Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Doradztwo energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania energią, w tym planowania energetycznego, podstaw transformacji energetycznej z wykorzystaniem OZE oraz umiejętności sporządzania świadectw energetycznych budynków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Metody opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej (metoda obliczeniowa i zużyciowa). Podstawy prawne procesu certyfikacji. | 3 |
T-P-2 | Samodzielne przygotowanie świadectwa energetycznego. | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka niskoemisyjna i efektywność energetyczna. Podstawy prawne krajowe oraz dyrektywy unijne. | 2 |
T-W-2 | Racjonalne gospodarowanie energią i sposoby obniżenia jej kosztów. | 4 |
T-W-3 | Transformacja energetyczna. Kierunki przemian energetycznych jako następstwo sytuacji geopolitycznej. | 3 |
T-W-4 | Doradztwo energetyczne dla firm. Optymalne modele zakupu energii. Proces inwestycyjny w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania OZE. | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektami | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja postępów przy realizacji projektu i stopnia zaangażowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C36_W01 Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną. | OZE_1A_W15, OZE_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C36_U01 Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych. | OZE_1A_U01, OZE_1A_U06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C36_K01 Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02, OZE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-P-1, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C36_W01 Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady związane z certyfikacją energetyczną i próbuje wskazywać modele do optymalnego zarządzania energią, . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C36_U01 Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyznaczyć podstawowe parametry techniczne budynku, instalacji lub parametry techniczne źródła ciepła zasilającego budynek. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C36_K01 Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać wybrane rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anna Kucharska, Transformacja energetyczna, PWN, 2021
- Maciej Robakiewicz, Audyty energetyczne, POLCEN Spółka z o.o., 2022
- USTAWA z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków; Dz.U. 2014 poz. 1200, 2014