Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrometeorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, meteorologii i klimatologii, chemii oraz biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie właściwości elementów meteorologicznych i ich znaczenia w procesie produkcji rolniczej |
C-2 | Zapoznanie z zasobami i zagrożeniami klimatu i agroklimatu |
C-3 | Umiejętnośc określenia i opracowania wpływu warunków pogodowych na plonowanie, wzrost i rozwój rośłin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza potencjału agroklimatu w wybranym regionie Polski. Klimatyczne ryzyko uprawy roślin w Polsce i ocena stopnia zagrożenia roślin uprawnych przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne. | 2 |
T-A-2 | Pogodowe czynniki plonotwórcze (np. promieniowanie słoneczne, temperatura powietrza i gleby, opady, parowanie oraz wilgotność powietrza i gleby)- case study | 4 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych | 2 |
T-L-2 | Przymrozki-metody wyznaczania i występowanie. | 2 |
T-L-3 | Analiza i interpretacja prognoz agroklimatycznych. Serwisy i aplikacje pogodowe. Osłona agrometeorologiczna. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Potencjał agroklimatu Polski. Bonitacja warunków agroklimatycznych. | 1 |
T-W-2 | Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin | 3 |
T-W-3 | Zmiany klimatu i ich wpływ na rolnictwo | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Opracowania graficzne | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia | 13 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C11_W01 Zna i rozumie warunki agrometeorologiczne mających znaczenie dla produkcji roślinnej | ROL_1A_W08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C11_U01 Potrafi dobrać metody i opracować dane dotyczące wpływu głównych elementów atmosferycznych na wzrost i rozwój roślin. | ROL_1A_U11 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C11_K01 Jest gotów do przedstawienia wpływu warunków pogodowych i czynników ograniczającyh plonowanie roślin. | ROL_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C11_W01 Zna i rozumie warunki agrometeorologiczne mających znaczenie dla produkcji roślinnej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o wpływie pogody na produkcję roślinną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C11_U01 Potrafi dobrać metody i opracować dane dotyczące wpływu głównych elementów atmosferycznych na wzrost i rozwój roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C11_K01 Jest gotów do przedstawienia wpływu warunków pogodowych i czynników ograniczającyh plonowanie roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kotecki A., Uprawa roślin T1. Cz.II (Roz.2 Warunki klimatyczne); Tom II i III (wymagania klimatyczne poszczególnych roślin), Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2020
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Koźmiński C., Michalska B, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
- Molga, Meteorologia Rolnicza, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1986
- red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
- Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
- Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
- Koźmiński Cz., Michalska B., Leśny J., Klimatyczne zagrożenia rolnicta w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010
- Koźminski Cz., J. Nidzgorska-Lencewicz, Mąkosza A., Michalska B., Ground Frosts in Poland in the Growing Season, Agriculture 2021, 11(7), 573;, Agriculture 2021, 11(7), 573; https://doi.org/10.3390/agriculture11070573, 2021
- Koźmiński, C.; Mąkosza, A.; Michalska, B.; Nidzgorska-Lencewicz, J., Thermal conditions for viticulture in Poland., Sustainability 2020, 12, 5665., 2020