Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z historii sztuki i historii powszechnej nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim.
W-2W-1 Podstawowa wiedza z historii powszechnej i historii sztuki nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
C-5C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka starożytna Egiptu Grecji i Rzymu4
T-W-2Sztuka średniowiecza3
T-W-3Renesans, barok i rokoko.3
T-W-4Neoklasycyzm i romantyzm.3
T-W-5Impresjonizm i postimpresjonizm.3
T-W-6Secesja. Symbolizm i modernizm.3
T-W-7Ekspresjonizm i kubizm. Socrealizm.3
T-W-8Sztuka II połowy XX wieku.2
T-W-9Sztuka nowych mediów.3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Czytanie wskazanej literatury Udział w wystawach i wydarzeniach artystycznych Regularne zwiedzanie wystaw w muzeach i galeriach45
A-W-2uczestnictwo w zajęciach27
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Film Ekspozycja
M-5Pokaz połączony z przeżyciem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-3Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-4Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-6Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A09-1_W22
Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach.
UWW_1A_W22C-5T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-4, M-2, M-5, M-3S-5, S-4, S-6, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A09-1_U17
Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
UWW_1A_U17C-3, C-1, C-4, C-2T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A09-1_K02
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
UWW_1A_K02C-3, C-1, C-4, C-2T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A09-1_W22
Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać najważniejsze style w sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A09-1_U17
Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
2,0
3,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A09-1_K02
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anda Rotenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, SENTOR Wydawnictwo Piotra Marciszuka, Warszawa, 2005
  2. Umberto Eco, Historia piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
  3. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, wydanie siódme
  4. Umberto Eco, Historia brzydoty, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2007
  5. Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006
  6. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1977
  2. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o. o, Warszawa, 2006
  3. Terry Eagleton, Iluzje postmodernizmu, Spacja, Warszawa, 1998
  4. John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008
  5. Krystyna Zwolińska, Mała historia sztuki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
  6. John Berger, O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka starożytna Egiptu Grecji i Rzymu4
T-W-2Sztuka średniowiecza3
T-W-3Renesans, barok i rokoko.3
T-W-4Neoklasycyzm i romantyzm.3
T-W-5Impresjonizm i postimpresjonizm.3
T-W-6Secesja. Symbolizm i modernizm.3
T-W-7Ekspresjonizm i kubizm. Socrealizm.3
T-W-8Sztuka II połowy XX wieku.2
T-W-9Sztuka nowych mediów.3
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Czytanie wskazanej literatury Udział w wystawach i wydarzeniach artystycznych Regularne zwiedzanie wystaw w muzeach i galeriach45
A-W-2uczestnictwo w zajęciach27
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A09-1_W22Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W22student posiada wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-5C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia
Treści programoweT-W-8Sztuka II połowy XX wieku.
T-W-1Sztuka starożytna Egiptu Grecji i Rzymu
T-W-2Sztuka średniowiecza
T-W-6Secesja. Symbolizm i modernizm.
T-W-9Sztuka nowych mediów.
T-W-7Ekspresjonizm i kubizm. Socrealizm.
T-W-5Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-3Renesans, barok i rokoko.
T-W-4Neoklasycyzm i romantyzm.
Metody nauczaniaM-4Film Ekspozycja
M-2Wykład problemowy
M-5Pokaz połączony z przeżyciem
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-4Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie
S-3Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać najważniejsze style w sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A09-1_U17Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U17student posiada umiejętność oceny znaczenia w życiu człowieka zagadnień wynikających z nauk humanistycznych i społecznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
C-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
Treści programoweT-W-8Sztuka II połowy XX wieku.
T-W-1Sztuka starożytna Egiptu Grecji i Rzymu
T-W-2Sztuka średniowiecza
T-W-6Secesja. Symbolizm i modernizm.
T-W-9Sztuka nowych mediów.
T-W-7Ekspresjonizm i kubizm. Socrealizm.
T-W-5Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-3Renesans, barok i rokoko.
T-W-4Neoklasycyzm i romantyzm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A09-1_K02Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
C-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
Treści programoweT-W-8Sztuka II połowy XX wieku.
T-W-1Sztuka starożytna Egiptu Grecji i Rzymu
T-W-2Sztuka średniowiecza
T-W-6Secesja. Symbolizm i modernizm.
T-W-9Sztuka nowych mediów.
T-W-7Ekspresjonizm i kubizm. Socrealizm.
T-W-5Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-3Renesans, barok i rokoko.
T-W-4Neoklasycyzm i romantyzm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0