Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Podstawy obsługi obiektów technicznych w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy obsługi obiektów technicznych w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki, materiałoznawstwa, części maszyn, konstrukcji maszyn, maszynoznawstwa. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia |
C-2 | Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych |
C-3 | Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy demontażu i montażu | 1 |
T-L-2 | Podstawy mycia i czyszczenie maszyn (metody mechaniczne i chemiczne). | 2 |
T-L-3 | Podsdtawowe zasady weryfikacji części maszyn | 1 |
T-L-4 | Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Użytkowanie i obsługiwanie maszyn - eksplatacja | 4 |
T-W-2 | Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Podstawy mycia, konserwacji i przechowywania maszyn. Ochrona trwała i ochrona czasowa. | 4 |
T-W-3 | Obsługa maszyn i obiektów technicznych. Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje obsługi i napraw. | 4 |
T-W-4 | Podstawowe technologie w procesach naprawy oraz regeneracji części maszyn. | 4 |
T-W-5 | Materiały eksploatacyjne w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Wykład problemowy |
M-5 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C35_W01 Student na podstawie znajomości budowy oraz eksplatacji maszyn w rolnictwie powinien identyfikować przyczyny utraty potencjału eksploatycyjnego maszyn oraz wskazać optymalne sposoby jej przywracania | ROL_1A_W14, ROL_1A_W13 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C35_U01 Student potrafi analizować przyczyny zwiększonego zapotrzebowania na procesy obsługowe wynikajace z utraty potencjału eksploatacyjnego. Potrafi planować proces obsługi zgodnie z wymaganiami dotyczącymi dotrzymania terminów agrotechnicznych uprawy i hodowli. | ROL_1A_U08, ROL_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C35_K01 Student będzie wykazywał się postawą odpowiedzialną za utrzymanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym i stosował praktyki zgodne z ustalonymi normami postępowania. Świadomy jest konieczności doskonalenia swoich umijetności oraz zdobywania nowych wynikajacych z postępu technicznego. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K04, ROL_1A_K06 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C35_W01 Student na podstawie znajomości budowy oraz eksplatacji maszyn w rolnictwie powinien identyfikować przyczyny utraty potencjału eksploatycyjnego maszyn oraz wskazać optymalne sposoby jej przywracania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w sposób podstawowy identyfikowć potrzeby przeprowadzenia obsługi technicznej, wskazać jej zakres oraz sposób wykonania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C35_U01 Student potrafi analizować przyczyny zwiększonego zapotrzebowania na procesy obsługowe wynikajace z utraty potencjału eksploatacyjnego. Potrafi planować proces obsługi zgodnie z wymaganiami dotyczącymi dotrzymania terminów agrotechnicznych uprawy i hodowli. | 2,0 | |
3,0 | Stedent ma podstawowe umiejetności z zakresu analizowania przyczyn konieczności przeprowadzania obsługi technicznej oraz potrafi wskazać oraz zaplanować proces obsługi wybranych obiektów technicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C35_K01 Student będzie wykazywał się postawą odpowiedzialną za utrzymanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym i stosował praktyki zgodne z ustalonymi normami postępowania. Świadomy jest konieczności doskonalenia swoich umijetności oraz zdobywania nowych wynikajacych z postępu technicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym udowadnia znajomość zagadnień zwiazanych z obsługą techniczną oraz postępuje zgodnbie z ustalonymi zasadami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mirosław Uzdowski, Karol F. Abramek, Podstawy obsługiwania i napraw. Pojazdy samochodowe, WKŁ, Warszawa, 2009
- Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
- Czesław Rzeźnik, Podstawy obsługi technicznej maszyn rolniczych, Wydawnictwo Akademi Rolniczej, Poznań, 2008
- Wojdak J, Naprawa sprzętu rolniczego – poradnik, PWRiL, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
- Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
- Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
- Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
- Zbigniew Lawrowski, Tribologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
- Czesław Rzeźnik, Piotr Rybacki, Zarys technologii maszyn rolniczych, Wydawnictwo Uniwerytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009