Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.3
T-L-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.3
T-L-3Kryteria rozróżniania gatunków.2
T-L-4Typy biobów. Zapoznanie się z róznymi typami siedlisk wodnych i lądowych. Zajęcia terenowe.12
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).3
T-L-6Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.3
T-L-7Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.3
T-L-8Kolokwium zaliczające1
30
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.2
T-W-4Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Tolerancja ekologiczna2
T-W-8Biomy wodne2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą2
T-W-11Ekologia stosowana.2
T-W-12Formy ochrony przyrody2
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.2
T-W-14Ekologia populacji2
T-W-15Kolokwium2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Wykonanie konspektu5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu3
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B12_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z ekologii ogólnej, obejmującej takie zagadnienia jak biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.
IA_1A_W02C-1T-W-2, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-4S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzą z zakresu najomości procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod matematyczno-statystycznych.
IA_1A_U16, IA_1A_U01, IA_1A_U06C-2T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-4, M-3S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B12_K01
Student jest gotów do postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
IA_1A_K01, IA_1A_K04, IA_1A_K05C-2T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-L-6M-1, M-2, M-4, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B12_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z ekologii ogólnej, obejmującej takie zagadnienia jak biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzą z zakresu najomości procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod matematyczno-statystycznych.
2,0
3,0Student opanował treści programowe w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B12_K01
Student jest gotów do postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0
3,0Student opanował treści programowe w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
  2. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999
  4. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996
  5. Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
  6. Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Kurnatowska A. (red.), PWN, Warszawa - Łódź, 1997
  7. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  8. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  2. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
  3. Brown L.R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Waerszawa, 2003
  4. Brown L.R., Flavin CH., Postel S., Na ratunek Ziemi, WSiP, Warszawa, 1994, 1
  5. Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.3
T-L-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.3
T-L-3Kryteria rozróżniania gatunków.2
T-L-4Typy biobów. Zapoznanie się z róznymi typami siedlisk wodnych i lądowych. Zajęcia terenowe.12
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).3
T-L-6Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.3
T-L-7Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.3
T-L-8Kolokwium zaliczające1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.2
T-W-4Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Tolerancja ekologiczna2
T-W-8Biomy wodne2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą2
T-W-11Ekologia stosowana.2
T-W-12Formy ochrony przyrody2
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.2
T-W-14Ekologia populacji2
T-W-15Kolokwium2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Wykonanie konspektu5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu3
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B12_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z ekologii ogólnej, obejmującej takie zagadnienia jak biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu hydrobiologii, hydrochemii i biochemii oraz procesów i zjawisk zachodzących w wybranych ekosystemach z uwzględnieniem metod analitycznych stosowanych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
Treści programoweT-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne.
T-W-12Formy ochrony przyrody
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-W-7Tolerancja ekologiczna
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-8Biomy wodne
T-L-1Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-4Typy biobów. Zapoznanie się z róznymi typami siedlisk wodnych i lądowych. Zajęcia terenowe.
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-3Kryteria rozróżniania gatunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B12_U01Student potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzą z zakresu najomości procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod matematyczno-statystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U16Potrafi, przy wykorzystaniu właściwych metod i narzędzi pomiarowych, dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Potrafi wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
IA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować wybrane fito i zoobionty środowiska wodnego, określić ich znaczenie dla rybactwa oraz potrafi wskazać możliwośći przktycznego wykorzysania hydrobionów w samooczyszczaniu środwiska wodnego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-11Ekologia stosowana.
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-L-6Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-1Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-4Typy biobów. Zapoznanie się z róznymi typami siedlisk wodnych i lądowych. Zajęcia terenowe.
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-3Kryteria rozróżniania gatunków.
T-L-7Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował treści programowe w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B12_K01Student jest gotów do postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
IA_1A_K05Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-11Ekologia stosowana.
T-W-12Formy ochrony przyrody
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-L-6Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował treści programowe w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0