Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Usługi gastronomiczne i cateringowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Usługi gastronomiczne i cateringowe
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu: Współczesne trendy w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz biotechnologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie układów funkcjonalnych pomieszczeń w zakładach gastronomicznych4
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu6
T-L-3Żywność wygodna, funfcjonalna i dietetyczna w żywieniu zbiorowym4
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje3
T-L-5Nowe formy serwowania dań3
20
wykłady
T-W-1Działalność usługowa zakładów gastronomicznych2
T-W-2Podsystemy usług gastronomicznych2
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta2
T-W-4Organizacja produkcji gastronomicznej2
T-W-5Nowe trendy obsługi konsumentów w gastronomii i cateringu2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń3
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów3
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-3Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)6
A-W-4Egzamin2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-4zc_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu techniki i sposoby organizacji usług gastronomicznych i cateringowych
TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W11C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-4zc_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-4zc_K01
Jest gotów do oceny odbieranych treści. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02C-1T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-4zc_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu techniki i sposoby organizacji usług gastronomicznych i cateringowych
2,0Wiedza w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-4zc_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-4zc_K01
Jest gotów do oceny odbieranych treści. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji
2,0Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji 2,0 jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Kmiołek A., Organizacja produkcji gastronomicznej, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Szajna R., Ławniczak D., Usługi gastronomiczne, WSiP, Warszawa, 2015
  3. Czarnecka-Skubina E., Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
  4. Jargoń R., Obsługa konsumenta, WSiP, Warszawa, 2000
  5. Koziorowska B., Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, Wyd. SGGW, Poznań, 1998
  6. Milewska M., Prączko A., Stasiak A., Podstawy Gastronomii, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Konik L., Gastronomia molekularna, Studio Editorial, Kraków, 2016
  2. International Journal of Gastronomy and Food Science

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie układów funkcjonalnych pomieszczeń w zakładach gastronomicznych4
T-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu6
T-L-3Żywność wygodna, funfcjonalna i dietetyczna w żywieniu zbiorowym4
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje3
T-L-5Nowe formy serwowania dań3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Działalność usługowa zakładów gastronomicznych2
T-W-2Podsystemy usług gastronomicznych2
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta2
T-W-4Organizacja produkcji gastronomicznej2
T-W-5Nowe trendy obsługi konsumentów w gastronomii i cateringu2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń3
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-3Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)6
A-W-4Egzamin2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-4zc_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu techniki i sposoby organizacji usług gastronomicznych i cateringowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-1Działalność usługowa zakładów gastronomicznych
T-W-2Podsystemy usług gastronomicznych
T-W-4Organizacja produkcji gastronomicznej
T-W-5Nowe trendy obsługi konsumentów w gastronomii i cateringu
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-4zc_U01Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-L-1Projektowanie układów funkcjonalnych pomieszczeń w zakładach gastronomicznych
T-L-3Żywność wygodna, funfcjonalna i dietetyczna w żywieniu zbiorowym
T-L-4Układanie karty dań na specjalne okazje
T-L-5Nowe formy serwowania dań
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-1Działalność usługowa zakładów gastronomicznych
T-W-2Podsystemy usług gastronomicznych
T-W-4Organizacja produkcji gastronomicznej
T-W-5Nowe trendy obsługi konsumentów w gastronomii i cateringu
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-4zc_K01Jest gotów do oceny odbieranych treści. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Posiłki codzienne i okolicznościowe, w tym dedykowane w gastronomii i cateringu
T-L-3Żywność wygodna, funfcjonalna i dietetyczna w żywieniu zbiorowym
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-1Działalność usługowa zakładów gastronomicznych
T-W-2Podsystemy usług gastronomicznych
T-W-4Organizacja produkcji gastronomicznej
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji 2,0 jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu