Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności dotyczące komputerowego zapisu konstrukcji, teorii mechanizmów, rysunku technicznego, mechaniki, części maszyn, wytrzymałości materiałów, budowy i eksploatacji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do projektu | 5 |
5 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach projektowych | 5 |
A-L-2 | Samodzielna praca studenta | 5 |
10 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | wykonanie założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji i obliczeń | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda programowana z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji oraz obliczeń wykonanych w arkuszu kalkulacyjnym |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena rysunku wykonanego w programie Autocad lub pokrewnym |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C40_W01 wiedza dotycząca procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy z uwzględnieniem formułowania wymagań roboczych i eksploatacyjnych. | OZE_1A_W10, OZE_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C40_U01 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji biomasy | OZE_1A_U03, OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C40_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C40_W01 wiedza dotycząca procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy z uwzględnieniem formułowania wymagań roboczych i eksploatacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna główne aspekty procesu projektowania przykładowych maszyn do produkcji lub energetycznego wykorzystania biomasy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C40_U01 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji biomasy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi realizować proste zadania projektowe korzystając często z pomocy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C40_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, jest mało aktywny w rozwiązywaniu postawionych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaskulski A., Autocad 2016 / LT 2016 / 360+, PWN, Warszawa, 2017
- Kurmaz L, Kurmaz O., Podstawy konstruowania węzłów i części maszyn, Poltechnika Świętokrzyska, Kielce, 2011
- Kurmaz L.W., Podstawy konstrukcji maszyn - Projektowanie, PWN, Warszawa, 1999
- Rutkowski A., Części maszyn, WSiP, Warszawa, 2009
- Opracowanie zbiorowe, Podstawy budowy maszyn, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 2019
- praca zbiorowa, Poradnik mechanika, REA, Warszawa, 2008