Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Osłona meteorologiczna plonów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Osłona meteorologiczna plonów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii, meteorologii stosowanej, uprawy roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa.Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena okresu wegetacyjnego w świetle zmian klimatu: zarożenia, zasoby, prognozy. | 3 |
T-A-2 | Ocena zagrożenia przymrozkami. | 3 |
T-A-3 | Ocena zagrożenia suszą. | 3 |
T-A-4 | Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie oraz rozpoczęcia prac polowych. | 3 |
T-A-5 | Opracowanie zagrożeń pogodowych na podstawie danych i dostępnych źródeł dla wybranych regionów/ obszarów w Polsce. | 3 |
T-A-6 | Adaptacja rolnictwa wobec zmiany klimatu | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Meteorologiczna osłona rolnictwa-wprowadzenie. | 2 |
T-W-2 | Ryzyko pogodowe i klimatyczne. Niekorzystne czynniki oraz zagrożenia pogodowe i klimatyczne dla rolnictwa. | 3 |
T-W-3 | Prognozy i ostrzeżenia agrometeorologiczne oraz ich podział. Systemy meteorologicznej osłony oraz internetowe serwisy w osłonie meteorologicznej rolnictwa. | 2 |
T-W-4 | Monitoring suszy w Polsce. | 3 |
T-W-5 | Metody statystyczne w prognozach. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych. | 2 |
T-W-7 | Zmiany klimatu i ich skutki w rolnictwie. Osłona meteorologiczna plonów w świetle zmian klimatu. | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | samodzielna praca z fachową literaturą | 7 |
A-A-3 | przygotowanie opracowania | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach | 6 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, obliczenia, opracowanie graficzne wyników, interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena części praktycznej poszczególnych zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C04_W01 Zna i rozumie elementy osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej | ROL_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C04_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne | ROL_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C04_K01 Jest zdolny do oceny wpływu warunków pogodowych na uprawy polowe. Ma świadomość wystęującego ryzyka w uprawach polowych związanego z warunkami klimatycznymi w Polsce. | ROL_2A_K03, ROL_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C04_W01 Zna i rozumie elementy osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniach pogodowych i sposobach osłony meteorologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C04_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe obliczenia odnoszące się do zagrożeń i ich prognoz w odniesieniu do poszczególnych elemetów meteorologicznych oraz dokonać ich prostej interpretacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C04_K01 Jest zdolny do oceny wpływu warunków pogodowych na uprawy polowe. Ma świadomość wystęującego ryzyka w uprawach polowych związanego z warunkami klimatycznymi w Polsce. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znajomości zjawisk pogodowych wpływających na produkcję roślinną i potrzeby meteorologicznej osłony plonów z uwzględnieniem zminiających się warunków klimatycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Kozyra i Mizak, Nowe wyzwania dla rolnictwa w dobie zmian klimatu, Fundacja na Rzecz Zrównoważoneo Rzwoju, Warszawa, 2012
- Koźmiński C., Michalska B., Leśny J. opr. red., Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M, Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- rd. Kołodziej J., Klimat pola uprawnego. Susze atmosferycne, glebowe i hydrologiczne w dobie zmian klimatu - znaczenie w kształtowaniu środowiska. materiały konferencyjne, PAN Komisja Agrometeorologii i Klimatologii Stosowanej. Oddział PAN w Lublinie., Lublin, 2021
- Rozbicki T., Znaczenie modei matematycznych do szacowania wielkości plonów przenicy ozimej i jęczmienia jarego w aspekcie spodziewanych zmian klimatu., SGGW, 2013
- Koźmiński C, Michalska B. red. nauk., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR, Szczecin, 2001
- tematyczne artykuły i publikacje naukowe, 2011