Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka stosowana ze statystyką:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka stosowana ze statystyką | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod matematycznych i statystycznych |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników |
C-3 | Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady wykorzystania równań różniczkowych zwyczajnych w zadaniach dotyczących OZE | 4 |
T-A-2 | Obliczanie zadań dotyczących rachunku niepewności pomiaru | 6 |
T-A-3 | Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja | 1 |
T-A-4 | Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie | 2 |
T-A-5 | Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 1 |
T-A-6 | Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Praca nad przykładami w programach komputerowych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje o równaniach różniczkowych zwyczajnych | 3 |
T-W-2 | Rachunek niepewności pomiaru | 2 |
T-W-3 | Wiadomości wstępne dotyczące statystyki matematycznej, charakterystyki próby | 2 |
T-W-4 | Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej | 2 |
T-W-5 | Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności | 2 |
T-W-6 | Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych | 2 |
T-W-7 | Metody porównań średnich - testy wielokrotne | 2 |
T-W-8 | Korelacja i regresja prosta | 2 |
T-W-9 | Testy nieparametryczne | 2 |
T-W-10 | Zasady opracowania wyników badań | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-A-3 | Wykonanie prac kontrolnych | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Prace kontrolne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B05_W01 Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków | OZE_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B05_U01 Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania | OZE_1A_U05 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B05_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania | OZE_1A_K02 | — | — | C-3 | T-A-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B05_W01 Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody statystyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B05_U01 Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B05_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007
- Mulas E., Rachunek niepewności pomiaru w pracowni fizycznej, OWPW, Warszawa, 2004
- Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, 2012
Literatura dodatkowa
- Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika koszalińska, Koszalin, 1999
- Palczewski A., Równania różniczkowe zwyczajne., WNT, Warszawa, 2022