Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz sposobu przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena ryzyka zawodowego - wybrane stanowiska pracy po kierunku studiów Rolnictwo (stanowiska związane z: pracą administracyjną, w terenie - pole, przy produkcji pierwotnej, w kontakcie z narzędziami ogrodniczymi, mechanicznymi, pestycydami, odpadami rolno-spożywczymi, magazyny, itp.). Piktogramy w środowisku pracy. Pierwsza pomoc - ćwiczenia z resuscytacji krążeniowo-oddechowej. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uzasadnienie stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników (oraz studentów - autonomiczne regulacje, uczelniane). Organizacja nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem bhp. Analiza wybranych aktów prawnych branżowych dot. bhp oraz czynników niebezpieznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowiskach pracy w terenie, w administracji. Ocena ryzyka zawodowego, metody. Choroby zawodowe. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków. Ochrona przeciwpożarowa. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo i zaliczenie | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca - dyskusja |
M-3 | metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_XA02_W01 Student pozna regulacje prawne odnośnie organizacji i ochrony pracy w Polsce. Objaśni jak przeprowadzić rozpoznanie, klasyfikację oraz ocenę czynników zagrożeń zawodowych w środowisku pracy oraz pozna metody szacowania ryzyka zawodowego. | ROL_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_XA02_U01 Student zdobędzie umiejętność właściwego interpretowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych oraz umiejętność szacowania ryzyka zawodowego dla wybranych zagrożeń środowiska pracy (związanych z kierunkiem kształcenia). | ROL_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_XA02_K01 Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno w kontekście organizacyjnym, jak i wykonawczym. Działania zapewniające bezpieczeństwo i ochronę zdrowia człowieka w procesie pracy potraktuje jako priorytet. | ROL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_XA02_W01 Student pozna regulacje prawne odnośnie organizacji i ochrony pracy w Polsce. Objaśni jak przeprowadzić rozpoznanie, klasyfikację oraz ocenę czynników zagrożeń zawodowych w środowisku pracy oraz pozna metody szacowania ryzyka zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna krajowe regulacje prawne dotyczące bhp pracownika na poziomie dobrym, natomiast wiedza na temat zagrożeń występujących w środowisku pracy, jak i metod oceny ryzyka zawodowego jest na poziomie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_XA02_U01 Student zdobędzie umiejętność właściwego interpretowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych oraz umiejętność szacowania ryzyka zawodowego dla wybranych zagrożeń środowiska pracy (związanych z kierunkiem kształcenia). | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi identyfikować czynniki szkodliwe dla zdrowia występujące w środowisku pracy (związanej z kierunkiem kształcenia) oraz proponować działania profilaktyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_XA02_K01 Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno w kontekście organizacyjnym, jak i wykonawczym. Działania zapewniające bezpieczeństwo i ochronę zdrowia człowieka w procesie pracy potraktuje jako priorytet. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość kluczowej roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym człowieka (potrafi zdefiniować podstawowe składowe profilaktyki chorób zawodowych i wypadkowej). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopyść Anna, BHP. Podręczny zbiór przepisów, wzory do pobrania, Księgarnia internetowa. beck.pl, 2023
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020
Literatura dodatkowa
- Kozela R. (redaktor naczelny), ATEST - ochrona pracy, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT, Warszawa, 2014-2023, https://www.atest.com.pl/