Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Pielęgnacja roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pielęgnacja roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych metod uprawy warzyw, roślin sadowniczych i ozdobnych |
W-2 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zabiegami pielęgnacyjnymi w uprawie warzyw i możliwość ich praktycznego wykonywania w prowadzonych uprawach. |
C-2 | Opanowanie zasad pielęgnacji roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Narzędzia ogrodnicze i zasady posługiwania się nimi. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin ozdobnych zimujących i niezimujących w gruncie (przygotowanie gleby, podłoża i kompostu, podlewanie, odchwaszczanie, nawożenie, przycinanie, odmładzanie, sadzenie i przesadzanie, rozmnażanie generatywne i wegetatywne, pikowanie, podpieranie, zabezpieczanie na zimę). | 10 |
T-L-2 | Siew, produkcja rozsady roślin warzywnych przeznaczonych do uprawy polowej i pod osłonami, rozpoznawanie szkodników i chorób roślin warzywnych. Ocena zachwaszczenia upraw roślin warzywnych. | 10 |
T-L-3 | Pielęgnacja drzew i krzewów owocowych - przycinanie, formowanie korony, nawożenie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, zabezpieczenie na zimę. | 10 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Praktyczne wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w uprawie roślin ozdobnych w gruncie odkrytym i pod osłonami. | 3 |
T-T-2 | Praktyczne wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w uprawie warzyw w polu i pod osłonami. | 4 |
T-T-3 | Praktyczne wykonywanie zabiegów w uprawie drzew i krzewów owocowych. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne stosowane w różnych typach ogrodów. Pielęgnacja trawnika. Zasady pielęgnacji roślin pojemnikowych. | 7 |
T-W-2 | Podstawowe i specjalne zabiegi pielęgnacyjne w uprawie warzyw polowych i pod osłonami - cięcie i prowadzenie roślin, stosowanie sciółek syntetycznych i wsiewek międzyrzędowych, stosowanie herbicydów i rysobakterii wspomagających wzrost i rozwój roślin, stosowanie niskich osłon w uprawie polowej warzyw itp. | 6 |
T-W-3 | Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne krzewów i drzew owocowych – cięcie zimowe i cięcie odmładzające, zabezpieczanie roślin przed zimą, zabiegi poprawiające kondycję drzew i krzewów. | 7 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
40 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, |
M-3 | Matody praktyczne - wykonywanie zadań związanych z pielęgnacją roślin ogrodniczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykonanie zabiegu pielęgnacyjnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO9_W01 Student zna podstawowe i specjalistyczne zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami, wpływające na poprawę ich jakości. | OG_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-T-1, T-W-2, T-T-2, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-T-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO9_U01 Student posiadł umiejętność wykonywania podstawowych i specjalistycznych zabiegów pielęgnacyjnych poprawiających jakość roślin ogrodniczych w uprawie polowej i pod osłonami oraz potrafi dobierać je w zależności od gatunku. | OG_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-T-1, T-T-2, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO9_K01 Student potrafi pracować w grupie przy rozwiązywaniu problemów związanych z prawidłową pielęgnacją roślin ogrodniczych. | OG_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-1, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-T-3, T-W-1, T-W-2, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO9_W01 Student zna podstawowe i specjalistyczne zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami, wpływające na poprawę ich jakości. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe i specjalistyczne zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO9_U01 Student posiadł umiejętność wykonywania podstawowych i specjalistycznych zabiegów pielęgnacyjnych poprawiających jakość roślin ogrodniczych w uprawie polowej i pod osłonami oraz potrafi dobierać je w zależności od gatunku. | 2,0 | |
3,0 | Student proponuje odpowiednie dla gatunków roślin ogrodniczych zalecenia pielęgnacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO9_K01 Student potrafi pracować w grupie przy rozwiązywaniu problemów związanych z prawidłową pielęgnacją roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie przy rozwiązywaniu problemów związanych z prawidłową pielęgnacją roślin ogrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, UWP, Wrocław, 2007
- Knaflewski M. (red.), Uprawa warzyw w pomieszczeniach., PWRiL, Poznań, 2010
- Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2005
- Augustyn Mika, Cięcie drzew i krzewów owocowych, 2020
Literatura dodatkowa
- Tonecki J., Łukaszewska A.J., Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1996
- Sad Nowoczesny
- Rak J., Pielęgnowanie roślin pokojowych, Multico, Warszawa, 1998