Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Przemysłowy chów zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysłowy chów zwierząt | ||
Specjalność | Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z budowy oraz funkcjonowania organizmu zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach chowu intensywnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych, a także wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Charakterystyka typów użytkowych bydła. | 2 |
T-A-2 | Zootechniczny opis ciała bydła. Ocena pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych. | 2 |
T-A-3 | Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła. | 2 |
T-A-4 | Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego. | 2 |
T-A-5 | Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Kategorie bydła opasanego. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP. | 1 |
T-A-6 | Rozród owiec i kóz. Użytkowanie mleczne, mięsne i wełniste owiec i kóz. | 3 |
T-A-7 | Mięsne i nieśne użytkowanie drobiu. | 2 |
T-A-8 | Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników. | 2 |
T-A-9 | Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń. | 2 |
T-A-10 | Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń. | 4 |
T-A-11 | Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich. | 4 |
T-A-12 | Czynniki mikroklimatogenne – sposoby optymalizacji. | 2 |
T-A-13 | Higiena wody i pojenia zwierząt. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie chowu zwierząt. Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji. | 2 |
T-W-2 | Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w przemysłowym chowie zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Żywienie bydła. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. | 2 |
T-W-4 | Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka. | 2 |
T-W-5 | Użytkowanie mięsna bydła. Systemy i rodzaje opasu. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. | 2 |
T-W-6 | Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-7 | Przemysłowy chów drobiu. Systemy utrzymania i produkcji. | 2 |
T-W-8 | Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń. | 2 |
T-W-9 | Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich. | 2 |
T-W-10 | Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń. | 2 |
T-W-11 | Podstawy żywienia świń. | 2 |
T-W-12 | Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym. | 4 |
T-W-13 | Bioasekuracja ferm zwierzęcych. | 2 |
T-W-14 | Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 43 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Filmy tematyczne. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-5 | Praca w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D11_W12 Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | ROL_1A_W12 | — | — | C-1 | T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-W-7, T-W-14, T-W-12, T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-A-7, T-A-6, T-W-2, T-W-13, T-A-1, T-W-8, T-A-2, T-A-13, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-A-10, T-W-4, T-A-5, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-A-11 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D11_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | ROL_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-A-9, T-A-13, T-W-13, T-W-4, T-A-12, T-A-5, T-W-2, T-W-11, T-A-8, T-W-10, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-A-6, T-W-7, T-A-11, T-A-4, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-14, T-A-10, T-W-12 | M-2, M-5, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D11_K05 Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | ROL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-7, T-W-11, T-W-9, T-W-14, T-A-10, T-W-3, T-W-13, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-11, T-A-9, T-W-8, T-A-2, T-W-12, T-A-13, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-8 | M-4, M-3, M-1, M-5 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D11_W12 Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D11_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D11_K05 Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szulc T. (red.), Hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, 1
Literatura dodatkowa
- Babicz M. (red.), Hodowla i chów świń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014, 1
- Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019