Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.2
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).4
T-W-4Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej.2
T-W-5Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.2
T-W-6Wzrost gospodarczy.2
T-W-7Bezrobocie i jego rodzaje.4
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.4
T-W-9Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej2
T-W-10Gałęzie prawa i ich charakterystyka.4
T-W-11Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Samodzielna praca studenta10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Film
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace domowe
S-3Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B10_W01
Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu marketingu i prawa dostosowanego do studiowanego kierunku.
IA_1A_W20, IA_1A_W18C-1T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B10_U01
Student postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
IA_1A_U01, IA_1A_U17C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-6, T-W-8M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B10_K01
Student powinien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
IA_1A_K04, IA_1A_K05, IA_1A_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-8M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B10_W01
Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu marketingu i prawa dostosowanego do studiowanego kierunku.
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B10_U01
Student postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B10_K01
Student powinien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
  3. Begg, D. Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Worobjow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.2
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).4
T-W-4Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej.2
T-W-5Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.2
T-W-6Wzrost gospodarczy.2
T-W-7Bezrobocie i jego rodzaje.4
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.4
T-W-9Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej2
T-W-10Gałęzie prawa i ich charakterystyka.4
T-W-11Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Samodzielna praca studenta10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B10_W01Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu marketingu i prawa dostosowanego do studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W20Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu zasad tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w tym praktycznego wykorzystania obowiązujących norm prawnych.
IA_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Treści programoweT-W-10Gałęzie prawa i ich charakterystyka.
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).
T-W-7Bezrobocie i jego rodzaje.
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B10_U01Student postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Potrafi stosować zasady BHP i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Treści programoweT-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).
T-W-11Zaliczenie wykładów.
T-W-6Wzrost gospodarczy.
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B10_K01Student powinien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
IA_1A_K05Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
IA_1A_K02Jest gotów przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Treści programoweT-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.
T-W-5Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).
T-W-9Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
T-W-7Bezrobocie i jego rodzaje.
T-W-11Zaliczenie wykładów.
T-W-6Wzrost gospodarczy.
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0