Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1atudent powinien posiadać kompendium wiedzy z Anatomii i Biologii ryb
W-2Podstawowa wiedza z anatomii ryb i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
C-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii ryb;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych30
30
wykłady
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby);30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna studenta - przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji45
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3egzamin pisemny2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny z kolokwium, referatów oraz aktywności na zajęciach;
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów;
S-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C3_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka
IA_1A_W05C-2, C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C3_U01
Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności.
IA_1A_U06C-2, C-1T-L-1, T-W-1M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C3_K01
Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką
IA_1A_K05, IA_1A_K02C-2, C-1T-L-1, T-W-1M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C3_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C3_U01
Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z opanowanego materiału w stopniu podstawowym. Nie w pełni widzi powiązania miedzy innymi dziedzinami, których zakres w połączeniu z tematyką przedmiotu pozwoli na uzyskanie najlepszych surowców pochodzenia rybnego oraz odpowiedniej jakości produktu finalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C3_K01
Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką
2,0
3,0Student potrafi określić związek między warunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego w stopniu podstawowym. Zna konieczność przestrzegania etyki zawodowej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N.W. Puczkow, Fizjologia ryb, Warszawa, 1968
  2. W.Z. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Warszawa, 2008
  3. E. Miętkiewski, Kurs fizjologii doświadczalnej, 1980

Literatura dodatkowa

  1. S. Silbernagl & A. Despopoulos, Kieszonkowy atlas fizjologii, 2000
  2. Sloman K., Balshine S.,Wilson R. (eds), Fish Physiology: Behaviour and Physiology of Fish, ELSEVIER, Academic Rress, 2005, pp. 504
  3. K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt, 2011
  4. W.S. Hoar & D.J. Randall, Fish physiology, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby);30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna studenta - przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3egzamin pisemny2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C3_W01Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Cel przedmiotuC-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii ryb;
C-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
Treści programoweT-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby);
Metody nauczaniaM-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C3_U01Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować wybrane fito i zoobionty środowiska wodnego, określić ich znaczenie dla rybactwa oraz potrafi wskazać możliwośći przktycznego wykorzysania hydrobionów w samooczyszczaniu środwiska wodnego.
Cel przedmiotuC-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii ryb;
C-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
Treści programoweT-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby);
Metody nauczaniaM-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z opanowanego materiału w stopniu podstawowym. Nie w pełni widzi powiązania miedzy innymi dziedzinami, których zakres w połączeniu z tematyką przedmiotu pozwoli na uzyskanie najlepszych surowców pochodzenia rybnego oraz odpowiedniej jakości produktu finalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C3_K01Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K05Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
IA_1A_K02Jest gotów przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii ryb;
C-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
Treści programoweT-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby);
Metody nauczaniaM-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić związek między warunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego w stopniu podstawowym. Zna konieczność przestrzegania etyki zawodowej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0