawowy., C.H. Beck, Warszawa, 2014