Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Energetyka wiatrowa 2 – budowa i eksploatacja turbin wiatrowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka wiatrowa 2 – budowa i eksploatacja turbin wiatrowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę z fizyki, matematyki i informatyki na poziomie szkoły wyższej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami budowy, charakterystyk i eksploatacji turbin wiatrowych ze szczególnym uwzględnieniem turbin o pionowej osi obrotu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza numeryczna profili aerodynamicznych turbin wiatrowych VAWT. | 2 |
T-L-2 | Optymalizacja kształtu łopat turbin wiatrowych. | 2 |
T-L-3 | Wydruk i testy modeli turbin wiatrowych VAWT. | 5 |
T-L-4 | Pisemne zaliczenie formy zajęć. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje turbin wiatrowych, klasyfikacja turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu. | 2 |
T-W-2 | Parametry turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu. | 2 |
T-W-3 | Podstawy projektowania powierzchni aerodynamicznych turbin VAWT. | 2 |
T-W-4 | Analiza numeryczna działania turbin VAWT. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie szybkiego prototypowania w procesie projektowania i optymalizacji turbiny VAWT. | 4 |
T-W-6 | Parametry eksploatacyjne, generatory, sterowanie i konserwacja turbin VAWT | 2 |
T-W-7 | Pisemne zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie formy zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C12a_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-L-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C12a_U01 Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru. | OZE_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-W-4, T-L-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C12a_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności na dalszych etapach kształcenia oraz w przyszłej pracy zawodowej. | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C12a_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym definiuje pojęcia związane z energetyką wiatrową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C12a_U01 Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym student potrafi przeanalizować budowę i parametry turbiny wiatrowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C12a_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności na dalszych etapach kształcenia oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytej umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2014, 4, ISBN: 978-83-63623-57-9
- Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2021, 2, ISBN: 978-83-01-21610-8
- Ryszard Tytko, Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej., Eco Investment, Gdynia, 2021, 14, ISBN: 978-83-8111-205-5