Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z technologii mleczarskiej
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego, koziego i owczego.4
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.4
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego.8
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzedaży detalicznej.6
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania.4
T-L-7Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Antynowotworowe właściwości mleka i jego przetworów.4
T-W-2Sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.4
T-W-3Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt (mleko owcze, wielbłądzie, klaczy oraz oślic).3
T-W-4Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie.2
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań, konspektów i prezentacji.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przgotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprwdzenie wiedzy przekazanej na wykładach w formie pisemnej po zakończeniu zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-23tibz_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna efekty technologiczne wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym.
TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W11C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-23tibz_U01
Potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01C-1T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-23tibz_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-23tibz_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna efekty technologiczne wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym.
2,0Nie zna i nie rozumie w pogłębionym zakresie zagadnień dotyczących mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie zna w stopniu pogłębionym efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna w stopniu dostatecznym efekty technologiczne wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5
4,0
4,5
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna w stopniu bardzo dobrym efekty technologiczne wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-23tibz_U01
Potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
2,0Student nie potrafi w stopniu dostatecznym wyciągnąć wniosków na podstawie przeprowadzonych analiz. Nie potrafi pracować indywidualnie.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w stopniu dostatecznym potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać problemy technologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0Bardzo dobrze potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, bardzo dobrze przygotowuje dokumentację oraz rozwiązuje problemy technologiczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-23tibz_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych.
2,0Student nie jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Nie jest gotowy do pełnienia powierzonej mu roli zawodowej.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Sposób wykonywania powierzonych mu zadań wskazuje na dostateczną gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0Student swoim zaangażowaniem bardzo dobrze udowodnił zdolność do stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych w pracy oraz w karierze zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy Sci.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego, koziego i owczego.4
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.4
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego.8
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzedaży detalicznej.6
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania.4
T-L-7Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Antynowotworowe właściwości mleka i jego przetworów.4
T-W-2Sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.4
T-W-3Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt (mleko owcze, wielbłądzie, klaczy oraz oślic).3
T-W-4Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie.2
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań, konspektów i prezentacji.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przgotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-23tibz_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna efekty technologiczne wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej oraz wpływ przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich.
T-W-1Antynowotworowe właściwości mleka i jego przetworów.
T-W-2Sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.
T-W-3Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt (mleko owcze, wielbłądzie, klaczy oraz oślic).
T-W-4Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwdzenie wiedzy przekazanej na wykładach w formie pisemnej po zakończeniu zajęć
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie w pogłębionym zakresie zagadnień dotyczących mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie zna w stopniu pogłębionym efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna w stopniu dostatecznym efekty technologiczne wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5
4,0
4,5
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Zna w stopniu bardzo dobrym efekty technologiczne wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-23tibz_U01Potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania.
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzedaży detalicznej.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego, koziego i owczego.
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwdzenie wiedzy przekazanej na wykładach w formie pisemnej po zakończeniu zajęć
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w stopniu dostatecznym wyciągnąć wniosków na podstawie przeprowadzonych analiz. Nie potrafi pracować indywidualnie.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w stopniu dostatecznym potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać problemy technologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0Bardzo dobrze potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, bardzo dobrze przygotowuje dokumentację oraz rozwiązuje problemy technologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-23tibz_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania.
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzedaży detalicznej.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego, koziego i owczego.
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego.
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich.
T-W-1Antynowotworowe właściwości mleka i jego przetworów.
T-W-2Sery podpuszczkowe dojrzewające jako żywność funkcjonalna.
T-W-3Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt (mleko owcze, wielbłądzie, klaczy oraz oślic).
T-W-4Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwdzenie wiedzy przekazanej na wykładach w formie pisemnej po zakończeniu zajęć
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Nie jest gotowy do pełnienia powierzonej mu roli zawodowej.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Sposób wykonywania powierzonych mu zadań wskazuje na dostateczną gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0Student swoim zaangażowaniem bardzo dobrze udowodnił zdolność do stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych w pracy oraz w karierze zawodowej.