Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Kryteria i metody wyceny gruntów rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kryteria i metody wyceny gruntów rolnych
Specjalność Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,80,30zaliczenie
wykładyW4 20 1,20,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie kryteriów jakości gleb i wyceny jej wartości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jakość gleby - Techniki okreslania jakości gruntów i sporządzanie dokumentacji.2
T-A-2Mierniki wartości użytkowej gruntów.2
T-A-3Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Metody szacowania gruntów: metoda wskaźników szacunkowych gruntów, wartość katastralna nieruchomości, wskaźnikowa metoda szacunku porównawczego gruntów oparta na wartości bonitacyjnej i przydatności rolniczej gleb z uwzględnieniem czynników ekonomicznych.2
T-A-4Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Rozpoznanie i analiza rynku lokalnego4
10
wykłady
T-W-1Pojęcia dotyczące przestrzeni rolniczej. Klasyfikacja użytków gruntowych.2
T-W-2Wartość użytkowa przestrzeni rolniczej. Metody badania wartości użytkowej gleb.8
T-W-3Kryteria i metody wyceny gleb.4
T-W-4Wybrane prawne uwarunkowania wyceny nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości gruntowych. Cechy nieruchomości rolnych i części składowe gruntu rolnego. Normy obszarowe i szacunki gruntów.2
T-W-5Procedury wyceny. Wycena wartości nieruchomości gruntowej.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia7
A-A-3Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.1
A-A-4Konsultacja2
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów1
A-W-4konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D12_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz ich wartości
ROL_1A_W02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D12_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać oceny jakości i wartości gleby
ROL_1A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D12_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących jakość i wartość gleb.
ROL_1A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D12_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz ich wartości
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D12_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać oceny jakości i wartości gleby
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D12_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących jakość i wartość gleb.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 2003
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jakość gleby - Techniki okreslania jakości gruntów i sporządzanie dokumentacji.2
T-A-2Mierniki wartości użytkowej gruntów.2
T-A-3Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Metody szacowania gruntów: metoda wskaźników szacunkowych gruntów, wartość katastralna nieruchomości, wskaźnikowa metoda szacunku porównawczego gruntów oparta na wartości bonitacyjnej i przydatności rolniczej gleb z uwzględnieniem czynników ekonomicznych.2
T-A-4Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Rozpoznanie i analiza rynku lokalnego4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia dotyczące przestrzeni rolniczej. Klasyfikacja użytków gruntowych.2
T-W-2Wartość użytkowa przestrzeni rolniczej. Metody badania wartości użytkowej gleb.8
T-W-3Kryteria i metody wyceny gleb.4
T-W-4Wybrane prawne uwarunkowania wyceny nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości gruntowych. Cechy nieruchomości rolnych i części składowe gruntu rolnego. Normy obszarowe i szacunki gruntów.2
T-W-5Procedury wyceny. Wycena wartości nieruchomości gruntowej.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia7
A-A-3Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.1
A-A-4Konsultacja2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów1
A-W-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D12_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz ich wartości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów jakości gleb i wyceny jej wartości.
Treści programoweT-W-1Pojęcia dotyczące przestrzeni rolniczej. Klasyfikacja użytków gruntowych.
T-W-4Wybrane prawne uwarunkowania wyceny nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości gruntowych. Cechy nieruchomości rolnych i części składowe gruntu rolnego. Normy obszarowe i szacunki gruntów.
T-W-5Procedury wyceny. Wycena wartości nieruchomości gruntowej.
T-W-3Kryteria i metody wyceny gleb.
T-W-2Wartość użytkowa przestrzeni rolniczej. Metody badania wartości użytkowej gleb.
T-A-1Jakość gleby - Techniki okreslania jakości gruntów i sporządzanie dokumentacji.
T-A-2Mierniki wartości użytkowej gruntów.
T-A-3Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Metody szacowania gruntów: metoda wskaźników szacunkowych gruntów, wartość katastralna nieruchomości, wskaźnikowa metoda szacunku porównawczego gruntów oparta na wartości bonitacyjnej i przydatności rolniczej gleb z uwzględnieniem czynników ekonomicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D12_U01Student potrafi samodzielnie dokonać oceny jakości i wartości gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów jakości gleb i wyceny jej wartości.
Treści programoweT-A-1Jakość gleby - Techniki okreslania jakości gruntów i sporządzanie dokumentacji.
T-A-2Mierniki wartości użytkowej gruntów.
T-A-3Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Metody szacowania gruntów: metoda wskaźników szacunkowych gruntów, wartość katastralna nieruchomości, wskaźnikowa metoda szacunku porównawczego gruntów oparta na wartości bonitacyjnej i przydatności rolniczej gleb z uwzględnieniem czynników ekonomicznych.
T-A-4Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Rozpoznanie i analiza rynku lokalnego
T-W-1Pojęcia dotyczące przestrzeni rolniczej. Klasyfikacja użytków gruntowych.
T-W-4Wybrane prawne uwarunkowania wyceny nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości gruntowych. Cechy nieruchomości rolnych i części składowe gruntu rolnego. Normy obszarowe i szacunki gruntów.
T-W-5Procedury wyceny. Wycena wartości nieruchomości gruntowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D12_K01Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących jakość i wartość gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów jakości gleb i wyceny jej wartości.
Treści programoweT-A-1Jakość gleby - Techniki okreslania jakości gruntów i sporządzanie dokumentacji.
T-A-2Mierniki wartości użytkowej gruntów.
T-A-3Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Metody szacowania gruntów: metoda wskaźników szacunkowych gruntów, wartość katastralna nieruchomości, wskaźnikowa metoda szacunku porównawczego gruntów oparta na wartości bonitacyjnej i przydatności rolniczej gleb z uwzględnieniem czynników ekonomicznych.
T-A-4Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Rozpoznanie i analiza rynku lokalnego
T-W-1Pojęcia dotyczące przestrzeni rolniczej. Klasyfikacja użytków gruntowych.
T-W-4Wybrane prawne uwarunkowania wyceny nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości gruntowych. Cechy nieruchomości rolnych i części składowe gruntu rolnego. Normy obszarowe i szacunki gruntów.
T-W-5Procedury wyceny. Wycena wartości nieruchomości gruntowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0