Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Dendrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dendrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin |
C-2 | Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów |
C-3 | Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie |
C-4 | Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku |
C-5 | Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych, zawszezielonych oraz podstawowych drzew i krzewów obcego pochodzenia (Park Żeromskiego) | 2 |
T-A-2 | Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie) | 2 |
T-A-3 | Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej) | 2 |
T-A-4 | Określanie cech diagnostycznych drzew i krzewów rodzimych | 2 |
T-A-5 | Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyjazd terenowy do Ogrodu Dendrologicznego w Glinnej - rozpoznawanie wybranych gatunków drzew i krzewów z kolekcji arboretum | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych i liściastych na podstawie cech diagnostycznych w Parku Kasprowicza w Szczecinie | 2 |
T-T-2 | Rozpoznawanie drzew i krzewów liściastych na podstawie cech diagnostycznychw Parku Żeromskiego w Szczecinie (m.in. z rodziny Fabaceae) | 2 |
T-T-3 | Zajęcia terenowe w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej - rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów z kolekcji ogrodu | 4 |
T-T-4 | Zajęcia terenowe w Ogrodzie Dendrologicznym w Przelewicach - rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów z kolekcji ogrodu | 4 |
T-T-5 | Rozpoznawanie drzew i krzewów rosnących na terenie WKŚiR ZUT w Szczecinie, terenie "Różanki" oraz tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 2 |
T-W-2 | Drzewa i krzewy kwitnące przed rozwojem liści (cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie) | 2 |
T-W-3 | Rośliny drzewiaste (krzewy, krzewinki) jako rośliny okrywowe (przegląd gatunków i odmian, cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie w zależności od siedliska) | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka gatunków pnączy (podział pnączy według cech biologicznych i dekoracyjnych) | 2 |
T-W-5 | Drzewa i krzewy o efektownym barwnym ulistnieniu w okresie wegetacji (barwa inna niż zielona), cechy diagnostyczne i dekoracyjne, zastosowanie | 2 |
T-W-6 | Podstawowe drzewa obcego pochodzenia (cechy diagnostyczne, dekoracyjne, wymagania ekologiczne i zastosowanie w terenach zieleni, gatunki inwazyjne) | 3 |
T-W-7 | Podstawowe krzewy obcego pochodzenia (cechy diagnostyczne, dekoracyjne, wymagania ekologiczne i zastosowanie w terenach zieleni) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania | 2 |
T-W-2 | Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści i efektownych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 3 |
T-W-3 | Drzewa i krzewy nagozalążkowe, cechy morfologiczne, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 4 |
T-W-4 | Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym | 2 |
T-W-5 | Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 2 |
T-W-6 | Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | opracowanie konspektów ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | studiowanie literatury dendrologicznej | 4 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | praca własna studenta; studiowanie literatury dendrologicznej | 5 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta, analiza treści wykładów | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta, analiza treści wykładów | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa z zaliczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C05_W01 Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych | OG_1A_W03 | — | — | C-1 | T-A-5, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2, S-4 |
OG_1A_C05_W02 Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych | OG_1A_W15 | — | — | C-4 | T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3 | S-3, S-1 |
OG_1A_C05_W03 Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię | OG_1A_W20 | — | — | C-4, C-5 | T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C05_U01 Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów | OG_1A_U03 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C05_K01 Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-3 |
OG_1A_C05_K02 Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6 | M-2, M-3 | S-4 |
OG_1A_C05_K03 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływie na kształtowanie i stan środowiska naturalnego | OG_1A_K03 | — | — | C-5 | T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C05_W01 Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych | 2,0 | Student nie potrafi na podstawie znajomości systematyki zidentyfikować żadnego z podstawowych taksonów roślin drzewiastych |
3,0 | Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki ponad połowę wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych | |
3,5 | Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki zdecydowaną większość wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych | |
4,0 | Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych | |
4,5 | Student potrafi sprawnie zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju | |
5,0 | Student potrafi biegle zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając inne przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju | |
OG_1A_C05_W02 Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy nt. doboru drzew i krzewów na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych |
3,0 | Student rozróżnia w większości podstawowe walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz częściowo dobiera przykłady roślin | |
3,5 | Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera większość wymaganych roślin na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych | |
4,0 | Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera wymagane rośliny na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych | |
4,5 | Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych | |
5,0 | Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i biegle dobiera wszystkie wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych, podając inne cechy wskazanych roślin | |
OG_1A_C05_W03 Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię | 2,0 | Student nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych; nie potrafi rozpoznać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz nie zna ich biologii i ekologii |
3,0 | Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje podstawowe drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych | |
3,5 | Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje większość wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych | |
4,0 | Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych | |
4,5 | Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię | |
5,0 | Student biegle rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich pełną biologię i ekologię |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C05_U01 Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów | 2,0 | Student nie umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów oraz ocenić i wykorzystać praktycznie walorów dekoracyjnych drzew i krzewów |
3,0 | Student korzysta w podstawowym zakresie z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów | |
3,5 | Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów, częściowo oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów | |
4,0 | Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne większości wymaganych drzew i krzewów | |
4,5 | Student sprawnie korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne | |
5,0 | Student biegle korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C05_K01 Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | 2,0 | Student nie ma świadomości dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa |
3,0 | Student ma elementarną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
4,5 | Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa i potrafi wskazać sposoby jej realizacji w swoim życiu zawodowym | |
OG_1A_C05_K02 Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności | 2,0 | Student nie ma świadomości funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności |
3,0 | Student ma elementarną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności | |
4,5 | Student ma pełną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności, potrafiąc określić sposoby osiągnięcia tego celu | |
OG_1A_C05_K03 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływie na kształtowanie i stan środowiska naturalnego | 2,0 | student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
3,0 | student ma podstawową świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego | |
3,5 | student ma szerszą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego | |
4,0 | student ma dobrą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać wybrane przykłady | |
4,5 | student ma szerszą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać przykłady | |
5,0 | student ma ugruntowaną świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe wykorzystanie drzew i krzewów i ich wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego; potrafi wskazać liczne przykłady |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
- Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
- Seneta W.; Dolatowski J., Zieliński J., Dendrologia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 2021, i starsze wydania
- Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, Oficyna In Plus, Wołczkowo, 2000
Literatura dodatkowa
- Chylarecki H. (red.), Arboretum Przelewickie egzotyczny ogród na Ziemi Pyrzyckiej, Ogólnopolskie Tow. Ochrony Ptaków, Gdańsk, 1997
- Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, 2
- Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
- Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009
- Godet J., Pędy i pąki rozpoznawanie drzew w okresie spoczynku, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009