Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne1
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy1
T-W-4Biomy lądowe i wodne1
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska1
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).1
T-W-7Ekologia stosowana.1
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce.1
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego. Procesy jednostkowe w technologicznym wykorzystaniu wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego.5
T-W-10Czynna ochrona zasobów wodnych3
T-W-11Zaliczenie2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B6_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu ekologii, zna pojęcia takie jak: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp. Zna i rozumie procesy zwiazane z zanieczyszczeniem i ochroną wody.
TZZ_1A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B6_U01
Student potrafi w zaawansowanym stopnu wykorzystać znajomość procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz identyfikowania zagtrożen środowiska wskutek działalność gospodarczej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
TZZ_1A_U09C-2T-W-7, T-W-6, T-W-8M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B6_K01
Student jest gotów do właściwego postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K04C-2T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4M-2, M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B6_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu ekologii, zna pojęcia takie jak: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp. Zna i rozumie procesy zwiazane z zanieczyszczeniem i ochroną wody.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B6_U01
Student potrafi w zaawansowanym stopnu wykorzystać znajomość procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz identyfikowania zagtrożen środowiska wskutek działalność gospodarczej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B6_K01
Student jest gotów do właściwego postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005, s. 609
  3. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000, s. 396
  4. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999, s. 362
  5. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, 2005
  6. Karaczyun Z.M., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996, 1

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  2. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, 2003
  3. Karaczun Z.M., Zatrzymać globalne ocieplenie, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2002, 1
  4. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979, 1
  5. Bonnenberg M.M., Bioróżnorodność a rolnictwo., Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, 1
  6. Bonnenberg M.M., Bioróżnorodność a rolnictwo, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne1
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy1
T-W-4Biomy lądowe i wodne1
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska1
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).1
T-W-7Ekologia stosowana.1
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce.1
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego. Procesy jednostkowe w technologicznym wykorzystaniu wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego.5
T-W-10Czynna ochrona zasobów wodnych3
T-W-11Zaliczenie2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B6_W01Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu ekologii, zna pojęcia takie jak: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp. Zna i rozumie procesy zwiazane z zanieczyszczeniem i ochroną wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B6_U01Student potrafi w zaawansowanym stopnu wykorzystać znajomość procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz identyfikowania zagtrożen środowiska wskutek działalność gospodarczej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-7Ekologia stosowana.
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B6_K01Student jest gotów do właściwego postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-7Ekologia stosowana.
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce.
T-W-4Biomy lądowe i wodne
Metody nauczaniaM-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0